Red devil akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miicro
    • April 2011
    • 33

    Red devil akvarium

    Har precis införskaffat ett begagnat akvarium med red 7 st red devils. Jag är helt grön när det gäller dessa,
    Någon med erfarenhet som har tid att berätta lite kanske? enda jag vet är vad som skrivits i artbeskrivningen här på zoopet. Vilka fiskar går ihop med dem, kan man han växter i, etc..

    Mvh Micke
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tja, det beror ju till stor del på hur stort akvariet är. Men övriga fiskar får ju tåla en del, andra stora, tuffa ciklider, större malar, och större stimfiskar, som t.ex skivtetror kan nog funka i ett tillräckligt stort kar. I ett stort kar kan man nog ha stora, robusta, och välrotade växter, om man planterar dem så att de inte är ivägen när cikliderna är i lektagen, för då lär de gräva upp dem.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Miicro
      • April 2011
      • 33

      #3
      akvariet är bara 180 liter, dock är dem inte fullstora än. Men akvariet är mycket större än hos ägaren jag köpte den hos. Är inte helt hundra på ifall jag ska behålla dem eftersom artbeskrivningen här på zoopet rekommenderar minst 400 liter liter. Tog iallafall några pröv växter från andra karet får se ifall de står sig.
      Hur pass känsliga är dem för nitrit egentligen? Har nämligen aldrig haft ett akvarium utan växter och vet inte riktigt hur man går till väga då? Hur motverkar jag alger och nitrit?
      Vilka växter skulle ni rekommendera?

      Kommentar

      • Miicro
        • April 2011
        • 33

        #4
        vågar man släppa ner en pakistanbotia eller eldstjärt där i eller blir den slaktad då tro? undrar också vilken prisklass red devil ligger i? Verkar inte vara en allt för populär fisk.
        Senast redigerad av Miicro; 11 June 2011, 02:29.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          En vuxen Red Devil kan bli rejält biffig, ca 30 cm, och de är även territoriella och aggressiva när de är vuxna, så 180 liter är nog i minsta laget. Vad de kostar beror nog på affär och storlek, men i "min" butik tar han väl 60-70:- för halvvuxna individer på ca 15 cm, om jag minns rätt.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Miicro
            • April 2011
            • 33

            #6
            Ursprungligen postat av Animaniac
            En vuxen Red Devil kan bli rejält biffig, ca 30 cm, och de är även territoriella och aggressiva när de är vuxna, så 180 liter är nog i minsta laget. Vad de kostar beror nog på affär och storlek, men i "min" butik tar han väl 60-70:- för halvvuxna individer på ca 15 cm, om jag minns rätt.
            Jodu det har jag märkt mycket stök direkt hehe, Får se hur länge jag behåller dem. Verkar ju bli väldigt begränsad med dessa. Har du något tips på vilka fiskar som går ihop med dem? Har en skäggmunsmal tillsammans med dem nu.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Men Miicro ditt kar är to.m för litet för de fiskar du har i nuläget därför kan du inte stoppa i fler! När du har ett riktigt stort kar så kan du fundera på sällskap tycker jag!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Miicro
                • April 2011
                • 33

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Men Miicro ditt kar är to.m för litet för de fiskar du har i nuläget därför kan du inte stoppa i fler! När du har ett riktigt stort kar så kan du fundera på sällskap tycker jag!
                Blir väl till att göra det rätta och hitta nya ägare till dem isåfall

                Kommentar

                • DaRe

                  • June 2009
                  • 2227

                  #9
                  Problemet är att de kommer inte att växa så snyggt i det akvariet. Det är för litet och vattenkvaliteten blir sämre och de äter mindre. Svårt att egentligen veta varför de växer långsamt, men faktum kvarstår. Dessutom kommer ögonen exempelvis att fortsätta växa efter hur gammal fisken är så på fiskar som går i för små akvarier får man små fiskar med stora ögon.

                  Trots detta kommer de snabbt att växa ur akvariet och det gynnar ingen. Du får en "inte så snygg burk2 och fiskarna lider.

                  Det är i alla fall min erfarenhet.

                  Däremot går det nog bra med eldstjärt och prakbotior tillsammans med dem. (Även praktbotior blir för stora för det akvariet.)
                  Senast redigerad av DaRe; 11 June 2011, 22:55.
                  Checking out...

                  Kommentar

                  • Ove.P
                    • March 2007
                    • 168

                    #10
                    Om du inte snart köper ett mycket större akvarium så tycker jag att du ska försöka hitta ett nytt hem till dina "devils".
                    Red devils hör till de absolut aggressivaste Centralamerikanska cikliderna och kräver som vuxna ett mycket stort kar minst 700 liter gärna ännu större.
                    www.ciklid.org

                    Kommentar

                    • Miicro
                      • April 2011
                      • 33

                      #11
                      någon som kan komma med något riktpris på dem? de är mellan 10 och 20 cm. 7 st totalt

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        100 spänn st kanske?
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • Miicro
                          • April 2011
                          • 33

                          #13
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          100 spänn st kanske?
                          Andra också överens om att det är lagom? Är det bara jag eller är red devils ganska svåra att få tag i?

                          Kommentar

                          • Ove.P
                            • March 2007
                            • 168

                            #14
                            Ursprungligen postat av Miicro
                            Andra också överens om att det är lagom? Är det bara jag eller är red devils ganska svåra att få tag i?
                            Nej det svåra är att hitta någon med ett tillräckligt stort akvarium som är villig att ta hand om dem, dem är inga sällskaps fiskar.
                            100 spänn st verkar rimligt.
                            www.ciklid.org

                            Kommentar

                            • DaRe

                              • June 2009
                              • 2227

                              #15
                              Haha, Ove är du också här emellanåt...
                              Checking out...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...