100 Frågor :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NiceFool
    • June 2011
    • 154

    100 Frågor :)

    okej here goes
    först och främst måste jag tala om jag är från Danmark så svenskan är inte 100% från min sida men ni kommer nog fatta vad jag skriver.

    har haft ett 250L stående hemma i svärfars garage i et par år numere där alt har stået i det typ som pump/filter (jag vet inte helt om det är samma sak) i Danmark säger man vist bara pump) ?
    och idag testade jag om akvariet var tät och fylde det helt up och det stod då i en time ca och inget vaten kom ut så jag utgår ifrån det är det jo eller ska jag ha det fyldt längre tid ?

    men här kommer första frågan då och det är om min pump/filter det jag har är en FLUVAL 304 som då inte säg jätte fin utt eftersom den inte var rengjord 100% innan den hamnade i garaget men men tror ni det går bra at bara göra det helt rent igen ?

    kan man kompiltere det med et filter i tanken ochså ? behövs det tror ni ? eller ska jag köpa nyt

    min tanke är at jag ska ha Malawi Ciklider i det sen i fald ni undre över det.

    nästa fråga då.
    jag har fundret på och bygga en bakgrund själv i frigolit ? är det svårt ? jag har tittat på lite här inne men vil gärna ha lite links om och til bra sidor om detta också.

    well det va lite till en böjan men jag kan lova att det kommer flere frågor sen så häng med i tråden så jag kan få hjälp

    Mvh Dansken
    / Dansken
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Först och främst är du välkommen hit, och grattis till ditt första inlägg!

    Angående pumpen så är risken att packningarna har torkat om den stått tom länge, så personligen skulle jag bytt ut dessa innan jag kört igång filtret. Även slangarna kan behöva en genomgång, är de hårda så bör även dessa bytas. En rengörning så ska den säkerligen funka bra igen.
    Till Malawi bör du ha bra mycket mer cirkulation på vattnet än vad Fluvalen ger, så ett ytterligare ytterfilter eller en cirkulationspump/innerfilter är nog mer eller mindre ett måste.

    När man kollar om ett akvarium läcker är det inte fel att sätta karet på tidningar, då ser man om det läcker väldigt lite lättare då tidningarna blir blöta innan det hinner torka. Fyller man karet på kvällen kan det gärna stå under hela natten så man ser vad som händer efter lite längre tid. Nu är ditt kar säkert tätt, men till nästa gång kan det vara bra att ha i åtanke att testa det en lite längre stund.

    Frigolitbakgrund, jag gjorde en sådan för ett gäng år sedan men med det resultatet kontra arbete, tid och kostnad så ser jag det inte motiverat utan numera kör jag endast med BTN-bakgrunder och då ofta Slimline. Det kommer en ny BTN Slimline nu till hösten som är riktigt bra, du kan se den i tråden här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143707
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      som extra cirkulation kan man sätta in en streamer

      Kommentar

      • NiceFool
        • June 2011
        • 154

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Först och främst är du välkommen hit, och grattis till ditt första inlägg!

        Angående pumpen så är risken att packningarna har torkat om den stått tom länge, så personligen skulle jag bytt ut dessa innan jag kört igång filtret. Även slangarna kan behöva en genomgång, är de hårda så bör även dessa bytas. En rengörning så ska den säkerligen funka bra igen.
        Till Malawi bör du ha bra mycket mer cirkulation på vattnet än vad Fluvalen ger, så ett ytterligare ytterfilter eller en cirkulationspump/innerfilter är nog mer eller mindre ett måste.

        När man kollar om ett akvarium läcker är det inte fel att sätta karet på tidningar, då ser man om det läcker väldigt lite lättare då tidningarna blir blöta innan det hinner torka. Fyller man karet på kvällen kan det gärna stå under hela natten så man ser vad som händer efter lite längre tid. Nu är ditt kar säkert tätt, men till nästa gång kan det vara bra att ha i åtanke att testa det en lite längre stund.

        Frigolitbakgrund, jag gjorde en sådan för ett gäng år sedan men med det resultatet kontra arbete, tid och kostnad så ser jag det inte motiverat utan numera kör jag endast med BTN-bakgrunder och då ofta Slimline. Det kommer en ny BTN Slimline nu till hösten som är riktigt bra, du kan se den i tråden här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143707
        tack så mycket.

        nu kommer där så nya funderinger hehe jag läste att Malawi ikke vil stå på ett ställe där man går mycket och där mit akvarie ska stå är just på ett sårnt ställe

        lösning ? hitta andre fisker måste det jo då bli eftersom jag inte kan placere det på något annat ställe tyvär så tips til nogot annat vil jag gärna ha.
        undre om det är samma sak med sydamrikanska ciklider ? bry dom sig på samma sätt ? hade lite fundering på Regnbågsciklid ? och kan man blander dom med andre fisker ? vilka om svar ja ?
        och här kommer då frågan om min pump igen fungere den till Regnbågsciklid eller behövs en mere här också ?

        vad gäller min bakgrund kommer jag forsöka mig på at göra en själv om den sen inte ser bra ut då köpar jag en.

        €dit : eller vad med Boliviansk fjärilciklid ?
        Senast redigerad av NiceFool; 21 June 2011, 14:49.
        / Dansken

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Jag har ett Malawikar på jobbet, och där går det förbi folk 24/7. De är vare sig skygga eller rädda, så det är nog inget du behöver tänka på!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • NiceFool
            • June 2011
            • 154

            #6
            okej och tak for snabt svar
            well jag har inte bestämt mig 100% än som sagt ska jo fixa en hel del innan jag kan få några fisker i men ville höre lite ändå om dom sydamrikanska ?

            sen undre jag lite om det är bra med botten filter när man har Malawikar ? tänkte mest på där inte är några eller vädigt få växter i ett sårnt jo och då kanske det skulle fungere bra ?
            något link til hur man bygger et bra Malawikar skulle väre bra ?
            och sen frågan om alger uhh dom vil man jo inte ha (så mycket av) har läst på alt här inne på sidan men undra om man kan ha nogon som äter up dom ? tänkte lite på den där hmm vad hette den nu igen ?? den skäggmallen ? hette den så kanske ? kan man ha dom med malawi ? eller for den andre del sydamrikanske ? well den är jo från sydamerika så det burde kanske gå ?
            / Dansken

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jodå, det funkar med Ancistrus och Malawi, men bottenfilter och Malawi är det sämre med och just den frågan skrivs det om här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147696.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #8
                skäggmunnsmal. latinska namnet är Ancistrus. den kommer från sydamerika men man kan ha den i ett Malawi också. riktigt bra på att hålla alger borta.

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #9
                  dubbelt svar

                  Kommentar

                  • NiceFool
                    • June 2011
                    • 154

                    #10
                    då fik jag jo et klart svar på den fråga
                    och tak for linket.
                    där inne läser jeg det som Kjell Fohrman skrev.
                    Vad gäller filtret så rekommenderar jag att man använder ett ytterfilter med ett förfilter på eller att du sätter ett större filter på pumpen i akvariet. En sådan som finns i Zoopets filterartikel har jag kört i flera år i ett malawiakvarium utan att göra rent en enda gång

                    link til det ?
                    / Dansken

                    Kommentar

                    Arbetssätt...