Dödsorsak??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Runsten
    • January 2011
    • 95

    Dödsorsak??

    Kanske skulle detta stå under sjukdomar? eller kanske under växter? Men jag är nybörjare och skickar det därför hit.

    Köpte hem pmdd för dryga veckan sen. Gjorde iordning enligt recept och satte i akvariet, 10ml / 100 liter vatten.

    Tre dagar senare köpte jag några guppies. Min dotters önskan. Dagen efter såg jag att en mal Golden Nugget var död!. Dagen efter det hade en av mina praktbotier en mycket uppäten fisk i munnen, samt att en guppie var borta. Tog bort den nästintill uppätna fisken och så var det gjort. Två dagar senare börjar en botia tokdansa.. Jag skrattar och visar min man och mina barn. Men två minuter senare var Praktbotian död. Dagen efter en till Guppie samt en Kardinaltetera. Gjorde ett stort vattenbyte och tillsatte EasyLife. Tar bort farliga ämnen, samt tillsätter braiga bakterier. Dagen efter en till Botia död och en kardinaltetra. Idag hittar jag bara en av de två botierna. Anar att en lagt sig att dö?

    Vad ska jag göra??? Vad är felet??
    //Kristina
    260L, 25L
  • åheim
    • April 2006
    • 13117

    #2
    Är det en sjukdomssmitta så brukar det först och främst drabba en art i taget, här drabbar det urskiljningslöst därför tror jag det är nåt med vattnet! Har du kunskapen om uppstart av akvarium (om nu ditt är nystartat?) vikten av god biologisk filtrering, vattenbyten, utfodring mm.?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Runsten
      • January 2011
      • 95

      #3
      Jag har haft akvariet sen i december och tycker att jag har fått fin balans i det. Det enda jag funderar på är om kanske den första döda malen (den på bilden till vänster) kanske avsöndrade nåt gift? Eller om guppien jag köpte som blev mat var jättesjuk och smittade alla som tagit sig en tugga? Har tagit vattenprov med hjälp av en serasticka.. alla värden ser ok ut. Men jag vet att den inte visar allt... I o med att jag såg min botia tokdansa funtar jag på om det är någon sorts förgiftning?
      //Kristina
      260L, 25L

      Kommentar

      Arbetssätt...