Ny och frågvis...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Angeliqa
    • July 2011
    • 17

    #16
    Det brukar vara en stor svart fläck vid analöppningen när de är höggravida! Eller ja, det är så på guppys och det borde väll vara nästan samma med platy.. Men platys blir nog extremt knubbiga när det är dags..!

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #17
      Ursprungligen postat av Angeliqa
      En tumregel när det gäller hur många fiskar man ska ha kan man tänka: 1L/per 1cm fisk! Så har du en fisk på 10cm så finns det plats för ytterligare 83cm fisk..! Fast dock inte en fisk på 83cm för det får nog inte plats.. Asså om man under konstiga omständigheter har möjlighet att lägga alla fiskarna på en lång rad och mäta.. ;O
      Den tumregeln är inte speciellt bra, det finns mycket annat man måste ta hänsyn till också. T.ex en fisk som blir 30 cm skulle inte må så bra i ett 30 l akvarie Läs istället i artbeskrivningarna vad de olika fiskarna kräver för literantal innan du skaffar några

      Kommentar

      • robidobban
        • March 2009
        • 652

        #18
        Ja, den där tumregeln är ganska värdelös. Så gott som alla fiskar har olika behov. T.ex stimfiskar vill oftast ha ett långt akvarium så dom kan sträcka ut sig ordentligt, en mal på 20 cm ligger oftast i sin grotta hela dagen så den behöver oftast inte lika stort kar som en ciklid i samma storlek som simmar runt hela tiden. Det var bara några exempel på varför man inte ska följa den regeln.
        Rätta mg gärna om jag har fel.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Ursprungligen postat av Popruta
          Tack för alla svar! Just nu har vi som sagt inte så mycket fiskar, men 10 stycken neontetror fick flytta in idag! Så nu är det lite mer rörelse i karet. Sen har vi fått in lite mer växter och en sten. Så nu börjar det ju nästan ta sig. Men bakgrunden är fortfarande en Taxi Driver-affisch Men såna där plastbakgrunder jag sett i affären ser så konstiga ut tycker jag.. :-/

          Eftersom jag inte kan lägga in bilder direkt i inlägget får ni klicka på länkar.

          Akvariet som det är nu:


          Tetror!


          Hur ser man förresten om en platy är gravid? Ena honan tycker jag ser "bulligare" ut än dom andra, och "magsäcken" (eller vad som nu syns igenom.. den silvriga saken?) är större. Men det kanske är önsketänkande från min sida bara.
          Jag håller med, en bakgrund vore inte fel. En del av de planscherna som säljs i akvarieaffären har en svart eller mörkblå baksida som man kan använda, och är i mina ögon den snyggaste lanschen man kan ha!
          Vad är det för en halvmåneformat sak som ligger till vänster i karet?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Popruta
            • July 2011
            • 33

            #20
            Ursprungligen postat av ansjo
            Jag håller med, en bakgrund vore inte fel. En del av de planscherna som säljs i akvarieaffären har en svart eller mörkblå baksida som man kan använda, och är i mina ögon den snyggaste lanschen man kan ha!
            Vad är det för en halvmåneformat sak som ligger till vänster i karet?
            Ah, jag får leta efter en sån! För dom jag såg var typ tecknade fiskar eller stora berg och liknande.

            Det är en sten! Vet inte vad för sten dock, den ser ut som en gråsten utanpå men har någon slags kristall inuti. Sambons mormor och morfar som plockat den för läääänge sen.

            Vi kokade den innan den fick hamna i akvariet

            Kommentar

            • chricka
              • February 2009
              • 198

              #21
              Vill du ha en lite större fisk som är praktfull tycker jag du ska kolla på dvärgciklider ett par skulle funka fint för dig skulle jag tro.

              Kommentar

              • Merza
                • March 2009
                • 57

                #22
                Ett hett tips du säkert redan vet om och säkert läst 30 ggr över hela förumet, men så att du inte glömmer det: Tänk på att inte mata för mycket. De ser hungriga ut, de är säkert vrålhungriga, men försök dämpa dina ömma modersinstinkter och göm matburken för dina barn/sambo. Sparsam matning.. sätt lås på gömstället så slipper du få en vrålchock en morgon. Och för att förmildra eventuella chocker och reagera i tid, köp ett nitrit test utifall att sambon lyckas slita åt sig nyckeln genom bedrägeri.
                Senast redigerad av Merza; 27 July 2011, 08:01.

                Kommentar

                • Popruta
                  • July 2011
                  • 33

                  #23
                  Ursprungligen postat av Merza
                  Ett hett tips du säkert redan vet om och säkert läst 30 ggr över hela förumet, men så att du inte glömmer det: Tänk på att inte mata för mycket. De ser hungriga ut, de är säkert vrålhungriga, men försök dämpa dina ömma modersinstinkter och göm matburken för dina barn/sambo. Sparsam matning.. sätt lås på gömstället så slipper du få en vrålchock en morgon. Och för att förmildra eventuella chocker och reagera i tid, köp ett nitrit test utifall att sambon lyckas slita åt sig nyckeln genom bedrägeri.
                  Ja, jag har gjort en matningslista typ, man får signera när fiskarna fått mat... jag har skrivit upp vilka datum dom ska få mat på också. . Så nu i början matar vi inte varje dag heller, utan typ varannan/vart 3e. (läste att man skulle vara extra extra sparsam i början...)

                  Sen tänkte jag angående snabbväxande växter, räcker det med en sån? Jag sa till i affären att jag ville ha en snabbväxande när jag köpte sist, men vet inte om jag fick det... Ska förbi djuraffären idag och köpa bakgrund tänkte jag, i såna fall köper jag en snabbis också. Tycker Hornsärv ser fin ut! :-) Vet inte om den finns där dock...

                  Förresten, bakgrunden, klistrar man på den på utsidan av akvariet? För nu är det ju massa vatten i...? *jättedum fråga*

                  Kommentar

                  • Popruta
                    • July 2011
                    • 33

                    #24
                    Äter inte dom småfisk? Tyckte mig läst på ett annat akvarieforum att hans ciklider hoppat på hans mindre fiskar... :-/

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      #25
                      Plancherna brukar ha en färgad framsida med hemska motiv, men om du tittar på baksidan så brukar den vara enfärgad blå eller svart.
                      Bakgrunden fäster du på utsidan.
                      Senast redigerad av Guy Palm; 27 July 2011, 08:21.
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      • Popruta
                        • July 2011
                        • 33

                        #26
                        Det blev faktiskt bilden med växterna, den blåa såg så tråkig ut....

                        Så nu har dom en bakgrundsbild också

                        Översikt:


                        Här är vår "växthörna" eller ja, där vi placerat flest växter helt enkelt. Ville inte sätta för många vid filtret så dom flesta är på den här sidan, försökt göra lite "skog" åt dom... Hoppas växterna ska växa lite


                        Hörnan med filtret, och en bättre bild på stenen

                        Kommentar

                        • Popruta
                          • July 2011
                          • 33

                          #27
                          Just det. Hanen har jagat ena honan nu en stund på kvällen, stackarn försöker gömma sig men han kommer efter.

                          Gör det nåt att honan är ovillig? (om han nu jagar henne för att fixa till lite romantik), jag kan ju liksom inte riktigt hindra honom från att jaga henne...

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #28
                            Är det ett bergskristalls kluster du har i karet? är du inte rädd att någon ska simma in och riva sig Annars tycker jag kluster är fina.
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • Popruta
                              • July 2011
                              • 33

                              #29
                              Ursprungligen postat av solis
                              Är det ett bergskristalls kluster du har i karet? är du inte rädd att någon ska simma in och riva sig Annars tycker jag kluster är fina.
                              Ingen aning vad det är, det är sambons mormor som plockat.

                              Jo alltså jaaaag var det... såg framför mig hur dom fastnade där.. men sambon påstår att dom inte kommer in där.. Eller att dom inte ens kommer försöka för dom ser att det är för litet...

                              Men jag är lite nojjig... :-P Tror ni dom kommer försöka ta sig in??

                              Kommentar

                              • solis
                                • July 2008
                                • 5064

                                #30
                                Inget omöjligt, jag hade en båt i ett av mina kar för några år sen och där var gott om utrymme men ändå så fastnade en pansarmal däri så jag fick knacka sönder båten för att få ut den. Fiskar kan fastna på alla möjliga konstiga ställen.
                                Är kristallerna vita så är det bergskristall.
                                Tänkte också på när det börjar bli lite etablerat i karet och kanske det börjar komma alger där så lär det inte vara så lätt att rengöra ditt kluster och då är charmen med klustret förstört, vet inte hur stor den är men dom är värda lite pengar med vet inte hur mycket men det såg väldigt vacker ut det är inte så lätt att hitta dom i naturen.
                                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                                Kommentar

                                Arbetssätt...