Seriöst vägginbygd Kallvattensakvarium (för fjällöring)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frdk
    • June 2011
    • 2

    Seriöst vägginbygd Kallvattensakvarium (för fjällöring)

    Hej Forumister,

    är ny här men har alltid haft ett stort akvarie intresse.
    kan dra lite kort bakgrund innan jag går till mitt projekt

    bakgrund:
    Är uppväxt i norrland och återvänder dit för att vandra och fiska röding och öring varje år.
    har alltid fascinerats av bäckmiljön där uppe och de klarblanka vattena. Finns få ställen som ger så mycket frid som att se kilos öringar lugnt passera förbi stenen man sitter på och plocka en fluga på väg vidare till nästa pöl.
    installerade ett 900 liters akvarium hos mina föräldrar för ett par år sedan och varit tankekraften bakom all arkitektur i att bygga olika biotoper vilket var både kul och givande, försöka förstå vad fiskarna behöver och hjälpa dom hitta zoner för alla intressen.
    Ska snart flytta in i nytt hus och akvarium kommer bli en av grejerna jag vill ge mig på tidigt för att få rätt rum till rätt saker.

    projekt:
    återskapa biotopen från en fjällbäck i akvariemiljö. utan att göra huset till ett freakshow.
    min spontana tanke är att bygga in det i väggen, så man kan använda utomhuskylan så mycket som möjligt.
    2 eller 3-glas innåt mot rummet för att issolera från husvärmen och undvika kondensation. kallrummet blir akvarierum med en kraftigare centrifug pump som hjälper hålla vattnet i rotation och temp jämn. hjälper fiskarna att stå med sidan mot och träna lite på vissa ställen i strömmen samtidigt
    som miljö skulle man ha en stillastående del 1/2 akvariet (delad på längden) och strömen närmare betraktaren.
    blandade storlekar på sten som lutar snett uppåt som naturlig bäckbiotop så även lugnare områden bildas i strömmen. lite gräs där de naturligt hade funnits, som rör sig med strömmen och visar åskådaren att det strömmar.
    Med lite tur blir det även naturliga lekplatser fastän yngelna lär bli uppätna rätt snabbt utan bra med skydd.

    Det här är bara på skisstadiet än.. ni får gärna bygga på med tankar och moment som kan ge problem.
    dom här tankarna brottas jag lite med just nu
    - osäker på hur mycket kondenseringen kommer ställa till det. dimmar det eller blir inte kristallklart vatten så försvinner hela poängen.
    - tänker i banorna av 1000L.. men osäker om det ger tillräckligt med variation för att dom ska trivas.. behov till större?
    - antal fiskar per yta? öringen trivs ju i nummer.. men hur beter dom sig som flockfisk? 1-2 bara vore tråkigt.. bästa vore om 10-20 kunde samsas utan att bli agressiva på varandra.
    - mat och biotopkänsliga, vet att dom klarar anpassa sig till temperaturskillnader bättre än rödningar. men klassisk fiskmat hör ju inte till vanligheterna och nån dagssländs odling tänkte jag inte ge mig på
    - driftproblem? vad är rimliga kostander för sommar/vinter? har inga problem att spenderar pengar på installation, men lägger gärna inte ut så mycket i mån på drift.. vill få det bra direkt.
    - kanske extra akvarium på sidan av? som står lägre ner och på marken och borde vara svalare för att ge en jämnare och bredare biotop. naktdel är att man inte ser alla fiskar, men samtidigt kanske nödvändigt om de ska klara sig.

    feedback eller nyttiga tips mottags gärna, är inte en sån som tar vad som finns och experiementera mig fram, utan vill göra det rätt och snyggt från start.

    hälsn!
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Några snabba förslag innan jag lägger mig för kvällen
    -Kolla på stream pumpar istället, mindre watt(mindre värme) mer flöde och betydligt bättre på att simulera snabbt flödande vatten.
    -3Glas funkar väl, men akryl-akvarium är bättre(blir som en stor termos som håller kylan). kan bli något dyrt dock men frågan är om det inte lönar sig i längden.
    -Kylning, med pumpar o belysning så blir de strul på vår sommar o höst(ofrånkommligt). En kylare är måste för dom som kör kallvatten/svalare vatten, sen vad det är för typ beror på hur kallt man vill ha. Fläktar köper dig några grader men inte nog för ädelfisk skulle jag gissa.
    En kompressorkylare drar el som attan o låter som en damsugare men den funkar. En annan variant är ett långt rör/slang begravd under gräsmattan(djupt så kälen inte tar den) så pumpar man vatten genom för att sänka tempen(oklart om man kommer så lågt som vore optimalt för dig).
    Som saltvattensakvarist har jag viss erfarenhet av värmeproblem, och jag kan garantera att det är bland de svåraste att lösa i sånahär projekt...

    //NiXoN

    Kommentar

    • frdk
      • June 2011
      • 2

      #3
      tack för snabbt svar nixon.

      fick tipset att isolera med frigolitskivor runt om inne i kylrummet + kompakt 3glas mot vardagsrummet borde lösa situationen utan akryl. var inte HYPERdyrt visseligen.. 15.000sek för storlek runt 900L efter sökt lite, men då vet jag inte frakten..
      alt. akrylplatta framför vanligt glasakvarium istället för 3-glas. såg det fanns nått som hete temparerat glas? kommer som nyhet under året... en plastglasblandning?

      räknade lite på markkylning med trädgårdsslang.. 5-10°C 25m slang (15m effektivt under jorden, 5+5 på väg ner och upp) 5 såna slangar för att maximera ytan. inner diameter 1.2cm => total vattenströmningsyta 1.13 cm2 .. x 5 slangar då.
      blir ungefär storleken på pumpen vi hade till 900L akvariumet. så allt vatten borde man kunna köra runt.
      total kontaktyta 3.77cm x5 => 19cm. Nu vet jag inte hur snabbt vattenflödet blir.. men pumpen till 900L akvariet höll inte vattenmängden som jag önskar till öringarna.
      säg dubbla pumpar, då borde det räcka för en fokuserad ström.
      40cm kontaktyta á 15m effektivt.. kanske kopparrör är att föredra för att lättare kyla.
      tror man får ha lika många slangar ovan jord och ett relä som aktiverar markslangarna eftersom för att få rätt temperatur.
      blev genast ett större projekt hehe.

      enklare ser en ekonomisnål tystgående kyl ut, satt på 3°C med in och utgångar där vattenvolymen kan regleras med relä före ingång.
      borde vara ok i el-förbrukning, kanske inte optimal kylgrad.. men driftstabil och inte högre än pumparna själv i oljud

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Jag tycker inte du skall köra vanliga pumpar till annat än filter, för flöde så blir dom totalt utklassade av streampumpar.
        För ett 900 liters som skall simulera en bäck eller strömmande vatten så skulle jag börja med ett par tre 10-20.000L/h streampumpar för att sedan öka vid behov.
        Mitt 500 liters saltkar har ca 35.000L/h totalt för tilfället.

        Jag skulle vilja föreslå LED som belysning i en eller annan form, främst för att dioderna inte värmer karet så mycket och så får du ett skimmer av brytningen i vattenytan så det ser ut som i naturen. Enkelt beskrivet så blir det så att du får ljusstrimlor som rör sig kring bottnen och får karet att se betydligt mycke mer levande ut. Man får samma effekt av Mh lampor men dom värmer karet alldeles för mycket för att det skulle vara lämpligt för dina behov.

        Kylen är bara att glömma som kylare, frågan kommer upp på dom stora saltforumens DIY sidor så ofta att dom har ett färdigt och utförligt snabbsvar till varfö det inte funkar och en bunt med referensprojekt.
        Det finns en orsak till att folk köper dyra o ljudliga kylagregat, dom funkar...
        Alternativet är (om du skall ha ett separat rum) att du har en luft/värme pump med AC, sen hur mycket den kan kyla och om det räcker vågar jag inte svara på.

        Acryl funkar bra som isolering mot rummet se bara till att skivan inte är för tunn.
        Acrylen har lite andra bra egenskaper och det är bland annat at den är helt ren i färgen till skillnad från glas så man får en optimal färgåtergivning, detta är dock viktigare för saltvatten...

        //NiXoN

        Kommentar

        Arbetssätt...