Hur mycket mat ska det vara egentligen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AochD
    • February 2011
    • 11

    Hur mycket mat ska det vara egentligen?

    Hej!

    Jag och maken bråkar ungefär varje dag över hur mycket mat fiskarna ska ha.
    Det har blivit min uppgift att ta hand om fiskarna, mata, städa, byta vatten och allt. Men min man anser att jag inte ger dem tillräckligt med mat, så han går och matar dem emellanåt (läs 1-3ggr om dagen). Alldeles för mycket eller?

    Vi har två akvarium, ett på 80l (10 neontetror, 1 platy, 2 praktbotia, 1 siamesisk kampfisk och två malar av något slag) och ett lite mindre, kanske 60-70l (3 guppys och 1 platy). Förresten vet någon hur man kan ta reda på hur många liter det är? Det är dessutom nystartat så då är det ju ännu viktigare att de inte får för mycket.

    Hur mycket mat ska fiskarna få egentligen? En nypa säger ju folk, men hur stor är en nypa egentligen? Fiskarna blir övermatade här hemma! Det där ta hälften av vad du tror att du behöver... hjälper inte direkt då jag tror att de behöver mycket mycket mindre än vad maken tror att de behöver.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Man kan aldrig ge dom för lite
    90% av alla dödsfall i akvarier orsakas av för mycket mat i akvarium och det primära är egentligen inte hur ofta man matar utan hur mycket man matar. Man skall aldrig mata mer än att allt är uppätet inom 2-3 minuter.

    Själv matar jag 1 gång om dagen och som sagt inte mer än att de äter upp på några minuter - någon dag i veckan brukar jag inte mata alls. Ibland är jag också bortrest några dagar och då får de ingen mat men är jag borta mer än en vecka så brukar jag ha någon som matar ytterts lite så där varannan dag. Och på mina fiskar går det absolut ingen nöd
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • KaOl

      #3
      Hej,

      jag försöker tänka på storleken på deras magar ( ) och komma fram till en bra mängd på så sätt... Tror jag äntligen hittat den rätta mängden, och det är mindre än vad jag började med. Vi har granulat, fryst artemia till skalarer och svärbärare. Tabletter till botior, malarna och corydoras. Ger inte tabletter varje dag, de får ju rensa i akvariet också. Svårt att beskriva mängden, men det kanske vore ett tips att gå till akvariebutiken och be dem att visa hur mycket ni (ta med maken ) ska ge?

      När jag fattade jag gav för mycket, så gjorde jag så att jag gav först pyttelite (kanske 10 granulat) , sen när de käkat upp dem så gav jag lite till - försökte på så sätt hitta den rätta mängden. Till slut har jag lyckats så att de är nöjda, men inte övermatade...

      Vår svärdbärarhona skulle dock kunna äta hur mycket som helst! Särskilt när hon är dräktig Då blir hon ännu rundare när vi släpper artemiakuben i akvariet så är det hon som är på den hela tiden Skalarerna får snabba på om de vill få nåt Samt tabletten...där är allihopa och äter samtidigt, "klick klick" när botiorna biter bitar av den och svärdbärarhonan hävar i sig så mycket hon orkar Skalarerna försöker få en bit här och var "fint och försiktigt" som de är

      Roligt att titta på när småttingarna äter

      Hoppas du får hjälp och hoppas någon kunnigare kan ge dig ett riktigt bra tips!

      Kommentar

      • dwld
        • April 2011
        • 48

        #4
        Ursprungligen postat av AochD
        Hej!

        Jag och maken bråkar ungefär varje dag över hur mycket mat fiskarna ska ha.
        Det har blivit min uppgift att ta hand om fiskarna, mata, städa, byta vatten och allt. Men min man anser att jag inte ger dem tillräckligt med mat, så han går och matar dem emellanåt (läs 1-3ggr om dagen). Alldeles för mycket eller?

        Vi har två akvarium, ett på 80l (10 neontetror, 1 platy, 2 praktbotia, 1 siamesisk kampfisk och två malar av något slag) och ett lite mindre, kanske 60-70l (3 guppys och 1 platy). Förresten vet någon hur man kan ta reda på hur många liter det är? Det är dessutom nystartat så då är det ju ännu viktigare att de inte får för mycket.

        Hur mycket mat ska fiskarna få egentligen? En nypa säger ju folk, men hur stor är en nypa egentligen? Fiskarna blir övermatade här hemma! Det där ta hälften av vad du tror att du behöver... hjälper inte direkt då jag tror att de behöver mycket mycket mindre än vad maken tror att de behöver.
        Hej AochD!

        Ni kan fortsätta mata fiskarna 2-3 gånger om dagen, men ni bör också tänka på att inte mata för mycket. Jag själv brukar alltid slänga i lite i taget för att fiskarna skall äta upp fodret. Skulle du då märka att de inte längre är intresserade utav fodret ska du inte ge fiskarna mer.

        Fiskarna i akvarium är bortskämda och behöver egentligen inte ha mycket foder. I värsta fall skulle fiskarna klara sig utan mat i över en vecka, men det är inte rekomenderat.

        Om du vill ta reda på hur stort ditt akvarium gör du så här att du tar och mäter ut Längden*Bredden*Höjden i dm. Så får du hur många liter du har i ditt akvarium.

        Helt rätt angående nystartade akvarium ska du vara lite mer försiktig du kanske bara ska mata där 1 gång om dagen och du skulle kunna ha en dag där du inte ger ut något foder. T.ex söndagen så de får fasta.

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          2-3 gånger om dagen låter väl ofta, EN gång räcker utmärkt. Fiskar kan äta i all oändlighet, har aldrig sett friska fiskar som inte vill äta......
          Fiskar i akvarier är inte bortskämda, det är inte en relevant term att använda, de är däremot väl fodrade och klarar därför inte bara en vecka utan för det mest flera veckor utan mat.

          I likhet med krukväxter som oftare vattnas ihjäl än torkas ihjäl, så matas fler akvariefiskar till döds än svälts. Fiskar är kallblodiga djur och behöver därför inte äta för att upprätthålla en konstant kroppstemperatur.
          Den mängd man ger fiskrna bör vara uppäten inom tre minuter sådär, då vet man att de fått lagom.

          Man behöver inte mata extra för att det är 'synd' om någon särskild fisk, en frisk fisk söker föda, är den hungrig så håller den sig framme.

          Volymen på akvariet räknar man ut genom att mäta längden, djupet och höjden på akvariet. Mät i decimeter och mulitiplicera alla tre värden med varandra så får du svaret i liter.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Fiskar är av naturen alltid hungriga och detta av naturliga skäl dvs i naturen måste de alltid äta (eller åtminstone söka efter mat) för att överleva. Mycket av maten i naturen är inte alls så näringsrik som akvariematen utan de kan bara ta upp en liten del av det och skiter där istället ut det mesta.

            Beteendet lever kvar i akvariet och de har inga "mättnadspärrar" som vi människor har och de verkar de alltid hungriga i akvariet. Därför matar tyvärr de flesta sina fiskar alldeles för mycket för att de tycker synd om de hungriga fiskarna - detta är dock i längden en form av djurplågeri
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...