Ny och frågvis...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Popruta
    • July 2011
    • 33

    Ny och frågvis...

    Vi har precis börjat med vårt akvarium, och jag känner att det är såååå mycket att ta in och sååå mycket information så jag vet knappt vad jag heter nu när jag försökt lära mig allt.
    Så ber om ursäkt redan nu om mina frågor är uttjatade och dumma...


    Vi har ett 93-litersakvarium med 3 platys (fler fiskar ska såklart tillkomma, men eftersom det är så nytt så skaffade vi bara 3 och tänkte vänta en vecka tills vi utökar).

    Just nu är det ganska tomt och grumligt, behöver fylla på med växter. (som ni ser på bilden har vi 3 växter nu, och en stock).

    Såhär ser det ut just nu...



    Hur mycket växter ska man ha? Vi vill ju kunna se fiskarna också, men samtidigt ska dom ju kunna gömma sig...


    Akvariet är lite för varmt just nu (29 grader), Hur sänker vi temperaturen? (Har ingen kylare, bara en sån värme-termostat-sak som ingick i akvariesetet). Ska man ha den helt avstängd under sommaren?

    Tror ni det svalnar under natten?


    Vilka fiskar rekommenderar ni som nybörjarfiskar utöver platys? (Vi tänkte såna neontetror och någon algätande fisk som "städar").


    Hur mycket fisk "får plats" i ett 93-liters? Kan vi ha en till art utöver platys, neontetra och den algätande fisken? Jag vill gärna ha en liten mer "praktfull" fisk, gärna lite större än dom andra fiskarna. Men ingen kampfisk för då har jag nog inga andra fiskar kvar sen ;-)


    Och tillsist, hur gör ni med nedsläckningen på natten? Hur länge har ni nedsläckt?


    Som sagt, jag får inte riktigt grepp om detta, men jag läser och läser och läser allt jag kan för att firrarna ska ha det så bra som möjligt..
    Ska fortsätta scanna forumet nu!

    Vh
    Irina
    Senast redigerad av Popruta; 23 July 2011, 23:22. Anledning: stavfel
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hej och välkommen hit!
    Ursprungligen postat av Popruta

    Hur mycket växter ska man ha? Vi vill ju kunna se fiskarna också, men samtidigt ska dom ju kunna gömma sig...
    En liten tumregel är en kruka/ 10-15 liter vatten, sedan beror det givetvis vilka växter man väljer. Se till att det är riktiga akvarieäxter bara, så ni inte köper sumpväxter som dör efter en kort tid i karet.
    Akvariet är lite för varmt just nu (29 grader), Hur sänker vi temperaturen? (Har ingen kylare, bara en sån värme-termostat-sak som ingick i akvariesetet).
    Det bästa är att ha ytrörelse från tex utloppet från pumpen, det kyler ner vattentempen.
    Ska man ha den helt avstängd under sommaren?

    Med 29 grader i vattnet kan du definitivt ha den avstängd, men "normala" fiskar i en välisolerat hus eller lägenhet behöver man knappast en doppvärmare vare sig på sommaren eller vintern.
    Tror ni det svalnar under natten?

    Något kanske, men inte mycket.
    Vilka fiskar rekommenderar ni som nybörjarfiskar utöver platys? (Vi tänkte såna neontetror och någon algätande fisk som "städar").
    Karet är inte så stort, så det är inte fel att hålla sig till lite färre sorter men fler av dessa isf. Men några amanoräkor som algätare och någon mindre stimfisk ihop med Platyna så blir det finamang. Platyna lär bli fler efter ett tag med, något att ha med i beräkningarna.
    Hur mycket fisk "får plats" i ett 93-liters? Kan vi ha en till art utöver platys, neontetra och den algätande fisken? Jag vill gärna ha en liten mer "praktfull" fisk, gärna lite större än dom andra fiskarna. Men ingen kampfisk för då har jag nog inga andra fiskar kvar sen ;-)
    En mindre gurami när karet är väl inkört, tex dvärggurami kanske? Den är lite känslig, så karet bör vara i god balans innan ni skaffar dem isf. Ett par av dessa, 10-tal tetror, 5-6 Platy och en näve amanos och sedn är karet mer eller mindre fullt.
    Och tillsist, hur gör ni med nedsläckningen på natten? Hur länge har ni nedsläckt?
    Jag skulle säga tvärtom istället, ha det tänt ca 8 timmar nu i början, vill ni så kan den tiden utökas succesivt till 10-12 när karet börjar bli stabilt, men då med risk för mer alger.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Popruta
      • July 2011
      • 33

      #3
      Tack så hemskt mycket!

      Ska verkligen läsa på. Det blev (tyvärr) lite spontant inköpt akvarium (butiken hade ett erbjudande som skulle gå ut så vi passade liksom på... ) så jag ligger aningen efter i informationssökandet. Ditt svar hjälpte jättemycket

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ja, någon gång ska man ju börja, och varför inte när tillfället ges?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Men ansjo, javaormbunke är ju en sumpväxt och den är ju en alldeles ypperlig växt i akvariet, så nu fattar jag inte...
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Men ansjo, javaormbunke är ju en sumpväxt och den är ju en alldeles ypperlig växt i akvariet, så nu fattar jag inte...
            Det vet jag nog att du inte fattar, gör dig inte dummare än vad du är. Du vet nog vad jag menar..
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Popruta
              • July 2011
              • 33

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Ja, någon gång ska man ju börja, och varför inte när tillfället ges?

              Joo, men vanligtvis så vill jag alltid hinna läsa på innan jag startar projekt.. Så man är lite förberedd. Men det ska nog gå bra Ettan, Tvåan och Trean (som vi döpt dom till ) simmar runt så glatt i sitt kar nu iaf. Ännu gladare blir dom nog när dom får lite sällskap, av både växter och firrar... Visst kan man blanda olika färger av platys? Kan en orange para sig med en annan färg? Så man kan få vilka färger som helst typ?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ursprungligen postat av Popruta
                Visst kan man blanda olika färger av platys? Kan en orange para sig med en annan färg? Så man kan få vilka färger som helst typ?
                Jepp, de parar sig med varandra och resultatet kan bli lite hursom....
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Popruta
                  • July 2011
                  • 33

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Jepp, de parar sig med varandra och resultatet kan bli lite hursom....
                  Spännande!

                  Men man får se upp då så det inte blir för mkt platys... Jag funderade på att skaffa ett mindre kar (när jag fått hum om hur man sköter det stora...) att ha en kampfisk i som kan få äta yngel som jag inte vill ha... jag får för mig att man kan göra så? Kampfiskar är ju så fina! Men ja, dom funker tydligen inte så bra med andra fiskar...

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Väljer man övriga fiskar efter kampfisken så kan du ha många olika arter ihop, så det är ingen ursäkt för att inte skaffa kampfisk. Men det bästa rådet jag kan ge, är att ta det lugnt och inte stressa på med vare sig ditt nuvarande kar eller blivande fler kar...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Popruta
                      • July 2011
                      • 33

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Väljer man övriga fiskar efter kampfisken så kan du ha många olika arter ihop, så det är ingen ursäkt för att inte skaffa kampfisk. Men det bästa rådet jag kan ge, är att ta det lugnt och inte stressa på med vare sig ditt nuvarande kar eller blivande fler kar...
                      Ja, det lär ligga långt i framtiden

                      Tack tack för alla svar, jag har skrivit ner dom nu och ska läsa på mera Så får ni antagligen se lite bättre bilder när karet är lite mer utvecklat

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Gott.
                        Tänk på att du inte kan lägga in foton direkt i tråden om du inte är Guldmedlem utan får länka dem hit isf.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • kryddan803
                          • July 2011
                          • 241

                          #13
                          Guppies är små men praktfulla och lätta nybörjarfiskar ^^ <3

                          Kram JAG

                          Kommentar

                          • Angeliqa
                            • July 2011
                            • 17

                            #14
                            En tumregel när det gäller hur många fiskar man ska ha kan man tänka: 1L/per 1cm fisk! Så har du en fisk på 10cm så finns det plats för ytterligare 83cm fisk..! Fast dock inte en fisk på 83cm för det får nog inte plats.. Asså om man under konstiga omständigheter har möjlighet att lägga alla fiskarna på en lång rad och mäta.. ;O

                            Kommentar

                            • Popruta
                              • July 2011
                              • 33

                              #15
                              Tack för alla svar! Just nu har vi som sagt inte så mycket fiskar, men 10 stycken neontetror fick flytta in idag! Så nu är det lite mer rörelse i karet. Sen har vi fått in lite mer växter och en sten. Så nu börjar det ju nästan ta sig. Men bakgrunden är fortfarande en Taxi Driver-affisch Men såna där plastbakgrunder jag sett i affären ser så konstiga ut tycker jag.. :-/

                              Eftersom jag inte kan lägga in bilder direkt i inlägget får ni klicka på länkar.

                              Akvariet som det är nu:


                              Tetror!


                              Hur ser man förresten om en platy är gravid? Ena honan tycker jag ser "bulligare" ut än dom andra, och "magsäcken" (eller vad som nu syns igenom.. den silvriga saken?) är större. Men det kanske är önsketänkande från min sida bara.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...