mitt diskusakvarium, en läskig utmaning, några bra tips på att få dem att trivas ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    mitt diskusakvarium, en läskig utmaning, några bra tips på att få dem att trivas ?

    Jo, har efter många om och men skaffat akvarium, min officiella debut i akvarievärlden...

    Hade tänkt att skaffa ett nytt Juwel men hittade av en slump ett begagnat Juwel Trigon 190 L via en annons, prutade o fick ett bra pris, 2000 med diskusar o allt! . Karet är i jättebra skick i det bor nu 3 blodroda diskusar och en ancistrusmal. Det "bodde" även ett stim rodmunstetror o 2 pansarmalar men dessa lämnade jag in till en lokal butik då det kändes som lite väl mycket fisk.Nu är jag ganska orolig for att gora bort mig,hade ju inte riktigt tänkt starta med diskusar...

    Har inrett med finkorning sjosten, 2 stora svärdplantor, 2 mindre papegojbladsplantor samt en rot. Har satsat på relativt mycket fri simyta. Temperaturen liggger på ca 28 grader, ska fixa ett ph test snart. Ja just det, använde Aquatan till akvariestarten...

    Vad ska man mer tänka på när det gäller att få diskusar att trivas, tål de till exempel salt ifall man behover medicinera, det verkar råda ganska delade meningar angående detta ?
  • Einarsson
    • May 2012
    • 2956

    #2
    De tål salt, det är inga problem, viktigaste för just diskusarna är att inte slarva med vattenbytena och renhållningen.
    350L Diskus

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #3
      Snabbt svar Einarsson på en fråga ställd 2011 [emoji12]
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Bättre sent än aldrig Johnny
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Visst är det så [emoji56]
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          • Einarsson
            • May 2012
            • 2956

            #6
            Haha, den kom upp för mig på nya inlägg sen senaste besöket, tänkte inte mer på det. Skönt forumsprattel ändå.
            350L Diskus

            Kommentar

            Arbetssätt...