ska skaffa akvarium, vad göra med gamla fiskarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bolmin
    • July 2011
    • 5

    ska skaffa akvarium, vad göra med gamla fiskarna?

    skall köpa ett begagnat akvarium 250 liter. komplett med alla tillbehör. har länge velat ha ett akvarium i sovrummet. men akvariet jag köpte är ju begagnat. med det följer det med fiskar som ser lite större ut, vet inte vad dom heter. jag hade mest tänkt mig små fiskar samt kanske en eller 2 skalare. men dom gamla fiskarna då? dom går vel inte att ha i samma eller brukar djur affären ta emot dom? ska försöka ladda upp en bild på firrarna som följer med akvariet.är 250 liter för litet för en skalare? länk till bild på nuvarande fiskar i akvariet: http://imageshack.us/photo/my-images/607/firrar.gif/
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    #2
    Hur högt är karet? Skalarer ska helst ha 50 högt (gärna högre) för att kunna växa ordentligt.
    Fiskarna på bilden är Zebraciklid och långsträckt pansarmal, den stora cikliden till vänster kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

    Kommentar

    • Bolmin
      • July 2011
      • 5

      #3
      50cm är det. har ni några tips på andra fina färglada fiskar till en nybörjare, gärna tips på något liknande en scalare oxå, skulle vara super om det fanns något liknande en scalare men som inte gillar att käka tetror till lunch

      Kommentar

      • robidobban
        • March 2009
        • 652

        #4
        Då kan du ha skalarer i det karet. Köper du dom och tetrorna samtidigt så ska det nog gå bra. Det gick bra för mig fast jag köpte mina tetror när jag hade någorlunda stora skalarer. Jag antar att det gick bra för att tetrorna inte fick plats i munnen.

        Discus är både färgglada och liknar skalarer (lite iallafall), men det är nog ingen nybörjarfisk. Jag har aldrig haft några så det får någon annan svara på.
        Malawisjön har många färgglada fiskar.

        Kommentar

        • Bolmin
          • July 2011
          • 5

          #5
          och som jag förstått det kan jag nästan vara så djärv att jag åker och tjackar nya fiskar så gott som samma dag? akvariet kommer ju att vara tömt i kanske 2-3 timmar, inga växter eller nått blir tvättade, fiskarna transporterade i hinkar med lock.

          Kommentar

          • robidobban
            • March 2009
            • 652

            #6
            Jag har aldrig köpt begagnat med fisk så ja kan inte svara på det.

            Kommentar

            Arbetssätt...