Start av 540l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisken81
    • June 2011
    • 59

    #31
    Hej
    Nu är det så att jag råkat göra en liten miss tror jag i mitt nystartade akvarium hade jag guppy 3honor å en hane (green cobra) och Ville ha lite flera så gick glatt å handla flera men detta var endlers guppy 2hanar å 3honor. Men nu har jag försökt läsa på lite å har då förstått att man inte ska blanda dessa.. Men nu är de lite försent å ändra på de då de gott ihop några dagar. som sagt har ju ett tomt 109l kar men är de någon ide att flytta.. vad gör man om man får för mycket yngel? Mig personligen gör de inget om de blandas men om jag får för många för att behålla har jag förstått att det är svårt att bli av med. Går de att sälja/skänka dessa som mat eller som en korsning?

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #32
      jag tror du ska ha lite fler och större fiskar i det karet i framtiden? då är guppyyngel inget problem, dom kommer bara bli ett litet extra mellanmål åt dina andra fiskar

      om ghosten bara är 4cm ja då är det inget problem att ha den i ett mindre kar. ghost + ancistrus går nog bra sålänge ancistrusen är vuxen och ghosten inte är större än 25 cm kanske? dom är ganska så glupska.

      nu de första veckorna ska man mata varannan dag bara. men du har ju bara några guppy + ancistrus i ditt 540 om det är det karet du menar? guppysar äter inte mycket så dom kan du nog mata liite var dag. ancistrusarna kan få några algtabbletter eller en bit gurka (skalad, dom gillar det mjukare innehållet) vartredje dag.

      Kommentar

      • Fisken81
        • June 2011
        • 59

        #33
        I mitt 60l har jag bara 3 marmor scalarer å en black ghoste
        som jag vill flytta till 109l..
        I mitt 540l har jag
        3st molly (segelfens tror jag 1hane 2honor)
        28st neontetra
        10st fantomentetror
        1guppy hane 3st guppy honor,
        2st endlers guppy hanar, 3st endlers guppy honor,
        4st ancistrus hanar (två rätt så stora) 3st ancistrus honor 1st liten ancistrus å ett ancistrus yngel,
        2st små (4cm ålar) ingen aning om namn då de följde med de stora karet vid köp.
        Tänkte mata ca var 3e dag de får rödamygglarver varvat med flingor, å nån algtablett.. men tänkte att man kanske ska mata lite mindre å oftare.. Bara rädd för nitrit för de fick jag i 60l i början (bra nu) men jag mäter de var annan dag i 540l å de är ok.
        Skulle man kunna ha black ghosten själv i ett 109l eller vill den inte va själv? Ska flytta scalarena i kväll tror jag han kan va med dom men hade velat flytta ner nån ancistrus för å hålla borta alger å tänkte då ta en mindre hane. Har ett lekpar ancistrusar enligt han vi köpte dom av å bevisligen av ynglet vi lyckas klara, vill inte dela på de å vet inte vilka de är. vill ha fler yngel. Men jag har hört man kan dela på dom för att de ska vila sig men hur vet man när de ska gå ihop igen?
        Om jag frångår ämnet eller svävar iväg får ni gärna hänvisa mig till en annan tråd, har inte lärt mig hitta å de e ju ändå uppstart då jag inte vet hur jag ska starta med alla fiskar i olika kar.
        Kan lägga till att de hade varit kul å odla ancistrusar å ha att sälja byta. guppyn endler guppyn har jag nog mest för att det är kul å ingen tanke bakom kanske kul med lite yngel mollyn är nog också mest för att det ska fylla ut karet med andra invånare.
        När bör jag göra första vattenbytet på 540l karet å hur mycket, ska jag bara byta vatten eller ta liter skit från botten med? Är en del bajs..

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #34
          okej först och främst, köp inte mer eller sätt i mer fisk i ditt 540 liters! jag trodde inte du hade så mycket där redan. mata vartredje dag tills alla bakterier har kommit till sin rätt, ca 2-3 veckor. efter 1och 1/2 halv vecka kan du matta varannan dag.
          mata med flingor på morgonen och med tabletter på kvällen, då blir det inte så mycket på en gång.

          använde du nitrivec vid starten? isåfall har du en mindre rik för att få nitrit.

          hade jag varit du så hade jag flyttat scalarerna först till ett 109 för dom behöver mer plats än ghosten eftersom ghosten bara är så liten ännu. ghosten går utmärkt att ha ensam.
          flytta scalarerna till 109 och ha i nitrivec, sen efter ca 1 vecka kan du flytta ghosten också. belasta inte ett så litet kar för mycket i början.

          Kommentar

          • Fisken81
            • June 2011
            • 59

            #35
            Jag fick med massa malar å 2 ålar.. flytta mina 10fantomentetror, 8st neon tetror, 4st guppy å 2malar från 60l till 540l karet sen köpte jag i 20neontetror på sön å 3molly å 5 endlersguppy nån mer växt i tis.. nä jag tänkte inte slänga ner mer på ett tag de räcker tills de blir stabilt med bakterier mm + att jag inte riktigt vet vad jag vill ha än.

            Ja jag hällde i aquatan å senare nitrivec å lite salt vid start. Har mätt ph å nitrit å det är bra. tänkte mäter var annan var tredje dag så jag inte får för mycket nitrit då jag e lite osäker.. Ska jag ha i mer nitrivec än vid starten när å hur mycket i så fall?
            När ska jag göra delvatten byte första gången?

            Ja de kan jag göra om de ska vara i samma annars får de ett varsitt 109l akvarium båda är klara med sten vatten aquatan salt pump igång tänkte hälla i nitrivec vid flytt.. å flytta nån växt grotta.. Ska köpa mer växter till ghosten

            Men frågan är om jag vill ha ancistrus yngel ska/kan jag ha honor å hanarna kvar i 540l å ha yngel där i med. eller ska jag använda ett 109l till att dela lite på dom för att sen sätta ihop.. eller ha hanen med honorna i 109l tills det går å flytta honorna tillbaka, å pappan får va kvar med yngel? kan vara smart å veta innan ghosten får eget kar. För det är han å scalarena som äter yngel vad jag vet. Om jag vill ha nån ancistrus med scalarena i 109l vilken är bäst å ta då liten, mellan, stor, hane/hona? En eller flera?

            Tack för svaren =)

            Kommentar

            • Fisken81
              • June 2011
              • 59

              #36
              Skulle bara tillägga att det är en siamesisk algätare i 540l karet fick inte med de när jag rabbla upp alla förut..

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #37
                ok det ska nog gå bra om du håller koll på värdena. om du får nitrit gör ett vattenbyte på ca 20 % och ha i nitrivec enkel dos. mät sedan efter några timmar när dimman har försvunnit.

                om du inte får nitrit så kan du göra vattenbyte efter ca 2-3 veckor när du har fått bra med bakterier i karet. ett för tidigt vattenbyte stör tillväxten av bakterier så att dom måste annpassa sig till det nya vattnet.

                om du har båda 109 karen klara så kan dom ju få var sitt sålänge. visste inte att du hade gjort iordning båda

                ancistrusar är inte svåra att få yngel på. dom brukar leka när man har gjort ett stort vattenbyte och har tillgång till gömmställen. man kan ju säga att du har gjort ett jättestort vattenbyte eftersom det är helt nytt vatten i karet. om dom trivs kommer dom att leka när honan är redo.
                om dom inte leker så vänta tills du har ett inngånget kar, ca en månad eller så. då kan du göra lite större vattenbyten tätt och ge dom mycket mat. då kommer dom att börja leka när dom är redo. men eftersom ditt kar är precis nystartat så ska du inte göra stora vattenbyten eller mata mycket av anledningar som har skrivits innan.
                vänta och se, men gör inget förren karet har gått in sig. ett viktigt måtto innom akvaristiken är; skynda långsammt. jag vet att det är svårt när man har ett nytt akvarium som står och väntar men det kommer inte att löna sig att ha brottom
                under tiden kan man ju fundera på vad man ska ha i för fiskar och man kanske kommer på bättre sätt att innreda

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #38
                  glömmde jag med
                  efter 2-3 veckor när du ska göra ditt första vattenbyte byt ca 15-20% och gör det varje till varannan vecka beroende på hur mycket fisk det finns i karet. mer fisk tätare byten.

                  Kommentar

                  • Fisken81
                    • June 2011
                    • 59

                    #39
                    OK tack så mycket för att du snällt svarar på alla frågor.
                    Frågan är hur jag ska ha kontroll på algerna där ghosten är vill/vågar inte ha nån mal där..
                    Nån eller några kan få flytta till scalarena för att hålla rent. Vet inte vilken/vilka jag ska flytta på känns som dom är en liten familj allihop å vill ju ha yngel =)
                    Startade en ny tråd om odling av Ancistrus under malar så slipper jag ta allt de här =) kommer nog frågor om det med =)

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #40
                      ta en mellanstor till båda karen. hona eller hane kvittar.

                      Kommentar

                      • Fisken81
                        • June 2011
                        • 59

                        #41
                        Hur e de med botten ska jag ta å göra rent där första gången när jag byter 15-20% eller ska jag låta botten vara ett tag?

                        Kommentar

                        • freddi36
                          • December 2010
                          • 2882

                          #42
                          ta bara bort det som ligger åvan på gruset. rensa inte nere i gruset för då störs bakterierna

                          Kommentar

                          • Fisken81
                            • June 2011
                            • 59

                            #43
                            Låter ghosten bli den då? Blev rädd efter allt jag läst, att den äter småfisk å andra fiskars ögon. Bara rädd att jag delar lekparet då jag inte vet vilka dessa är (förmodligen den största hanen och någon av de jämnstora honorna) Eller tar de bara en annan parter om jag råkar dela dom?

                            Kommentar

                            • freddi36
                              • December 2010
                              • 2882

                              #44
                              om det har gått bra i 60 liter så går det bra i 109 liter också. vill du vara 200% säker på att inget händre så ta en ancistrus som är större än ghosten.

                              Kommentar

                              • Fisken81
                                • June 2011
                                • 59

                                #45
                                Har inte haft den med ancistrus i 60l. Hade bara kvar scalarena i 60l eftersom de ska flytta till 109l strunta jag i att ha kvar någon ancistrus där. Ghosten va i 540l när min sambo precis köpte den, men efter jag läste å blev skrämd så fick den snällt flytta till scalarena. Kanske är lite känslig men de låter som den är ett monster med andra =) å jag vill ha ancistrus yngel å att alla andra ska få behålla ögonen.. Som sagt min sambo som så gärna vill ha den vad gör man =) Får se blir nog lite flytt i kväll får se hur de slutar =)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...