rengöring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nybörjare
    • June 2003
    • 5

    rengöring

    En fundering vid rengöring av akvarium, läste att tiden mellan rengöringar kan variera, men hur mycket vatten bör man ha kvar från det gamla, samt så undrar jag om man ska rengöra stenar mm också
  • H.G
    • April 2003
    • 183

    #2
    Du bör göra minst ett vattenbyte i veckan, på ca 30%. Alltså ska du ha kvar 70% av det gammla vattnet. Pumpen gör jag rent 1 gång varanan vecka, det beror iofs på om jag matat med mat som skiter ner mkt eller inte. Mindre filter kräver mer rengörning än ett med större filtermassa. Se mer om detta på info om filterna på denna sida. När man byter vatten så kan man "damsuga" botten och på så sätt städa lite i karet, men ngn rengörning, förutom att torka bort alger från glasrutorna, behövs inte.
    -------------------------
    168 liters malawi

    Kommentar

    • nybörjare
      • June 2003
      • 5

      #3
      tack för svaret! Men måste man aldrig tömma ut allt vatten för att göra en grundlig renöring av akvariet??

      Kommentar

      • atrix
        • February 2003
        • 1377

        #4
        Ursprungligen skickat av nybörjare
        tack för svaret! Men måste man aldrig tömma ut allt vatten för att göra en grundlig renöring av akvariet??
        Det ska du aldrig göra! då försvinner bakterieflouran och fiskarna kommer att dÖ!
        Mvh Mattias

        Kommentar

        • H.G
          • April 2003
          • 183

          #5
          Nja, att fiskarna kommer att dö av att man byter ut allt vatten stämmer inte, men att dina älskade bakterier försvinner stämmer dock. Det skulle vara som att starta upp ett nytt kar.

          När man bara har i steril vatten, vanligt kranvatten, med rätt temp och pH mm så klarar sig fiskarna bra. Det är när det bildas skadliga ämnen, nitrit är väl vanligast, som fiskarna dör. Detta händer tex när man matar för mkt, och det är då man vill ha sina basilusker. De bryter nämligen ner nitrit till nitrat och nitratnivån i sin tur håller man nere med hjälp av vattenbyten.

          Men man ska aldrig tömma ut allt vatten och rengöra hela akvariet.
          -------------------------
          168 liters malawi

          Kommentar

          • Kaviar
            • June 2003
            • 52

            #6
            <font color="limegreen">Du bör inte byta vatten mer än varannan vecka om det inte är väldigt skitigt.</font id="limegreen">
            <font color="green">Kaviar</font id="green">

            Kommentar

            • gosatta
              • December 2002
              • 2669

              #7
              Kaviar vad bygger du det på? Jag skulle säga att du är helt ute och cycklar, man BÖR byta vatten varje vecka enligt mig, ja man kan byta 2 ggr per vecka om man orkar och det gör mer nytta en skada.

              Skulle vara kul att veta hur du har kommit fram till det?
              /Mats Åhrman
              http://www.gosatta.org
              http://www.stockholmsciklidklubb.com
              http://www.ciklid.se

              Kommentar

              • Hank
                • August 2002
                • 675

                #8
                .....många experter finns det....
                Kolla här istället:
                http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Akvarievatten
                /Hank
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285
                Uppdaterad 2006-08-22

                Kommentar

                • Karon
                  • January 2002
                  • 3170

                  #9
                  Och vad bygger du DIN ståndpunkt på gosatta ?
                  Man kan byta vatten en gång i veckan, man kan byta varannan vecka, man kan byta varje dag eller ha kontinuerligt vattenbyte om man känner för det.
                  Hur ofta man BEHÖVER byta är väl ändock mycket beroende på belastning och hur väl akvariet fungerar biologiskt ?
                  Eller....?
                  Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                  Kommentar

                  • Kaviar
                    • June 2003
                    • 52

                    #10
                    <font color="orange">Kan du inte läsa gosatta? Jag skrev att man inte <u>BÖR </u>byta vatten mer än <u>varannan </u>vecka!!!!</font id="orange"><font color="limegreen"> Nu hoppas jag att <u>DU </u> ser detta!</font id="limegreen">
                    <font color="green">Kaviar</font id="green">

                    Kommentar

                    • Kramfors
                      • January 2003
                      • 7265

                      #11
                      Ja, nybörjare blev du klokare av svaren, är det varje vecka, dag, eller var fjortonde dag man ska byta vattnet.
                      Delvatten byten bestäms av akvariet storlek, antal fiskar, fiskarnas storlek, vilket pump och filter du har, hur mycket du matar och vilket foder.

                      En regel är att man ska byta 1/3 av vattnet i veckan, med det som utgångspunkt så kan du med hjälp av nitrit, nitrat, pH test själv lära "känna" ditt akvarie och när ditt akvarie är "inkört" (du har fått en bra bakterieflora i ditt filter) så kan du med hjälp av testerna avgöra när du ska göra delvattenbyten och hur mycket vatten du behöver byta.

                      Tänk på att dina fiskar växer eller du har i fler fiskar i akvariet så ändras förutsättningarna.

                      Men enklast är om man finner att vattenvärderna är bra efter en vecka ändå tar för vana att göra ett delvatten byte, då är risken mindre att du ska råka ut för problem eftersom vattenvärderna snabbt kan ändras om du ligger på gränsen av vad ditt akvarire vatten "tål".
                      En förutsättning för att ha ett problem fritt akvarie är regelbundna delvattenbyten, rätt vattenvärde för dina fiskar, (temp, pH), fiskar som kan leva tillsammans utan att "bråka" med varandra.
                      Och läs om fiskar, anteckna så du kommer i håg vad du läst den dag du behöver kunskapen.
                      http://www.kramforskoi.com/

                      Kommentar

                      • Nova
                        • April 2003
                        • 512

                        #12
                        Jag har oxå hört att det är varannan vecka. jag byter då iaf, & det är aldrig speciellt skitigt i mitt 70 liters kar
                        Denise

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Nova: Läste du kramfors inlägg innan du skrev detta? Om det funkar att byta vatten var fjortonde dag så är det ju bra. Men tänk på att förutsättningarna kan ändra med fler fiskar, filterbyte osv. Att byta vatten oftare är dock sällan fel (DVS om man inte har ett växtakvarium som begränsas av nitrat som jag). Att testa vattnet är och förblir det bästa sättet att hålla koll på när vattenbyte är nödvändigt. Om man inte tycker om att mäta eller är för snål för vattenteter så är det bättre att byta för ofta än för sällan.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • reily
                            • April 2002
                            • 98

                            #14
                            Förutom alla kemiska anledningar att byta vatten ofta så finns ju även den aspekten att det ofta händer saker i akvariet vid vattenbyten, fiskarna blir plötsligt pigga och börjar uppvakta sin partner och leka. Det är helt enkelt spännande att byta vatten!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...