Hjälp snabbt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decals
    • January 2011
    • 101

    Hjälp snabbt!

    Hej!

    Nu är det så att akvariumet verkar vara förstört nästan ..

    Jag har varit bortrest i två veckor och bad då en kompis att ta hand om akvariumet under tiden.
    Han hade akvarium och kampfisk-uppfödning förr i tiden så jag litade på honom.

    Men när jag nu kom hem i morse så var inte mina förväntningar på hur vackra växterna skulle ha växt..
    De höga växterna som jag hade klippt korta verkar hålla på att dö, alltså roten svartnar och bladen blir bruna och ''ihåliga''
    De andra höga växterna bredvid de kortklippta har svarta rötter och hänger med bladen..
    Men de höga på andra sidan akvariumet verkar ha klarat sig lite bättre tror jag, dock så är bladen närmas vattenytan röd-rosa och vissa blad verkar dö alltså blir bruna i mitten för att sedan försvinna.

    Hur han har gjort med vattenbyten vet jag inte men antingen har det avdunstat mycket vatten eller så har han hällt i för lite vid bytena, för det är en 7 cm mellan vattenytan och akvarietoppen om ni fattar.
    Någon cm till och filtret hade varit över ytan och gått sönder ..

    Ena fullvuxna guppyhonan har en kraftig 'hängfena' / hängen med fenan ner och har förlorat sin fina gula färg , kanske är för åldern vet inte. Och en av denns yngel på 1 en halv cm med krökrygg har försvunnit. Antar att den har dött .

    Men neonisarna verkar må bra , och räkorna likaså.
    I morgon ska jag låta Arken Zoo göra vattentester.

    Vad tycker ni att jag ska göra? Vad kan jag göra åt växterna?



    Info om akvariumet:

    54 Liter från företagen Aquael
    Grus
    12 Neonisar
    3 Marmorräkor ( tror jag )
    2 Fullvuxna guppys
    4 Guppyyngel
    1 Mindre mal

    Har jag förresten för mycket djur i akvariumet? :O
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    tycker inte det låter så farligt?
    vad är det för växt som bladen blir bruna på och roten svartnar? när planterade du dom?

    gör ett vattenbyte på 30%

    Kommentar

    • Decals
      • January 2011
      • 101

      #3
      Minns inte namnen nu ..

      De korta klippta: http://www.ladda-upp.com/bilder-a/ak...mbunke-392.jpg
      Liknar de här fast är helt bruna i roden och där bladen 'börjar'

      De andra liknar de hära: http://medium.tradera.com/086/122862086_1.jpg

      De kortklippta har jag haft sen jag startade akvariumet för flera månader sedan.
      De andra har 'ramlat in' då och då ..

      Hoppas det blev rätt med länkarna nu

      Kommentar

      • Decals
        • January 2011
        • 101

        #4
        annan länk på de kortklippa: http://3.bp.blogspot.com/_hYhDPW87un...ch+anubias.JPG
        Det är dem dit <-

        Kommentar

        • karrokaja
          • March 2006
          • 5388

          #5
          Den som är till vänster på den sista bilden är en Javaormbunke, dessa har svarta rötter, helt naturligt, inget dåligt.
          Och ibland får dom mörka fläckar och hål i bladen, vilket inte heller är nåt märkvärdigt.
          Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
          kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
          Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
          I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

          Kommentar

          • Decals
            • January 2011
            • 101

            #6
            Jaha nej , det är itne javabuske jag har. Jag letade bara efter en bild som liknade mina. De kortklippta har egentligen långa blad i naturlig form.


            Edit: Kan också påpeka att jag köpte någon sten som skulle utsöndra mineraler eller något som var bra för växterna.
            Den ligger bredvid några växter som växer bra om det inte vore för bladen :o

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              vad är det för sten undrar jag? har jag inte hört nått om.

              den högra är ju en anubias o om man planterar den i grus så ruttnar den lätt.

              om växterna är nyplanterade ( typ inom en månad) så är det inte så konstigt att de får bruna blad. många akvarieväxter odlas ovan vatten o behöver därför tid att acklimatisera sig till undervattensläge

              Kommentar

              Arbetssätt...