Olika Filter, byten och sånt (juwel)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Runsten
    • January 2011
    • 95

    #16
    Ursprungligen postat av Kensa
    hmmm......är det inte allmänt vedertaget bland akvarister att stickor är tämligen värdelösa ??

    skall man mäta, så är det dropptester som gäller.
    det är säkert vedertaget men denna tråd ligger under "mitt första akvarium" så allt vedertaget är inte känt för mig... än. Men jag lär mig =)
    //Kristina
    260L, 25L

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      kensa kan låta lite hård ibland men duktig är han

      som han säger så är stickor faktiskt lite opålitliga. så jag rekomnederar att köpa droptester. lite dyrare men mycket bättre. och en bra investering.

      Kommentar

      • Runsten
        • January 2011
        • 95

        #18
        Ursprungligen postat av hannesc
        kensa kan låta lite hård ibland men duktig är han

        som han säger så är stickor faktiskt lite opålitliga. så jag rekomnederar att köpa droptester. lite dyrare men mycket bättre. och en bra investering.

        Men dropptester... vilka värden är det man bör ha test för? För det är väl ett värde per test?
        //Kristina
        260L, 25L

        Kommentar

        • icehacker
          • December 2010
          • 1046

          #19
          Stickor kan funka før att snabbt få ett humm tycker jag, ser det sen suspekt ut kan man køra ett riktigt dropptest.
          60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

          Kommentar

          • Kapten Zoom
            • January 2011
            • 814

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Nog borde Juwels filter vara stort nog för ett vanligt akvarium förutsatt att det är rätt filtermaterial i.

            Jag har kört en bit filtermatta som enda filter i ett 500 liters akvarium (exempel i denna Zoopetartikel) och det gick i flera år utan att behöva rengöras. Filterbehållaren i ett Juwelfilter borde vara minst lika stor som filtermattan i detta exempel
            Det är det. Tyvärr utnyttjas inte filtret fullt ut efterssom vattnet tillåts evakueras halvvägs ned för filterkolonnen. Visst funkar kuddar, men porösa stenar har ju väsentligt mycket större "yta" för bakterierna att fästa på. Så jag tycker valet känns enkelt. Typ plugga mittenhålet och skicka kuddarna till LångtBortiStan.
            Senast redigerad av Kapten Zoom; 01 June 2011, 15:42.
            Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

            Kommentar

            • icehacker
              • December 2010
              • 1046

              #21
              Ursprungligen postat av Kapten Zoom
              Det är det. Tyvärr utnyttjas inte filtret fullt ut efterssom vattnet tillåts evakueras halvvägs ned för filterkolonnen. Visst funkar kuddar, men porösa stenar har ju väsentligt mycket större "yta" för bakterierna att fästa på. Så jag tycker valet känns enkelt. Typ plugga mittenhålet och skicka kuddarna till LångtBortiStan.
              Har du kommit på något bra sætt att plugga mittenhålet? Har också funderat på det næmligen eftersom den nedre behållaren med kuddar ær alltid ren och fin medans all skit sitter i de øvre kuddarna så det verkar ju som den tar mest dær..
              60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #22
                det som är viktigast är nitrit och nitrat enligt min erfarenhet.

                ph kan man strunta i, ph är bara viktigt om man skall odla kommerciellt,
                det är bara viktigt att ph't inte svajjar, bättre med "fel" ph, och stabilt,
                än "rätt" ph och svajjigt.


                själv har jag slutat mäta allt utom nitriten, och då enbart vid uppstart på karen.

                senaste testen jag köpte för nått år sedan kostade 99 pesos.

                har 3/4.e delar av burken kvar,,,,,,,,,



                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Kapten Zoom
                  • January 2011
                  • 814

                  #23
                  Ursprungligen postat av icehacker
                  Har du kommit på något bra sætt att plugga mittenhålet? Har också funderat på det næmligen eftersom den nedre behållaren med kuddar ær alltid ren och fin medans all skit sitter i de øvre kuddarna så det verkar ju som den tar mest dær..
                  Jag funderar i banor på att använda t.ex. en linjal, eller ett gammalt uttjänt juwelfilter. Det måste nog vara hårdplast, då jag sett PVC mjukna efter bara något år i vatten. Ju tunnare desto bättre förstås.

                  Mina designtankar lutar åt en täckplatta som antingen silikonas fast över, eller helt enkelt läggs på plats över hålet och sitter kilat av filterkolonnen. Sen kan man kanske fasa över- och underkant, så att det går enklare att föra filtret upp och ned.

                  Här en bild på mina funderingar.

                  Klicka på bilden för större version

Namn: Filterdesign Juwel.jpg
Visningar: 1
Storlek: 98,1 KB
ID: 2133851
                  Senast redigerad av Kapten Zoom; 01 June 2011, 16:27.
                  Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                  Kommentar

                  • icehacker
                    • December 2010
                    • 1046

                    #24
                    Just, det finns ju akvarielim som man kan limma med under vatten, så borde man kunna slippa tømma och torka før mycket med kanske.
                    60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

                    Kommentar

                    • Kapten Zoom
                      • January 2011
                      • 814

                      #25
                      Nej man behöver inte limma under vattnet, för mellanskottet sitter löst i en skåra. Så det är nog bara att plugga hålet för utloppet och dra upp och ut hela härligheten. Man bör kunna vara utan innerfiltret i någon dag, eller den tid det tar för silkonet att torka. För min del har jag ett extra ytterfilter så det är inga problem.
                      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                      Kommentar

                      • Tulebo
                        • June 2011
                        • 40

                        #26
                        Hej! Är ny här men kände mig tvungen att kommentera eftersom jag gick i samma tankegångar inför uppstart av mitt nya kar. Jag tog en bit plast från en gammal juwelramp (väldigt lik plasten i filterhuset) och limmade med smältlim (limpistol). Funkade kanon, men det blev en ganska rejäl strypning, så om du skall göra den här modifieringen tror jag att man måste öka på arean på det nedre inloppshålet för att inte tappa flödeshastighet. Jag tog bort min efter några dagar för jag tänkte att det kan vänta tills jag blivit lite varmare i kläderna först. Lycka till!
                        Barnens 180l:
                        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=781
                        Pappas räkkar 20l:
                        http://zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=802

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kapten Zoom
                          Det är det. Tyvärr utnyttjas inte filtret fullt ut efterssom vattnet tillåts evakueras halvvägs ned för filterkolonnen..
                          Det är säkert möjligt - jag har inte haft något Juwelfilter så jag kan inte uttala mig om det

                          Visst funkar kuddar, men porösa stenar har ju väsentligt mycket större "yta" för bakterierna att fästa på. Så jag tycker valet känns enkelt. Typ plugga mittenhålet och skicka kuddarna till LångtBortiStan
                          "Kuddar" kan jag inte uttal mig om - men filtermatta med PPI 10 är bra mycket effektivare än porösa stenar etc.

                          Porösa stenar har måhända i teorin en större filteryta men i praktiken täpps små hål snabbt igen och då blir den utnyttningsbara filterytan i praktiken mycket mindre
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Berserken
                            • December 2005
                            • 472

                            #28
                            Använder bara grovfiltermatta ppi10 i mina kar o det funkar bra klart vatten och de håller flera år utan rengjöring

                            Kommentar

                            • Kapten Zoom
                              • January 2011
                              • 814

                              #29
                              Ursprungligen postat av Tulebo
                              Hej! Är ny här men kände mig tvungen att kommentera eftersom jag gick i samma tankegångar inför uppstart av mitt nya kar. Jag tog en bit plast från en gammal juwelramp (väldigt lik plasten i filterhuset) och limmade med smältlim (limpistol). Funkade kanon, men det blev en ganska rejäl strypning, så om du skall göra den här modifieringen tror jag att man måste öka på arean på det nedre inloppshålet för att inte tappa flödeshastighet. Jag tog bort min efter några dagar för jag tänkte att det kan vänta tills jag blivit lite varmare i kläderna först. Lycka till!
                              Instämmer i att om man låter original filtermedia av omväxlande grov och fin filtermatta sitta kvar, kan det nog gå trögt. Men med Ciraxstenarna i korgar, lär det nog flöda litet bättre.

                              Jag tänker som så att med tanke på att Eheims Pro 3 filter har en enda strilning genom hela filterkolumnen, så borde det funka på Juwels inbyggda också. Tanken med de finmaskiga filtren längst ned i kolumnen är enligt Juwel själva att det är "lågströmningsdelen", där vattnet ska filtreras lååångsamt av den finkorniga filtermattan, medans bulken av vattnet redan försvunnit tillbaks ut i akvariet via mittenhålet.

                              Mina funderingar går i banor av att om detta nu är en så genialisk idé (att släppa ut vattnet efter halva filtervolymen), varför har då ingen annan filtertillverkare i universum kommit på hur bra konceptet är? Frågan är öppen...
                              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...