lite hjälp med att starta ett litet räkakvarium..hur gjorde ni

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernilla78
    • November 2010
    • 303

    lite hjälp med att starta ett litet räkakvarium..hur gjorde ni

    tanken på ett räkakvarium vill ja ska bli verklig å undrar hur ni går till väga..vad stora akvarium använder ni (gärna ett av de mindre typerna),hur ofta vattenbyten,växter å bottenmaterial..vilka räker tycker ni ä lätta,andra hjälpmedel..tack för svar....
    corydoras ancistrus äppelsnäckor
    segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
    310 L SA
    10 L nano räkkar med white pearl
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Jag har ett 10 l med red chrystal, gör vb på ett par l i veckan, har javamossa, javaormbunke och vallisneria som växter och blästersand på botten.

    Enkla räkor kan vara t.ex körsbärsräkor eller red/black chrystals.

    En bra sida att lära sig mer om räkor på är redbee.se

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      har en räkvas.

      vas från ikea. litet filter o sen är det som ett vanligt kar. VB 1 gång i veckan. ingen doppvärmare. valisneria, anubias och javamossa trollhasselgrenar.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • pernilla78
        • November 2010
        • 303

        #4
        men tack för era svar..nu blir de bara att övertyga mannen i hushållet..förresten..hur har ni de me räkbebbar..blir de några bebisar å ä de svårt att få småbebbar
        corydoras ancistrus äppelsnäckor
        segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
        310 L SA
        10 L nano räkkar med white pearl

        Kommentar

        • pernilla78
          • November 2010
          • 303

          #5
          vad för litet filter har du Hannesc...å lampa + styrka..räcker de för räkera då ja läste att de inte ska ha de för kallt??
          corydoras ancistrus äppelsnäckor
          segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
          310 L SA
          10 L nano räkkar med white pearl

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Har fått flera kullar räklingar nog på mina, finns bilder i några trådar på redbee och kanske i länken i min signatur

            Viktigast för att räklingarna ska överleva är att det inte finns fisk som äter upp dem och att filtret är räksäkert. Jag har ett luftdrivet billie-filter till mitt kar och där finns det inte en chans att räklingarna sugs in och blir mos.

            Lampa jag använder är en gammal skrivbordslampa, lampan som följde med karet var för stark så det blev för varmt i karet. De är nästan kinkigare med värmen än med kölden. Jag har runt 22-23 i mitt räkkar och vill helst inte att det går över 25 grader då de kan börja dö vid 27 grader

            Kommentar

            • pernilla78
              • November 2010
              • 303

              #7
              Ursprungligen postat av Miliimli
              Har fått flera kullar räklingar nog på mina, finns bilder i några trådar på redbee och kanske i länken i min signatur

              Viktigast för att räklingarna ska överleva är att det inte finns fisk som äter upp dem och att filtret är räksäkert. Jag har ett luftdrivet billie-filter till mitt kar och där finns det inte en chans att räklingarna sugs in och blir mos.

              Lampa jag använder är en gammal skrivbordslampa, lampan som följde med karet var för stark så det blev för varmt i karet. De är nästan kinkigare med värmen än med kölden. Jag har runt 22-23 i mitt räkkar och vill helst inte att det går över 25 grader då de kan börja dö vid 27 grader
              men de va bra info..tackar..du...filtret du prata om-vart fick du tag på de..
              corydoras ancistrus äppelsnäckor
              segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
              310 L SA
              10 L nano räkkar med white pearl

              Kommentar

              • Miliimli
                • March 2010
                • 2457

                #8
                I akvarieaffären nog Kostade inte många, men då behöver man ju en luftpump också. Ytterligare plus med den filtertypen är att räkorna gärna sitter och äter allt möjligt gojs som fastnar i filtermattan också

                I länken till mitt räkkar i signaturen syns mitt filter ganska bra på de första bilderna. Använde ett likadant till mitt yngelkar också, i den här tråden - inläggg 8 finns en bild på systemet!

                Kommentar

                • pernilla78
                  • November 2010
                  • 303

                  #9
                  Ursprungligen postat av Miliimli
                  Har fått flera kullar räklingar nog på mina, finns bilder i några trådar på redbee och kanske i länken i min signatur

                  Viktigast för att räklingarna ska överleva är att det inte finns fisk som äter upp dem och att filtret är räksäkert. Jag har ett luftdrivet billie-filter till mitt kar och där finns det inte en chans att räklingarna sugs in och blir mos.

                  Lampa jag använder är en gammal skrivbordslampa, lampan som följde med karet var för stark så det blev för varmt i karet. De är nästan kinkigare med värmen än med kölden. Jag har runt 22-23 i mitt räkkar och vill helst inte att det går över 25 grader då de kan börja dö vid 27 grader
                  läste att när räkbebbarna föds ska de va i ett eget litet kar som ä lite saltat i ett par veckor tills dom fått sitt skal starkare å ömsat..hur gjorde du..tack för dina svar
                  corydoras ancistrus äppelsnäckor
                  segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                  310 L SA
                  10 L nano räkkar med white pearl

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #10
                    Ursprungligen postat av pernilla78
                    läste att när räkbebbarna föds ska de va i ett eget litet kar som ä lite saltat i ett par veckor tills dom fått sitt skal starkare å ömsat..hur gjorde du..tack för dina svar
                    Var har du läst nåt sånt? Och vilka räkor är det du tänkt ha?

                    Jag lät nog bara mina vara i karet, började med Easy life FFM medan honorna ännu bar rommen samt investerade i smått yngelfoder ifall det varit matbrist som gjort att de tidigare kullarna inte klarat sig.

                    Kommentar

                    • Midde
                      • August 2008
                      • 250

                      #11
                      Ursprungligen postat av pernilla78
                      läste att när räkbebbarna föds ska de va i ett eget litet kar som ä lite saltat i ett par veckor tills dom fått sitt skal starkare å ömsat..hur gjorde du..tack för dina svar
                      Det kan vara amanoräkorna du tänker på - de kan inte fortplanta sig i sötvatten. Välj en sötvattensräka om du vill ha ungar. På redbee.se finns beskrivningar av olika arter och sorter. Där kan du läsa om vilka krav de har på pH, temp och hårdhet med mera samt hur stora de blir.

                      Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.


                      Jag tycker att det blir mycket lättare att hålla en bra vattenkvalitet i ett större kar. Jag ska byta ut mitt 20-liters mot ett 48-liters.
                      Det är fult att inte ha akvarium

                      Kommentar

                      • pernilla78
                        • November 2010
                        • 303

                        #12
                        Ursprungligen postat av Miliimli
                        Var har du läst nåt sånt? Och vilka räkor är det du tänkt ha?

                        Jag lät nog bara mina vara i karet, började med Easy life FFM medan honorna ännu bar rommen samt investerade i smått yngelfoder ifall det varit matbrist som gjort att de tidigare kullarna inte klarat sig.
                        De ”Caridina” som blir lite större (bland annat den välkända ”Amanoräkan”) är betydligt svårare att odla eftersom deras avkomma inte är färdigutvecklade utan de föder planktoniska larver som kräver bräckt eller salt vatten för att utvecklas. De föder också ett betydligt större antal ungar/larver (kan uppgå till betydligt fler än 1.000).
                        corydoras ancistrus äppelsnäckor
                        segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                        310 L SA
                        10 L nano räkkar med white pearl

                        Kommentar

                        • pernilla78
                          • November 2010
                          • 303

                          #13
                          Ursprungligen postat av Midde
                          Det kan vara amanoräkorna du tänker på - de kan inte fortplanta sig i sötvatten. Välj en sötvattensräka om du vill ha ungar. På redbee.se finns beskrivningar av olika arter och sorter. Där kan du läsa om vilka krav de har på pH, temp och hårdhet med mera samt hur stora de blir.

                          Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.


                          Jag tycker att det blir mycket lättare att hålla en bra vattenkvalitet i ett större kar. Jag ska byta ut mitt 20-liters mot ett 48-liters.
                          ja precis amanoräkan ja mena..va för räkor har du å va börja du me..tack för alla svaren
                          corydoras ancistrus äppelsnäckor
                          segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                          310 L SA
                          10 L nano räkkar med white pearl

                          Kommentar

                          • pernilla78
                            • November 2010
                            • 303

                            #14
                            Klicka på bilden för större version

Namn: blandat 020.jpg
Visningar: 1
Storlek: 121,3 KB
ID: 2133949här ä min 10 liters med en äppel som går runt å myser innan de nya invånarna
                            corydoras ancistrus äppelsnäckor
                            segelfenpleco malaysiska sandsnäckor
                            310 L SA
                            10 L nano räkkar med white pearl

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              najs men fasen kasta bort den där luftslangen! den gör ju bara att det blir massa bubblor som dödar dina växter o grumla vattnet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...