Fiskbebisar??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ingvald67
    • July 2011
    • 11

    Fiskbebisar??

    Jag har ett 124l akvarium och tänkte använda det som ett sötvattens akvarium, och vill gärna få fisk yngel men eftersom jag är nybörjare vill jag ha fiskar som är lätta att få fiskbebisar (yngel) och gärna ganska häfftig (14 år)
  • robidobban
    • March 2009
    • 652

    #2
    Vet du vad du ska göra med ynglen när dom har vuxit ur akvariet?

    Kommentar

    • ingvald67
      • July 2011
      • 11

      #3
      vad kan man göra?? är som sakt nybörjare och behöver nog all hjälp jag kan få ut av er som är erfarna...

      Kommentar

      • robidobban
        • March 2009
        • 652

        #4
        Man kan sälja, byta mot växter, mat, annan fisk i djuraffären. Sen kan man ju avliva dom också, men det är ganska onödigt om det finns andra alternativ.

        Kommentar

        • devion
          • March 2011
          • 52

          #5
          lättast är väl guppy, molly, platy, svärdbärare...rätta mig om jag har fel, men jag tycker de ynglar av sig hela tiden....
          //Daniel

          Kommentar

          • ingvald67
            • July 2011
            • 11

            #6
            Tack dom som hjälpt mig. Men kom gärna med fler tips ni andra...

            Kommentar

            • robidobban
              • March 2009
              • 652

              #7
              Testa sökguiden här så kan du nog få fram en del fisk.

              Kommentar

              • kryddan803
                • July 2011
                • 241

                #8
                Tycker att du ska skaffa guppies! De är sååå gulliga! Jag har en hona och en hane, en praktbotia, en algätare, en kamphane och två rödmunstetror i mitt akvarium, de går ganska bra ihop men igår upptäckte jag något riktigt skumt... Det ligger som "bubblor" längs akvariets övrekant. Men jag kan nog säga till 95% säkert att det är ägg men jag kan bara inte komma på vad det är?? KAn det vara de två rödmunstetrorna?? (vet att man ska ha dem i stim men jag får inte plats med så mkt mer fiskar och de verkr trivas) HJÄLP!!!

                Kommentar

                • devion
                  • March 2011
                  • 52

                  #9
                  om du är 95% säker på att de är ägg och du bara har rödmunstetror som är romspridare så borde de vara 100% deras :P
                  //Daniel

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Ursprungligen postat av kryddan803
                    Tycker att du ska skaffa guppies! De är sååå gulliga! Jag har en hona och en hane, en praktbotia, en algätare, en kamphane och två rödmunstetror i mitt akvarium, de går ganska bra ihop men igår upptäckte jag något riktigt skumt... Det ligger som "bubblor" längs akvariets övrekant. Men jag kan nog säga till 95% säkert att det är ägg men jag kan bara inte komma på vad det är?? KAn det vara de två rödmunstetrorna?? (vet att man ska ha dem i stim men jag får inte plats med så mkt mer fiskar och de verkr trivas) HJÄLP!!!
                    Det är nog kampfiskhanen som har gjort ett skumbo
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • kryddan803
                      • July 2011
                      • 241

                      #11
                      Devion: Ja men praktbotiorlägger ju oxå ägg men jag har läst lite här och där att det inte är ngn som lyckats få dem att leka och sedan överleva än (?) så det kan ju inte va hon/han ^^

                      Solis: Ja! ;D Det eh det säkert... skaffa honom för... kan det ha varit i torsdags kanske?? Ja antagligen... TACK! Tack såå mkt ^^ Jag funderade faktiskt oxå på om det var ngn slags sjukdom xD Elr ngn bakterie elr ngt... ^^ Men från en sak till en annan... Ingen av mina fiskar skulle gå på kamphanens fenor va? För när han var i fiskaffären var fenorna jättefina nu eh det lixom ljusare och lixom... som utsuddat längst ut...?? Kan det vara fenröta?

                      Kommentar

                      • kryddan803
                        • July 2011
                        • 241

                        #12
                        Min guppyhane kmr när jag ropar på honom xD

                        Kommentar

                        • kryddan803
                          • July 2011
                          • 241

                          #13
                          Nu fattar jag hur blind jag varit xD JAg har bara glott på de där jävla bubblorna ist för att glo på kamphanen xD Han gör bubblor just nu xD

                          Kommentar

                          • solis
                            • July 2008
                            • 5064

                            #14
                            Utan bild är det svårt att veta om det är fenröta, kolla ett tag och se ifall någon nafsar efter fenorna för man vet ju aldrig det finns ju snällare ex av fiskar men även fiskar som ska vara snälla som kan vara elaka.

                            Märkte för inte så länge sen att jag hade en elak blackmollyhona som skulle bita i stjärten på ena slöjstjärten hela tiden medans dom andra inte brydde sig om den.
                            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                            Kommentar

                            • kryddan803
                              • July 2011
                              • 241

                              #15
                              Okej, ja det verkar ju lite märkligt... Men de eh ju som alla andra djur, olika individer, olika beteenden. Men jag skulle aldiig för mitt liv tro att det är ngn av guppiesarna, de verkar iaf så snälla... algätaren oxå... rödmunstetrorna är så fega så det tror jag inte de vågar knappt äta mat samma med praktbotian... Jaja...

                              ¨Kan praktbotior äta flingfoder från ytan? Det kan dom inte va??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...