Palettciklidsyngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aron16
    • April 2011
    • 6

    Palettciklidsyngel

    Jag har nyss fått palettciklidsyngel för tredje gången och vill få de att överleva. De andra gångerna har de bara försvunnit efter någon vecka. Är det föräldrarna som äter upp de?

    Behöver jag ge de någon speciell mat? Kan jag flytta de till ett yngelakvarium och isåfall hur (de är ju så små)? Är det någon annan fisk som äter upp de, jag har en fjärilsciklid, en ancistrus och tre fläckiga pansarmalar.

    Tack på förhand.
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Hej Aron16 - välkommen till forumet!
    Palettciklider är väldigt bra på att ta hand om sina yngel, så jag anar att du har ett ungt par som kanske inte riktigt har fått in de rätta takterna ännu. Men, det bådar gott att de ändå har ynglen i någon vecka. Jag tycker du skall låta Palettparet leka några gånger till och öva på sina yngel så att de får in ordentliga föräldrainstinkter - och i nuläget inte fundera på att "rädda yngel".

    Edit; tog bort lite text här som så att säga blev osignifikant en bit längre ner i tråden...

    Om du nu skall ta ur yngel så förbered ett ganska naket kar - alltså inte så mycket, eller ingen inredning - med samma vatten och temperatur som det kar du tar ynglen ifrån. Sedan kan du enkelt suga ur yngelsvärmen med en hävert - se bara till att det finns en mängd vatten i yngelkaret då du börjar, så glider yngelsvärmen käckt genom slangen och ner i sin nya miljö. Du kan kläcka lite artemia att ge ynglen till en början, sedan när de är större, ge dom samma mat som du ger föräldrarna och övrig fisk, men finfördela maten - mosa - så att det blir små bitar.
    Hoppas det går fint nu!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 26 May 2011, 14:37.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Paletter brukar vara bra föräldrar, hade ett stort par nyligen som drog upp två kullar i ett sällskapskar. Alla överlevde nog inte, men fullt tillräckligt. Tror inte dina andra fiskar har ätit upp dem, låter inte som du har så mycket fisk. Hur stort är akvariet? Pansarmalarna är nog oskyldiga, i alla fall nattetid, då jag tror att de är dagaktiva. Deras fenor kan dessutom råka illa ut när de fumlar runt på botten, och alltid hamnar för nära ynglen, enligt paret. Jag har för mig att de lär sig när akvariet släcks, och i början tar in ynglen i deras grotta en stund innan. Men har du en nattaktiv fisk, som Ancistrus, så hjälper det nog inte, den kan ta ynglen ändå, om den kommer in grottan. Därför är en nattlampa att rekommendera.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Aron16
        • April 2011
        • 6

        #4
        Tack för svaren. Mitt par är ganska ungt, jag köpte det i februari eller mars. Jag tror inte heller att det är någon annan fisk som äter upp ynglena. Jag tror att jag låter ynglena vara.

        Akvariet är på 63l

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Ursprungligen postat av Aron16
          Tack för svaren. Mitt par är ganska ungt, jag köpte det i februari eller mars. Jag tror inte heller att det är någon annan fisk som äter upp ynglena. Jag tror att jag låter ynglena vara.

          Akvariet är på 63l
          Tja, som sagt, det kan vara ancistrusen, om du släcker akvariet på natten. Men är de unga, så lär de ju sig när de blir äldre.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Aron16
            • April 2011
            • 6

            #6
            Ursprungligen postat av Animaniac
            Paletter brukar vara bra föräldrar, hade ett stort par nyligen som drog upp två kullar i ett sällskapskar. Alla överlevde nog inte, men fullt tillräckligt. Tror inte dina andra fiskar har ätit upp dem, låter inte som du har så mycket fisk. Hur stort är akvariet? Pansarmalarna är nog oskyldiga, i alla fall nattetid, då jag tror att de är dagaktiva. Deras fenor kan dessutom råka illa ut när de fumlar runt på botten, och alltid hamnar för nära ynglen, enligt paret. Jag har för mig att de lär sig när akvariet släcks, och i början tar in ynglen i deras grotta en stund innan. Men har du en nattaktiv fisk, som Ancistrus, så hjälper det nog inte, den kan ta ynglen ändå, om den kommer in grottan. Därför är en nattlampa att rekommendera.
            Är inte Ancistrus bara växtätare.

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Ursprungligen postat av Aron16
              Är inte Ancistrus bara växtätare.
              Nja, de är väl oppurtunister kan man säga, de äter vad de får tag i, alger, döda fiskar, och så vidare.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              Arbetssätt...