Olika Filter, byten och sånt (juwel)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Runsten
    • January 2011
    • 95

    Olika Filter, byten och sånt (juwel)

    Jag har frågor kring filtren i mitt juwelkar. Har försökt läsa men tycker att det står så olika.. Har haft mitt kar sen i december och hittills har jag bytt det vita fina filtret ett antal gånger... när det ser för geggit ut. Sen har jag bytt det svarta kolfiltret en gång och tänkte göra det igen nu. Men de andra filtren? Nitritfilter och alla de blåa filtren? Som jag förstår det skall dessa filter aldrig bytas utan bara "tvättas"?

    Tänkte som sagt byta kolfiltret idag och undrar om jag då samtidigt ska skölja alla blåa filtren? Ska man krama ur dem i själva akvariet bara? Eller ska man även skölja ren dem eller ska man krama ur dem i en hink med akvarievatten som man sen slänger bort? Nitritfiltret? Ska jag göra med det som med de blåa filtren?

    Är mycket tacksam för alla svar!
    //Kristina
    260L, 25L
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    kolfilter behövs egentligen bara vid uppstart och efter eventuell medicinering mot sjukdomar. annars kan du ta bort dom. jag har sällan bytt något filtermaterial i mina filter. nu har jag ju inte juwel iof ( gillar inte deras lösning alls) men känns lite som en såndär "vi säger att du måste byta filtermatta för då tjänar vi pengar"-grej.

    jag säger, skölj bara. o enbart när filtret markant tappar flöde.

    kolfilterna kan du ta ut o fylla det utrymmet med nått bättre. såsom biobllar eller matta.

    Kommentar

    • icehacker
      • December 2010
      • 1046

      #3
      Jag har också ett juwel 260l med orginalfilter. Det sackar ihop efter någon månad och går knappat alls så då får jag skølja ur dom.. Har tagit bort alla kolfilter och annat och kør bara grova och mediumfilter. Kanske skulle bytt alla till grova ist.
      60l Yngel | 240l Mix | 450l Malawi

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Som hannes skriver använd enbart kolfilter efter medicinering och lanske vid uppstart.
        Finfilter kan man ha i början eller om man skulle få gott om mycket smått virvlande "skräp" i akvariet.
        Vid vanligt bruk så hade jag bytt ut kolfilret och finfiltret mot grövre filter.

        Om det skulle gegga ihop då så beror det med 99% säkerhet på att det matas för mycket i akvariet och slarvas med vattenbytena
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kapten Zoom
          • January 2011
          • 814

          #5
          Jag har också Juwel, men tycker inte att kuddfiltrerna funkar speciellt bra. Jag kompletterade med ett externt Eheimfilter, som åtminstone på pappret ha samma filterkapacitet ca 6 liter. Men i praktiken är det vida överlägset det inbyggda Juwelfiltret.

          Nu är därför mitt mål att få Juwelfiltret att efterlikna Eheimfiltrets design så mycket som möjligt. Steg 1 som jag kör redan nu är att jag har 3 st ciraxkorgar (fyllda med Juwels porösa vita stenar) istället för 1. Sen har jag inget kolfilter, har även tagit ut det gröna filtret, som sägs kunna släppa tillbaks kemikalier efter sin livslängd. Det ska tydligen vara sprayat med något nitrithämmande.

          Mitt nästa steg kommer bli att plugga mellanhålet och låta allt vatten gå genom nedre hålet. Sen köpa en till Ciraxkorg. Samt försöka öppna korgarna och komplettera upp med Eheima mech pro porösa bollar.

          Nåväl, får se om jag kommer så långt. Största utmaningen nu är att hitta en plastvägg som tål vatten utan att mjölkas. Matslådor i plast tror jag inte funkar. Det måste nog vara typ hårdplast, samma material som Juwelfiltret är uppbyggt av.
          (Ledsen för långt svar, men jag hade inte tid att korta ned det )
          Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

          Kommentar

          • Runsten
            • January 2011
            • 95

            #6
            Hmmm, mycket information...

            Jag kan alltså ta bort kolfiltren
            Jag borde även ta bort det gröna nitritfiltret eller byta mot ett nytt så inga farliga ämnen "släpps tillbaka"
            Jag ska skölja alla blå filter i vanligt kranvatten?
            Jag ska köpa till fler korgar med "bollar"?

            Rätt uppfattat?
            //Kristina
            260L, 25L

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av Kapten Zoom
              Jag har också Juwel, men tycker inte att kuddfiltrerna funkar speciellt bra. Jag kompletterade med ett externt Eheimfilter, som åtminstone på pappret ha samma filterkapacitet ca 6 liter. Men i praktiken är det vida överlägset det inbyggda Juwelfiltret.

              Nu är därför mitt mål att få Juwelfiltret att efterlikna Eheimfiltrets design så mycket som möjligt. Steg 1 som jag kör redan nu är att jag har 3 st ciraxkorgar (fyllda med Juwels porösa vita stenar) istället för 1. Sen har jag inget kolfilter, har även tagit ut det gröna filtret, som sägs kunna släppa tillbaks kemikalier efter sin livslängd. Det ska tydligen vara sprayat med något nitrithämmande.

              Mitt nästa steg kommer bli att plugga mellanhålet och låta allt vatten gå genom nedre hålet. Sen köpa en till Ciraxkorg. Samt försöka öppna korgarna och komplettera upp med Eheima mech pro porösa bollar.

              Nåväl, får se om jag kommer så långt. Största utmaningen nu är att hitta en plastvägg som tål vatten utan att mjölkas. Matslådor i plast tror jag inte funkar. Det måste nog vara typ hårdplast, samma material som Juwelfiltret är uppbyggt av.
              (Ledsen för långt svar, men jag hade inte tid att korta ned det )
              Nog borde Juwels filter vara stort nog för ett vanligt akvarium förutsatt att det är rätt filtermaterial i.

              Jag har kört en bit filtermatta som enda filter i ett 500 liters akvarium (exempel i denna Zoopetartikel) och det gick i flera år utan att behöva rengöras. Filterbehållaren i ett Juwelfilter borde vara minst lika stor som filtermattan i detta exempel
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av Runsten
                Hmmm, mycket information...

                Jag kan alltså ta bort kolfiltren
                Jag borde även ta bort det gröna nitritfiltret eller byta mot ett nytt så inga farliga ämnen "släpps tillbaka"
                Jag ska skölja alla blå filter i vanligt kranvatten?
                Jag ska köpa till fler korgar med "bollar"?

                Rätt uppfattat?
                Vad är det för PPI på filtermattan - är det PPI 10 så hade jag kört med det
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Runsten
                  • January 2011
                  • 95

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Vad är det för PPI på filtermattan - är det PPI 10 så hade jag kört med det
                  Alltså, filtermattan? Är det det översta vita filtret som är det finaste? Det enda som står om det är Standard bioflow 6.0
                  //Kristina
                  260L, 25L

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    juwel 240 har jag, enbart blå grova filtermattor,

                    märkligt nog så

                    - rengör jag kanske en gång per år (de senaste 3 åren iaf)
                    - pumpen slackar aldrig
                    - vattenvärdena är alltid där jag har velat ha dom

                    och just nu har jag en otrevligt hög belastning på karet, med kanske 200++ endlers som tuffar på som om livet lekte
                    (vilket det är det enda de gör utom att nanna på natten och äta på morgonen....)


                    väck med allt annat än grova mattor när karet har kommit i balans, finns inget behov av vadd, eller nått annat.



                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Runsten
                      • January 2011
                      • 95

                      #11
                      Oki, trodde jag fått ordning på balansen men det har nu dött en massa olika fiskar och jag undrar om det beror på filtren? Så om jag hade en balans kanske den är rubbad för tillfället? Om en fisk ligger för länge? kan då övriga fiskar dö av förgiftning? och kan man med hjälp av byte av filtren få ordning på detta?
                      //Kristina
                      260L, 25L

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        vad har du för värden på ditt vatten?

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          ska du byta filter så finns det väl två vägar att gå:

                          1)
                          Byt allt, vilket innebär att karet saknar goda bakterier, och därmed måste räknas som helt nystartat.
                          Med allt vad det nu innebär med risker hir och dit.

                          2)
                          Byt kudde för kudde, med kanske 2 veckors mellanrum.


                          Rengöring av kuddarna gör man enklast med att lyfta ur dom ur filtret, ner i en spann,
                          gå till köket, starta kranen, medeltemp på vattnet, kanske 2-25 grader, skölj och krama
                          ur under vattnet ett par ggr, tebax i filterkammaren.

                          Alternativt, fyll en spann med akvareivatten, krama ur kudden i vattnet.

                          Tänk på att kudden får inte bli för ren, då är de goda baskiluskerna borta, och det är som att starta karet igen.


                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Runsten
                            • January 2011
                            • 95

                            #14
                            Har bara testat med sticka, och idag var det:
                            pH 6.8
                            KH 3
                            CH >6
                            NO2 0
                            NO3 10
                            //Kristina
                            260L, 25L

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              hmmm......är det inte allmänt vedertaget bland akvarister att stickor är tämligen värdelösa ??

                              skall man mäta, så är det dropptester som gäller.
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...