lite hjälp med att starta ett litet räkakvarium..hur gjorde ni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Midde
    svarade
    Aha, vad bra

    Det jag har är iaf en luftpump, inget filter.

    Lämna en kommentar:


  • pernilla78
    svarade
    ja äpplet har ja bara för att de ska gå in lite i akvariet-har ja fått för mig..den får tebax te 310 liters senare

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    fast det är ingen syresten midde. det är en slang som kopplas på utblås på filtret. så den suger in luft i utblåset.

    Lämna en kommentar:


  • Midde
    svarade
    Jag har dvärghumleräkor, bumblebee, som jag beställt från imazo via en zooaffär.
    Jag har en likadan syresten som du har, men den är bara på under natten då växterna andas som djuren, de utför den såkallade cellandningen då de avger koldioxid och upptar syre. Jag kör lowtech och har inget filter, bara denna syresten som endast är på under natten - växterna trivs kanonbra med det.
    Äpplesnäckor ska ha ett större akvarium än 10-liters. Rekommenderar posthornssnäckor som inte blir lika stora.
    Snyggt kar
    Senast redigerad av Midde; 10 June 2011, 11:43. Anledning: stavfel

    Lämna en kommentar:


  • pernilla78
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    de skickas nästan alltid med numera till filter. jag kastar de så långt bort jag orkar. ja kör utan bubblor. bubblorna driver ut co2 ur vattnet så dina växter kommer dö. samt att vattnet ser ju grumligt ut hela tiden.

    tardu bort slangen kommer filtret suga vatten från det hålet istället vilket är bra. du får kristalklart vatten o dina växter överlever.. o så blir det tystare med
    åhhh den va fin..ska ja göra..tack

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    de skickas nästan alltid med numera till filter. jag kastar de så långt bort jag orkar. ja kör utan bubblor. bubblorna driver ut co2 ur vattnet så dina växter kommer dö. samt att vattnet ser ju grumligt ut hela tiden.

    tardu bort slangen kommer filtret suga vatten från det hålet istället vilket är bra. du får kristalklart vatten o dina växter överlever.. o så blir det tystare med

    Lämna en kommentar:


  • pernilla78
    svarade
    men den kom me för att reglera bubblor å utblåset..ska ja bara se till att ha utblås utan bubblorna då..?

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    najs men fasen kasta bort den där luftslangen! den gör ju bara att det blir massa bubblor som dödar dina växter o grumla vattnet.

    Lämna en kommentar:


  • pernilla78
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: blandat 020.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,3 KB
ID: 2133949här ä min 10 liters med en äppel som går runt å myser innan de nya invånarna

    Lämna en kommentar:


  • pernilla78
    svarade
    Ursprungligen postat av Midde
    Det kan vara amanoräkorna du tänker på - de kan inte fortplanta sig i sötvatten. Välj en sötvattensräka om du vill ha ungar. På redbee.se finns beskrivningar av olika arter och sorter. Där kan du läsa om vilka krav de har på pH, temp och hårdhet med mera samt hur stora de blir.

    Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.


    Jag tycker att det blir mycket lättare att hålla en bra vattenkvalitet i ett större kar. Jag ska byta ut mitt 20-liters mot ett 48-liters.
    ja precis amanoräkan ja mena..va för räkor har du å va börja du me..tack för alla svaren

    Lämna en kommentar:


  • pernilla78
    svarade
    Ursprungligen postat av Miliimli
    Var har du läst nåt sånt? Och vilka räkor är det du tänkt ha?

    Jag lät nog bara mina vara i karet, började med Easy life FFM medan honorna ännu bar rommen samt investerade i smått yngelfoder ifall det varit matbrist som gjort att de tidigare kullarna inte klarat sig.
    De ”Caridina” som blir lite större (bland annat den välkända ”Amanoräkan”) är betydligt svårare att odla eftersom deras avkomma inte är färdigutvecklade utan de föder planktoniska larver som kräver bräckt eller salt vatten för att utvecklas. De föder också ett betydligt större antal ungar/larver (kan uppgå till betydligt fler än 1.000).

    Lämna en kommentar:


  • Midde
    svarade
    Ursprungligen postat av pernilla78
    läste att när räkbebbarna föds ska de va i ett eget litet kar som ä lite saltat i ett par veckor tills dom fått sitt skal starkare å ömsat..hur gjorde du..tack för dina svar
    Det kan vara amanoräkorna du tänker på - de kan inte fortplanta sig i sötvatten. Välj en sötvattensräka om du vill ha ungar. På redbee.se finns beskrivningar av olika arter och sorter. Där kan du läsa om vilka krav de har på pH, temp och hårdhet med mera samt hur stora de blir.

    Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.


    Jag tycker att det blir mycket lättare att hålla en bra vattenkvalitet i ett större kar. Jag ska byta ut mitt 20-liters mot ett 48-liters.

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Ursprungligen postat av pernilla78
    läste att när räkbebbarna föds ska de va i ett eget litet kar som ä lite saltat i ett par veckor tills dom fått sitt skal starkare å ömsat..hur gjorde du..tack för dina svar
    Var har du läst nåt sånt? Och vilka räkor är det du tänkt ha?

    Jag lät nog bara mina vara i karet, började med Easy life FFM medan honorna ännu bar rommen samt investerade i smått yngelfoder ifall det varit matbrist som gjort att de tidigare kullarna inte klarat sig.

    Lämna en kommentar:


  • pernilla78
    svarade
    Ursprungligen postat av Miliimli
    Har fått flera kullar räklingar nog på mina, finns bilder i några trådar på redbee och kanske i länken i min signatur

    Viktigast för att räklingarna ska överleva är att det inte finns fisk som äter upp dem och att filtret är räksäkert. Jag har ett luftdrivet billie-filter till mitt kar och där finns det inte en chans att räklingarna sugs in och blir mos.

    Lampa jag använder är en gammal skrivbordslampa, lampan som följde med karet var för stark så det blev för varmt i karet. De är nästan kinkigare med värmen än med kölden. Jag har runt 22-23 i mitt räkkar och vill helst inte att det går över 25 grader då de kan börja dö vid 27 grader
    läste att när räkbebbarna föds ska de va i ett eget litet kar som ä lite saltat i ett par veckor tills dom fått sitt skal starkare å ömsat..hur gjorde du..tack för dina svar

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    I akvarieaffären nog Kostade inte många, men då behöver man ju en luftpump också. Ytterligare plus med den filtertypen är att räkorna gärna sitter och äter allt möjligt gojs som fastnar i filtermattan också

    I länken till mitt räkkar i signaturen syns mitt filter ganska bra på de första bilderna. Använde ett likadant till mitt yngelkar också, i den här tråden - inläggg 8 finns en bild på systemet!

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...