Nybörjarna på 54 liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VisualDarkness
    • February 2010
    • 7417

    #31
    Hur verkar fiskarna må? Rör de sig som vanligt, äter och inte panikar runt i karet är det lugnt. Ni mätte med stickor väl? Då får man ta det med en nypa salt men det är en fingervisning åtminståne. Ni har säkert inte gjort något fel, det är bara vattenkemi så ni kan ta det lugnt. Det är just fö det här som man väljer tåliga inkörningsfiskar.

    Att ni fått nitrit är inget konstigt (det är en del av uppstarten) men ni kan byta en hyfsad mängd vatten ganska tätt nu och låta bli att mata i någon/några dagar. Det finn många läror hur man löser detta på bästa sätt men jag skulle köra på detta.

    Att proppa i fler snabbväxande växter minskar ofta både ammonium och nitraten nu till en början. www.plantswap.se är ett bra ställe att lägga upp en annons så skickar någon en drös enkla växter till en billig penning. Om man sedan inte vill ha alla dessa kan man rensa ur i efterhand. Se det lite som ett billigt och naturligt vattenberedningsmedel.
    Senast redigerad av VisualDarkness; 31 May 2011, 17:47.
    180l Sällskap:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
    60l Asien:
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

    Kommentar

    • Trelleborg
      • May 2011
      • 45

      #32
      fiskarna verkar må bra :P
      Dom rör på sig jättemycket o bråkar lite ibland..


      De "roliga", om man nu vill se de så, är att jag idag upptäckte nått väldigt litet svart som simma framför en liten snäcka vi har i akvariet, de visade sig vara ett yngel
      O vi hittade minst 2 till..

      Helt svarta ser dom ut o vara o runt 1cm, eller strax under...

      Kör ett litet större vattenbyte imorron då..

      vad bör jag tänka på? ska jag stänga av pumpen så den inte tar nån skada?
      Ska man ersätta med kallt vatten eller ska jag försöka få vatten runt samma temperatur som de är i akvariumet redan?

      Kommentar

      • VisualDarkness
        • February 2010
        • 7417

        #33
        Vad kul! Klarar sig ynglen så är det nog ingen större fara med tanke på hur känsliga småttingar kan vara.

        Pumpen kan vara igång så länge den inte börjar pumpa luft och värmaren så länge den hålls under vatten. Men där gör du precis som du vill, tänk bara på att inte dröja för länge med att sätta igång den och framförallt att komma ihåg at starta den överhuvudtaget. :P
        Vattenbyten finns också många skolor kring. Bäst är väl att fylla upp kallvatten i hinkar och låta dessa få rumstemperatur. Men jag tar ca 25*C direkt ur kranen och vissa andra kör med kallvatten direkt.
        180l Sällskap:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
        60l Asien:
        http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

        Kommentar

        • Trelleborg
          • May 2011
          • 45

          #34
          Då va de ett par dagar sen sist..

          Byta ungefär hälften av vattnet i akvariumet och fyllde på med nytt iskallt vatten..
          Alla har överlevt, nitriten sjönk men ph gick upp till strax över 8 men har nu börjat sakta sjunka lite igen(tycker färgen ändras liite för varje gång iallafall)

          O angående ynglen så trodde vi först de va guppy.. För den ena vi har är en liten tjockis, o den andra honan började bli tjock den med - o plötsligt en dag var den smal igen o då hittade vi dessa yngel kort därefter...

          Men det sjuka nu är att våra yngel ser ut som vår dalmatinermolly..
          En är ljus, en är lite dalmatiner färgad o en är svart..
          O nu är de kanske runt 13mm långa..
          O vår Molly har börjat bli agressiv mot de andra men lämnar ynglen i fred..

          Har numera vid matning börjat använda håven för att hålla koll på så att våra guppysar får mat, för mollyn var på dom hela tiden förut o åt nog nästan upp 90% utav all maten jag kastade ner i akvariet varje dag/varannan dag..

          Sen börjar en del av våra växter se rätt dumma ut utan några blad :P
          Ligger en del blad på botten - vad ska man göra åt detta? Finns de nån bra fisk man kan köpa o tillägga kanske som äter upp? :P

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #35
            Vad bra!

            Kör på några snäckor så har du bottenstädare. Det kan vara så att växterna mest bara acklimatiserar sig just nu.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • Trelleborg
              • May 2011
              • 45

              #36
              det har hänt lite saker..

              om vi börjar med att vi körde in till Arken Zoo i malmö igen, dom kändes mest seriösa från början tyckte jag då de tydligen alltid sa "jag är inte så kunnig, men han den där kan jättemycket - ni får ta de med honom" o så fick vi hjälp utav honom o han verkar ju jättekunnig =)
              Men de fanns inga djur som kunde äta upp löv eller annat som lossnat från växter, och de fanns inga djur som levde på o äta växter alls som vi kunde skaffa..
              De vi skulle göra va o köra ner(och han visade i ett akvarium) håven o veva runt som en idiot o få upp allt.. Fine - de har jag läst här att man också kan o ska göra.. =)

              För någon vecka sen gick vår ena guppy hona bort, hon syntes knappt i akvariumet, o när hon väl syntes så var hon riktigt långsam o ibland gick de andra fiskarna fram o naffsa på henne..
              Vi fiskade upp henne i håven o la den på akvariumet med själva nätet kvar i vattnet så hon var skyddad från de andra och ändå kvar i liksom.. men de blev inget bättre o tillslut la vi henne i en liten burk o bytade vatten med mycket små mellanrum..
              Gick iväg för o handla o kom tillbaka o fastän de bara gick en halvtimme hade hon gått bort.. =(

              Dagen efter körde vi ner o handla en ny guppy, och en silvermolly, hona..

              ett par dagar till gick o vi körde iväg o köpte en liten gibbiceps på 3cm o 3 platy fiskar, en hane o 2 honor..

              någonstans där i dagarna upptäckte vi fler yngel - verkar vara guppy yngel o började då läsa lite o förstå att vissa guppys kan ju bli rätt svaga efter de fött och det är väl kanske inte helt omöjligt att vår ena födde o sen gick bort?

              Men sen har allt funkat perfa.. inga problem överhuvudtaget förutom att växterna "lossnar"... vissa växter lossnar från sina rötter, nere vid grusen lossnar de o sen flyter upp till ytan...
              Trycker jag ner dom i gruset o de mår bra efter det igen.. :S

              Ja, okej, helt perfekt är de kanske inte.. De är världens BB vi lyckats få, vi har ju som sagt våra 3 yngel vi starkt misstänker vara molly-yngel, de är runt 2-3cm stora just nu och är framme jättemycket..
              sen har vi nog en 4-5 andra yngel, troligtvis guppy då ju, som är påväg o komma över 1cm och sen vet jag inte hur många små yngel de finns nu, och i förrigår födde vår ena guppy, och den andra föder vilken dag som helst nu också - de har däremot fått sitta i en sån "flytande låda i akvariumet"-sak.. så de som hon födde i förrigår ligger på botten i den och de andra som kommer närsomhelst kommer få stanna där med.. (min flickvän vill ha en afrikansk klogroda - den lär ju kunna äta ihjäl sig om vi stoppar ner den i boxen :P)


              Och idag fick jag min önskan igenom, en till gibbiceps, på c:a 6cm.. Jag vet att de kan bli enormt stora så att jag lär väl bara få behålla den nån månad innan de är dags o lämna ifrån, men jag tycker dom är så enormt vackra!



              Jag längtar till vi flyttar hemifrån o får mer plats, då har vi bestämt att vi ska skaffa ett akvarium runt 500liter(eller mer ) o "de é najs!"
              Senast redigerad av Trelleborg; 28 June 2011, 23:57.

              Kommentar

              • VisualDarkness
                • February 2010
                • 7417

                #37
                Låter helt okej alltihop! Det enda jag undrar är vem som ska ta emot Gibbisarna?
                180l Sällskap:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                60l Asien:
                http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                Kommentar

                • Trelleborg
                  • May 2011
                  • 45

                  #38
                  Valens zoo, där vi köpt de flesta fiskarna, har sagt att de tar emot allt - så länge de kan sälja dom vidare..

                  Som vi frågade angående guppy-yngel, om de tog emot såna - inte förräns de mer eller mindre var redo att säljas vidare(tyvärr)..
                  Senast redigerad av Trelleborg; 29 June 2011, 12:33.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...