Guramiakvarium med snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gur4m1
    • June 2011
    • 96

    Guramiakvarium med snäckor

    Hej!
    Jag tänker starta ett akvarium med måtten 95X40X40, som fylld blir 95X40X30 med inredning/vattenfylld. Ca 114 liter vatten ungefär.

    Jag ska ha "Asiatiskt" akvarium, fiskar som kan tänkas trivas i samma vatten. Huvudpersonerna är blå gurami. Jag tänkte ha ett stim kilfläcksrasbora också. De blå guramisarna är de viktiga, de är de fiskarna jag främst vill ha i mitt akvarium.

    Nu har jag kikat runt och kanske övergett kilfläcksraboran och funderar på saker som:
    HUR många blå guramis kan man ha samtidigt? Folk pratar ofta om par eller två honor, en hane. Kan man ha 3 honor eller fyra? Nu blir det nog bara 2 blå gurami för mig pga storleken, men det är funderingar jag har.

    Sen undrar jag, om man kan ha flera av olika guramisorter och arter. Då tänker jag på mindre guramiarter (mosaik, dvärg osv), men även på guld och marmor (är en guldgurami/marmor revihävdande mot en blå osv?).
    Då jag sett så många olika svar och tips på just det.

    Skulle gärna ta emot tips på en annan fisk, som skulle passa med ett Blå gurami par i ett 95cm långt kar, som inte skadar snäckor(inte sandsnäckor eller äppelsnäckor iaf . Jag vill inte ha platy, guppy eller tetror. Gärna en fisk som rör sig mer runt på bottenskiktet och alltså inte mumsar på snäckorna, oavsett storlek.

    Kikat runt en del själv men tänkte att någon här kanske sitter med en "idé" om en sådan fisk på rak arm, då jag själv inte lyckats bringa klarhet bland det jag funnit på nätet

    Tack på förhand!
    Mvh // Gur4m1
    Nothing fancy, no tricks...
Arbetssätt...