Undvika med BackToNature - Slimline

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Medicinugglan
    • August 2010
    • 34

    Undvika med BackToNature - Slimline

    Köpt ett nytt akvarium som jag väntar på skall levereras. Tänkte då montera backgrund i akvariet och köpte då två skivor av back-to-nature slimline.

    Har läst instruktionen på baksidan och det verkar ju inte allt för svårt. Men ändå inbillar jag mig att ändå oavsett hur lätt det verkar vara, så är det inte lika lätt i slutändan ändå.

    Vad är de vanliga misstagen som jag skall undvika? Byta blad i mattkniven har jag klurat ut själv. Men sen då? Vill ju ogärna stå där med en sne skiva som ser taskigt ut.
  • Hellsson
    • January 2010
    • 840

    #2
    Mät noga, skär på fram sidan.. Tålamod.. stressa inte då blir det inge bra! å du tänk på en sak.. kladda inte ner hela satans BTN`n med silicon ta ett par små klickar på varje.. du kanske vill kunna ta loss den någon gång.. eller om du säljer karet!
    Lycka till

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      lägger ut lite bilder då

      jag lägger ofta bara silikona längs kanterna. för att inte fiskar ska kunna simma in bakom. ( o för att hålla fast den såklart)

      det är väldigt enkelt.

      o blir en kant lite sned så silikonar man bara över det ju. tryck i lite sand i silikonen sen så kommer fogen aldrig synas.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        #4
        mitt tips är att köpa mycket sillicon och så behöver du inte ha så mycket på baksidan. när jag silliconade min BTN så var det precis tillräckligt med sillicon i tuben.

        mät både en och två gånger för säkerhets skull.

        ett alternativ till kniv är en fintandad såg. såga försiktigt så går det enklare tyckte jag

        Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 007.jpg
Visningar: 1
Storlek: 110,9 KB
ID: 2134482 såhär såg min tub ut när jag var klar...
        jag köpte bara en liten tub Juwel sillicon till mitt 60 liters. jo visst, det såg ut till att räcka men jag fick snåla lite på slutet bara för att jag hade varit för generös med den stora biten. (jag gjorde en filterhörna)

        Klicka på bilden för större version

Namn: fredriks bilder 006.jpg
Visningar: 3
Storlek: 138,9 KB
ID: 2134483 såhär blev resultatet. lite spillt sillicon i skarven på filterhörnan men men, det är sånt som händer första gången

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag är nog lite udda, men jag skär alltid Slimlinen från baksidan...
          Annars behövs det inte mycket för att Slimlinen ska fästa mot bakrutan, och sedan blir det även snyggast ifall du lägger en tunn fin sträng utmed sidoglasen med.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Jag är nog lite udda, men jag skär alltid Slimlinen från baksidan....
            Jag med - det är ju där som linjrena finns så det finns absolut ingen anledning till att inte göra så
            Instruktion finns på BTN-hemsidan http://www.backtonature.se/sweden/montera_slimline.html

            Som hannesc etc. skriver så är det primära att man drar en sträng runt om så att inte räklingar kan fastna bakom - fisk (inte ens små) fastnar knappast om man trycker dit den rejält hårt
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 July 2011, 19:46.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              ansjo; hade jag vetat att sillicon har en hållfasthet på, vad är det nu igen, ca 20 kg/cm2? så hade jag inte tagit så mycket som jag gjorde...
              enda fördelen är väl att den med största sannolikhet inte kommer losna utan att glaset gör det med

              Kommentar

              • Hellsson
                • January 2010
                • 840

                #8
                Ja ni gamla rävar har förmodligen helt rätt , Men hur man en vrider och vänder på det så finns alltid risken att man "spricker" framsidan och det vill man ju inte..

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #9
                  därför sågade jag min med framsidan uppåt. då behöver man inte skära och sen knäcka av den (som jag tycker är lite vågligt).

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Skär man flera gånger i samma spår skär du även igenom framsidan, de få ställen som man inte kommer igenom kan man då lätt knäcka utan något oönskat händer.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Skär man flera gånger i samma spår skär du även igenom framsidan, de få ställen som man inte kommer igenom kan man då lätt knäcka utan något oönskat händer.
                      Instämmer helt. Spricker den iväg på framsidan så beror det nog helt enkelt på att man inte skurit tillräckligt många gånger. Om man är osäker kan man ju alltid använda en metallsåg.

                      Själv tycker jag det är betydligt svårare att skära rakt från framsidan eftersom den är ojämn - men tycker man att det är lättare så är det självklart OK
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Berserken
                        • December 2005
                        • 472

                        #12
                        Satte in i mitt hörnakvarium för ca en månad sen skar första med mattkniv o det gick bra.Testade sen andra med en sticksåg med fintandat blad o det var överlägset

                        Kommentar

                        • GlennWiberg
                          • May 2011
                          • 301

                          #13
                          Ska med sätta in Slimline i mitt akvarium. Men har en fråga och det är hur länge måste man vänta innan man får fylla på vatten? Har nämligen inte tillgång till ett till akvarium att ha fisken i och vill inte ha dom i hinkar i mer än 24 timmar. Tacksam för svar.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Om det är silkonens torktid du undrar över så räcker det definitivt med 24 timmar
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Hellsson
                              • January 2010
                              • 840

                              #15
                              Ja man gör väl det som känns rätt helt enkelt... Men om man ser uppbyggnaden av själva btn`n så är det ju "mjuk" baksida, skall man då skära från den sidan så trycker man ju mot den "hårda" sidan och det är det jag menar att det "skulle" kunna trycka sönder framsidan.. har inte vart med om det själv men rent teoretiskt så känns det bäst.. och jag kan även hålla med om att det e "bökigt" att skära från framsidan pga att den är 3D.. hehe ja detta kan man nog diskutera vidare på känns det som..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...