kan jag ha ynglet i ett litet kar utan pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karin.sewerin
    • December 2009
    • 36

    kan jag ha ynglet i ett litet kar utan pump?

    Hittade ett yngel i akvariet igår. Har lagt den i en yngelkasse ( så heter väl en plastburk som man sätter med sugproppar på glaset???) Är dock inte riktigt kompis med yngelkassen och tycker det är jättesvårt att mata i den. Nu undrar jag om jag kan ha ynglet i ett eget litet akvarium? Problemet är att jag inte har någon pump till det lilla karet. Men ett yngel kräver väl inte så mycket syre? Räcker det inte med vattenbyten?

    har inget lock till det lilla karet heller men man borde väl kunna lägga plastfolie över med lufthåll i??? Ska jag lägga grus och växter också i det lilla karet?

    Hjälp mig att få min lilla bebisfisk att överleva!!!
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Vad är det för yngel?Visst går det att ha ett akvarium utan filter. Man måste dock mata MYCKET sparsamt. Beroende på vilket yngel det är går det nog bättre eller sämre. Guppy, svärdbärare el dyl klarar sig bra på att äta en del alger och bara få lite flingfoder då och då typ en gång i veckan. Hur stort är akvariet?Om det är 10 l eller större kan det räcka med vattenbyte en gång i veckan ungefär 3-4 liter. Om mindre oftare och mindre vatten.Du behöver inte lock. Växter bör du ha med. Grus om du vill - ta då grus från det akvarium du då har igång.Men om jag vore du skulle jag ha det i en yngelkasse i akvariet. Det är enklare och du riskerar inte att övermata eller få för stora temperaturskillnader när du byter vatten.

    Kommentar

    • karin.sewerin
      • December 2009
      • 36

      #3
      fast jag måste väl mata i yngelkassen? Det är det som är så svårt. Man måste lossa sugpropparna varenda gång och man riskerar ju att övermata där också...

      Kommentar

      • Cyruz10
        • February 2010
        • 235

        #4
        Vill du få din bebisfisk att överleva är det nog en smart idé att ha filtrering och syresättning i karet.

        Kommentar

        • fisheye
          • November 2010
          • 488

          #5
          Jo det bör du. Men även där sparsamt.Jag förstår inte hur du riggat kassen det borde var så enkelt som att lyfta på locket och smula lite foder över.

          Kommentar

          Arbetssätt...