Nybörjarna på 54 liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trelleborg
    • May 2011
    • 45

    Nybörjarna på 54 liter =)

    Tjena tjena!

    Börjar med lite bakgrund - har alltid gillat akvarium. Ända sen jag var liten så ville jag ha fiskar..
    Nu äntligen! Nu är jag snart 22år gammal o igår köpte jag o min flickvän ett "litet" akvarium, vi tyckte de kändes rätt stort faktiskt.. Tog ut de i garaget o tvätta de lite o sen fyllde vi de med vatten - tror vi fick i runt 30liter vatten i de..
    Idag var vi där ute o kolla o de va tätt o fint, hällde ur vattnet o tog in de o körde ytterligare en tvätt o putsa upp sakerna som följt med (ett litet skelett huvud, en "sten" med lite hål i, och en dålig plastväxt)
    Vi tänkte ut hur vi skulle ha sakerna o sen körde vi ner till djuraffären i centrum o skulle köpa lite fiskar och sand.

    Vi va glada o på bra humör när vi kom dit, bestämde oss för o börja med nått lätt, litet o fint..
    Letade o sen bad vi om hjälp..

    Då fick vi reda på att sanden skulle tvättas först, vattnet skulle få stå en vecka o man skulle ha nått sånt här neutraliseringsmedel i också..
    Tror vi hamnade runt en 350kr eller nått sånt..

    Jag tittade på nya kompletta akvarium istället, hittade ett "sjukt fint"(tyckte jag) Jewel korall 60(tropical:P)..
    Allt var mer eller mindre med, en ny bra pump - doppvärmare, belysning(De var en typ vanlig lampa i de andra akvariumet vi hade köpt)..
    Kostade 650 pengar och med sand så hamnade vi på ett pris på c:a 900kr.. Så jag slog till på det
    Och då fick vi en hel del sand över också =)

    kom hem, följde manualen till punkt o pricka, tvätta sand, tvätta pumpen o stoppa ner den, o ner med värmaren, ner med våra "gamla" saker vi hade fått, i med massa vatten och igång med allt..

    jag som är ovan tycker de känns konstigt att pumpen ska vara helt under vatten - inga bubblor?
    Alla har ju sett hitta nemo - de behövs bubblor! :P
    Är de rätt att de ska vara utan bubblor? :P

    jag har kanske gjort nått dumt, men jag satte våran sten framför "utblåset" så vinklas strålen lite uppåt och ger vågor o de känns bättre..

    Men ändå, jag googla o hitta detta forumet..
    Läst lite o blev *smått* ledsen igen :P

    c:a 1 växt per fisk bland annat..
    Så nu ska vi köpa växter också..

    Ska även fixa lite "gömställen" till de små liven..

    Och sen skulle man inte köpa så många fiskar i början, börja smått o sen lite fler, o sen ännu fler..

    Man lär sig nått nytt hela tiden!


    Men frågor jag har änsålänge,

    Behövs de inga bubblor? pumpen är helt dränkt o jag tycker de känns konstigt, jag förstår inte hur man kan syresätta vattnet på detta viset...

    Hur varmt ska man ha i akvariumet? termometern är just nu inställd på c:a 24 grader om jag inte minns fel och en liten termometer jag lagt i visar att vattnet håller c:a 20-21 grader nu..

    Vad för fiskar bör man börja med? räknas en mal som en fisk?(har för mig jag läste om att man ska ha typ 4 fiskar till o börja med, 4 fiskar o en mal eller bara 3+1? eller ska man vänta med en mal?)
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Pumpen ska vara helt under vattenytan ja Sålänge vattenytan krusas så syresätts vattnet tillräckligt.

    Tempen beror på vilka fiskar du tänkt dig, men 24 grader är ganska lagom för de flesta fiskar

    En mal räknas som en fisk ja Vilka fiskar du ska börja med beror också på vilka fiskar du ska ha, men några som är ganska lätta och tillräckligt små för ett 54 l akvarie

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Platy är en bra fisk att börja med till så små akvarier (och omåttligt tråkiga i mina ögon, men smaken är som baken som man säger) och riktigt snygga i nybörjares ögon..
      En annan fisk (som förvisso kanske inte finns överallt men som är snygg och inte blir så stor) är kolglödstetra, dessa kan du börja med en liten grupp på 5-6 stycken om du vill..
      Det där med en växt per fisk har jag personligen aldrig hållt mig till och ändå alltid lyckats fixa och hålla balans i akvariet..

      Fråga gärna på om vad det nu kan tänkas vara du undrar över..
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • Trelleborg
        • May 2011
        • 45

        #4
        Sådär ja..
        2 dagar senare..

        Redan samma kväll vi köpt akvariumet och fyllt de med vattnet så precis innan jag gick o la mig slutade lampan på värmarn lysa - då hade de nått 24grader..

        Vi har läst lite mer o ändrade till 26 grader, mest för att de går ju snabbare o sänka temperaturen än att höja

        Redan dagen efter(igår) var vattnet rätt så klart o vi blev riktigt nyfikna på att köpa fiskar..
        Idag svängde vi in till Malmö o besökte Arken zoo, som känns liiite mer seriösa än den lokala affären vi har, men jag vill låta de vara osagt änsålänge..
        Säljaren började med o fråga om vi hade växter - vilket vi inte hade..
        Då blev de att vi fick köpa ett par växter först - sen ska vi ha dom i 1 vecka innan vi ska ha fisk..
        Sen skulle vi ha lite fina medel till det, "kolnäring för växter" och "näringsämnen extra komplett"..

        Vi skulle ha easystart också för o få igång bakterierna.. Alla produkter från "easylife".

        Teststickor rekomenderade han faktiskt också - vilket jag förstår...
        Så vi köpte några med 5 tests in 1 stickor..


        Så vi gick därifrån med en liten fin påse med 3 medel, stickor, 4 växter & en liten håv till framtiden =)



        Måste erkänna som nybörjare att de va mycket dyrare o ha lite fisk än jag trodde..
        1700kr har vi lagt änsålänge o då har vi inga fiskar o inga gömmor(förutom våra små fina växter förståss)
        Men snart så =)

        Kommentar

        • Uffelpuff
          • February 2010
          • 95

          #5
          känns som jag kom undan riktigt billigt när jag köpte mian akvarier för ca nått år sen... 2000:- för 2st 220l akvarium med ställning, ljusramp, 3 värmare och pump... fick även med ett 75l akvarium med glödlamps ramp och en gammal fluval pump på köpet.

          fick även med massa vego fisk mat för ciklider

          Kommentar

          • Miliimli
            • March 2010
            • 2457

            #6
            Fiskar skulle ni ha kunnat sätta i samtidigt som växter, att vattnet först ska stå en vecka är en gammal myt
            Bakteriekultur gör ingen nytta om det inte finns några fiskar i karet som kan bajsa (bajset = bakteriernas mat om man tar det riktigt enkelt. Utan mat bildas/överlever inga bakterier)

            Teststickor är tyvärr inte så värst exakta, vill man verkligen veta hur det står till med vattenvärdena borde man ha dropptester - men de är ju sen ganska mycket dyrare. Jag själv har ph-test som dropptest och resten stickor.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              ett par fiskar kan man köpa på en gång! finns ingen som helst anledning till att vänta en vecka. detta är en myt. när ni väl köper fiskar så köp då max 2-3 st. sen får de gå i karet i en månad utan att ni köper fler fiskar. detta för att få igång den oerhört viktiga bakterieprocessen i filtret ( pumpen) köper man för många fiskar på engång så blir vattnet snabbt giftigt då det inte finns några goa bakterier som kan ta hand om fiskarnas avföring o överbliven mat etc..

              bubblor behöver fiskar inte alls. personligen är jag emot bubblor i akvarium. bara ytan rör på sig så är syresättningen fullt tillräcklig. samt att bubblor driver ut koldioxid ur vattnet och då dör dina växter. så skippa bubblor säger jag.

              teststickor kan väl vara bra att ha, men många tycker de är opålitliga. dropptester är mycket mycket bättre, men oxå dyrare.

              alltid roligt med nya akvarister

              läs gärna den här tråden. massa nyttig och framför allt viktig info för nya akvarister!

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                amen vafaaan mli!

                hannes vs mli: 46-37

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #9
                  Ursprungligen postat av hannesc
                  amen vafaaan mli!

                  hannes vs mli: 46-37
                  AHahahahahah!

                  Men, ja. Läs länken hannes gav. Mycket nyttig info

                  Kommentar

                  • freddi36
                    • December 2010
                    • 2882

                    #10
                    vill bara tillägga, om du inte har några fiskar i karet så är det inte lönt att du tillsätter bakteriekulturen som du köpte. som skrivits innan så dör bara bakterierna i den eftersom de inte har något att bryta ner. men när ni har köpt fisk så är det (tycker jag, vet att många är emot) bra att ha i bakteriekultur för då får man från början en bra start med bakterier och då minimeras risken att få skadliga ämnen i vattnet.

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      håller med freddi

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #12
                        Håller helt med Freddi och Hannes Sen undrar jag om det är Easylife FFM (fluid filtermedium) som ni köpt? Har funnits en del intressanta diskussioner om det "bara" är ett vattenberedningsmedel eller om det är flytande bakteriekultur. Jag tror på det första, och att det liksom skulle vara flytande "filtermaterial" som ger en bra grogrund för bakterier. Hursomhelst har jag tyckt väldigt bra om det Har använt det i både räk- och yngelkar och efter att jag började med det så började även räklingarna (räkornas bebisar) överleva

                        EDIT: Aha, såg nu att det var Easystart

                        Kommentar

                        • Trelleborg
                          • May 2011
                          • 45

                          #13
                          Åååh, va härligt..

                          Men vad är en bra start?
                          Jag vet inte varför men jag är typ helt förtjust i malar, tycker dom är fräcka på nått vis :P
                          (o med mal tänker jag på dom som brukar sitta mot rutan/gruset, och suger i sig massa partiklar o rengör(de är vad min mamma lärt mig xD))



                          Är de *bra* o börja med en sån eller vanliga fiskar är mer lämpade o börja med?

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            ne inte så jättebajsande fiskar i början. malar skitar ner rätt ordentligt. men platy är bra, eller guppy eller molly kanske.

                            du tänker nog på en hederlig ancistrusmal. finns otaliga mängder olika malar. bara kolla i artbeskrivnnig för nån som passar ert kar.

                            Kommentar

                            • VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

                              #15
                              Jag skulle ta och leta runt bland projekttrådarna här nu och försöka hitta något liknande man vill uppnå. När när hittat något som faller i smaken kan ni länka dit här i tråden och få tips på hur man uppnår något liknande. Allt blir så mycket enklare om man gör rätt från början!

                              Att gå in på artsökningen här på sidan och skriva i storlek på karet, svårighetsgrad och liknande ger många matnyttiga fakta om passande fiskar och en jäkla massa inspiration! Det finns mycket kul göra med och en outömlig potential i ett tomt 54 liters.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                              Kommentar

                              Arbetssätt...