Vattenbyten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AnFo
    • July 2011
    • 4

    Vattenbyten

    Hej AnFo här, är relativt ny på forumet, men skulle vilja tipsa de som nu är riktiga nybörjare, jag vet själv av erfarenhet (dålig sådan) hur man "slänger ihop" ett akvarium med fiskar växter och allt på en gång, sedan sätter man sig ner och blåstirrar på på det hela! Man kanske till en början följer rekomendantionerna man fick i djuraffären angående vattenyten och generell rengöring, men efter ett tag tröttnar man , framför allt på att springa med dessa jäkla hinkar!!!. Det är natuligtvis skillnad på byta på ett 56liters och ett 300 liters, men om man kan , så investera i en koppling till köks/badrumskranen så att det går att koppla ihop ,med en trädgårdsslang, det underlättar nåt enormt mycket!!, vilket gjorde (åtminstånde för mig) att jag genomförde de så viktiga vattenbytena, som i sin tur resulterade i ett välmående akvarium, och har man nu ett mindre akvarium, och ingen tillgång till slang , tag er tid med hinken, det är värt det!!

    M.V.H AnFo
  • netweaver
    • May 2006
    • 486

    #2
    Som ovanstående skriver är detta ett mycket bra tips, jag använder samma slang till både tömning och påfyllning, sköljer dock ur den innan jag använder den för att fylla på nytt vatten i mitt fall kopplar jag den på duschslangen i badrummet.
    Se dock till att inte köpa den allra billigaste slang ni hittar då den lätt viker sig och begränsar flödet.
    \\
    Nybörjare varje dag jag vaknar

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      det är rätt standard här bland oss som hänger här att köra med slang. har jag gjort i över 10 år nu. det är ett bra tips till alla akvarister med ett kar över 80L typ.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        och kan man av tekniska skäl inte dra en slang genom huset / lägenheten,
        så kan man uppgradera hinken på 10 liter till en dunk på 25 liter.

        istället för att springa 5 ggr med hink, som dessutom skvalpar som fan,
        så blir det 1-2 ggr på ett kar i 200-250 Liters storlek.

        när jag hade 2x222 + 1x240 + 1x110 + 2x60 literskar igång så hade jag
        bytt vattnet på söndag fm under en timme.

        grov slang så att vattnet rinner ner i dunken snabbt är att föredra.

        dock skall man vara försiktig så man inte suger upp småfisk.....



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • hampusr

          • December 2010
          • 134

          #5
          Vill man undvika att suga upp småfisk sätter man enkelt lite myggnät eller tunn filterduk för slangen.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av hampusr
            Vill man undvika att suga upp småfisk sätter man enkelt lite myggnät eller tunn filterduk för slangen.
            Ja eller ännu hellre sätter man på en bit filtermatta, sätter man bara nät så kan fisk ändå sugas fast i insuget och skada sig!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Halofan
              • July 2011
              • 30

              #7
              Jag har ganska små fiskar men har aldrigt hänt att någon blivit insugen under mina 6 år.
              En smart sak är att köpa en ganska lång slang och ha akvariet ganska när exempelvis en dusch.
              Då sätter du ner "dammsugaren" i vattnet och lägger änden i duschen.
              Funkar jättebra och om du är rädd att någon fisk ska sugas med sätt bara nät för dammsugaren.
              Passa även på att köpa ett munstycke för kranen så kan du använda slangen till att fylla på akvariet

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                jo det var ju precis det som trådstartaren skrev

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13110

                  #9
                  Ursprungligen postat av Halofan
                  Jag har ganska små fiskar men har aldrigt hänt att någon blivit insugen under mina 6 år.
                  En smart sak är att köpa en ganska lång slang och ha akvariet ganska när exempelvis en dusch.
                  Då sätter du ner "dammsugaren" i vattnet och lägger änden i duschen.
                  Funkar jättebra och om du är rädd att någon fisk ska sugas med sätt bara nät för dammsugaren.
                  Passa även på att köpa ett munstycke för kranen så kan du använda slangen till att fylla på akvariet
                  Jag har ett kar med microrasbora och jädrar vad jag fick hålla på för att de nyfikna rackarna inte skulle slinka med i insuget, med filtertmattan på så blir det inget sug omkring som de kan sugas fast i!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  Arbetssätt...