Start av 540l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisken81
    • June 2011
    • 59

    Start av 540l

    Hej
    Jag är ny här på zoopet, men tänkte att man kanske kunde få lite hjälp av att vara med här, då jag tidigare googlat å hamnat här.

    I dags läget har jag ett 60liters akvarium. Nu har jag å min sambo beslutat att köpa ett 540liters på blocket. Då jag är rätt ny på akvarium är de ett ganska stort kliv från 60l till Zooline 540liter på aluminiumställning.. Med tillbehör..
    Ingår även 2st 109liters som står under (vet ej om jag tänker använda de än) ingår ca 10Ancistrusar och en Siamesisk algätare..

    Nu skulle jag bli glad om jag kunde få lite tips/hjälp/råd/åsikter

    De jag nu har lite funderingar över är..
    Vad ska jag tänka på när jag ska ta över ett akvarium (vatten,pumpar, filter) eftersom jag inte kan ta med mig vattnet undrar jag hur man snabbast får i gång de. går de att inreda å hälla i vatten å sera aquatan sera nitrevec å sen släppa i Ancistrusarna. Andra medel? eller är de bättre att starta ett av 109l medans de andra kommer i ordning.. tyvär har jag inte plats i mitt 60liters..
    och då det är fisk med kan jag ju inte starta upp de i en vecka..
    En annan fundering fråga om man har 540liter på ställning blir de märken i parkett golvet? Fattar de som att man inte ska ha nått under eller ska man de?
    Tacksam fall någon vill hjälpa mig ska hämta det på lördag (11e Jun)
  • Fisken81
    • June 2011
    • 59

    #2
    Lite info om vad jag får med. Är det nått ni tror jag behöver köpa till för att starta och hålla igång de.
    Zooline 540l akvarium på aluminiumställning samt två specialbyggda 109l akvarium som passar under. Det stora akvariet står med vatten så ni kan se att det inte läcker, de små är utan vatten så ni får själva känna på siliconet men de läckte inte senast de användes.

    Följande ingår:

    Akvarium 540 liter:

    - Aluminiumställning.
    - Täckglas
    - Lysrörsramp 150cm med två lysrör och extra reflektorer.
    - BTN modul som filter fylld med biobollar och filtermatta
    - Pump New-Jet 1200l/h till BTN modulen
    - Jäger 200w doppvärmare med skydd för fisken.
    - Luftpump JBL Pro Silent S-500 med slang.
    - Månbelysning blå LED.
    - Eheim 2252 med en extra filtermodul.
    - Växter, Vallisneria Gigantea & Vallisneria Spiralis.
    - Fiskar, runt 10 stycken Ancistrusar och en Siamesisk algätare.

    Akvarium 109 liter:

    - Lysrörsramp 70cm med lysrör
    - Filterhörn med filtermatta och BTN skiva.
    - Pump New-Jet 600 till filterhörnan.
    - Jäger 50w doppvärmare.
    - Täckglas

    Akvarium 109 liter:

    - Lysrörsramp 70cm med lysrör
    - Filterhörn med filtermatta och BTN skiva.
    - Pump New-Jet 600 till filterhörnan.
    - Theo Hydor 50w doppvärmare.
    - Täckglas

    Övrigt:

    - Fiskmat
    - Hovar, två stycken
    - Salt
    - NO2 test
    - PH test
    - Slang för vattenbyte
    - Algskrapa
    - Grenuttag med 10 uttag och on/off knapp
    - Växtnäring PPMD

    Tacksam för svar å synpunkter..

    Kommentar

    • freddi36
      • December 2010
      • 2882

      #3
      hej och välkommen till zoopet!

      om du tar med lite filtermatrial i en påse med vatten och sen kramar ur det i karet när du har fyllt det med vatten så kan du när tempen är rätt släppa i fiskarna. det brukar ta nå´n timme eller så. fördel om du har i aquatan och nitrivec. nitrivec hjälper till att starta upp karet med nyttiga bakterier. aquatan tar bort klor och andra skadliga ämnen ur kranvattnet.

      jag skulle; innrett karet, fyllt det med vatten, haft i aquatan och filterskit, väntat tills tempen är bra, släppt i fiskarna, sett så de mår bra, haft i nitrivec.
      ha i nitrivec på slutet för det blir ganska så "dimmigt" av det så då kan du inte se fiskarna på ett tag och om någon då är lite dålig så ser du inte det förren det kanske är försent.

      Kommentar

      • Fisken81
        • June 2011
        • 59

        #4
        Tack för svaret.
        Men jag får ju med allt (filter) Menar du att man ändå ska ta ut filtermatrial å lägga i vatten innan man fraktar hem de?
        Hur tror du de är bäst att ta hem fiskarna å ha de i innan man fått ordning på karet påse, hink? klarar de av några timmar med tanke på transport å tiden de tar att få ordning på allt..

        Kommentar

        • freddi36
          • December 2010
          • 2882

          #5
          för att bakterierna i filtret ska överleva behöver de vara i vatten.

          ta hem dom i påsar. fråga om du kan få med vatten också. när jag hämtade ett kar så tog jag vatten i en 25 liters dunk från akvariet som jag köpte. köp en stor dunk och en hyffsat stor back på typ 30-35 liter. sen fyller du den med vattnet från dunken och har fiskarna däri medan du gör iordning.

          Kommentar

          • Fisken81
            • June 2011
            • 59

            #6
            Ok då är jag med på vad du menar å varför.
            Ska alltså försöka frakta filtermattan i vatten (typ en påse)
            Gäller detta också för biobollar, pumpfilter?? Måste allt va i vatten eller så mycket som möjligt bara..
            Ja va också inne på att ta lite vatten men har ingen dunk, får väl försöka spana på om man kan hitta en å köpa innan lördag.
            Hur länge klarar de av att va i en back utan syre (pump) eller ska jag lägga i pumpen där i medan jag grejar..
            Tror eller vet du om dessa kar med ställning förstör/gör märken i golvet?
            Tack för du tar dig tid å svara. Har tusen frågor å försöker läsa mig till svar men de finns ju så mycket att lära sig..

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              #7
              ja ha filtermattan i en påse. det andra kan du göra rent, bara du sparar typ en tredjedel. krama sen ur en del av filtret direkt i akvariet så det kommer bakterier till botten också.

              sätt i en liten pump som rör om på ytan så dom får syre, då klarar dom sig ett bra tag. inte för kraftigt bara, då blir dom bara stressade.

              dunkar finns på t.ex hornbach eller liknande.

              har ingen aluställning så vet ej

              Kommentar

              • Fisken81
                • June 2011
                • 59

                #8
                Tack så mycket för hjälpen återkommer när det dyker upp nått annat jag undrar över..

                Kommentar

                • freddi36
                  • December 2010
                  • 2882

                  #9
                  fick en bättre idé. köp 2 st 20-25 liters dunkar. sen kan du ju fylla ett av 109 karen med det vattnet så behövs ingen extra back. sen kan du tillsätta typ 10 liter vanligt kran vatten också så får dom lite mer vatten att simma i. då klarar dom sig i nå´n dag skulle jag tro. (med en cirk pump då som rör om ytan)

                  Kommentar

                  • Fisken81
                    • June 2011
                    • 59

                    #10
                    Jo den tanken slog mig med men e inte hundra på om silikonet e bra i dom inget vatten i dom nu men va ok sist han använde dom.. Ska se om jag hittar billiga dunkar i dag bara ingen lust å slänga massa pengar på de just nu, får se om de finns. Å om jag inte får med mig massa vatten å ska ha de i 109 karet så e de nytt vatten där med, då kan man ju lika gärna slänga
                    i de i 540 med en gång.Ett annat alternativ kan vara mitt 60liters en kortare stund men där finns redan lagom med fisk så lite rädd att de blir för mycket vad tror du, klarar de av å va för många där en stund eller skadar de varandra? Sen e de transporten av de med ska de vara en fisk per påse eller flera i en..

                    Kommentar

                    • freddi36
                      • December 2010
                      • 2882

                      #11
                      om silliconet är mjukt så är det ok. det är bättre om du kan ha dom separat medan du innreder för dom är redan så stressade efter transporten.

                      om det är stora påsar så kan du väl ha dom 2-4 st ( beroende hur stor fisken är)

                      en 20 liters dunk kostar kanske ca 80 kr..

                      Kommentar

                      • Fisken81
                        • June 2011
                        • 59

                        #12
                        Hej Tänkte på de med sand är det bra att använda den gamla sanden måste man rengöra den? Eller ska man köpa ny sand å skölja å hälla i. Va en som sa att bakterierna i filtret bara klarar nån timma i vatten så måste ju starta igång de ganska fort känns de som, ska de andra så som bakgrund rengöras eller inte.. Tack för hjälpen.

                        Kommentar

                        • Fisken81
                          • June 2011
                          • 59

                          #13
                          Hitta inga dunkar, fick bli 10l hinkar med lock 4-5st så får man med lite vatten =)

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #14
                            Fisken 81: här kan du läsa allt om transport av fisk! http://www.zoopet.com/index.php?opti...le&article=317
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Fisken81
                              • June 2011
                              • 59

                              #15
                              Tack ska läsa på lite så man vet lite mer till nästa gång. Min sambo har redan tagit hem allt medans jag jobba så nu e jag nyfiken på att komma hem å se hur de gått med allt å hur de ser ut. Ja hoppas allt gått bra å att fiskarna inte tagit nån skada men de får väl tiden utvisa. Vart kan jag läsa om vilket ph jag ska ha, hur man justerar ph mm? Nån som har nån bra länk? Fick med nått test så tänkte de kunde va bra å kolla. Åter kommer hur de går å antagligen med nån mer fråga som dyker upp. Tack för alla svar kul de finns de som vill hjälpa till

                              Kommentar

                              Arbetssätt...