Nybörjarna på 54 liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • VisualDarkness
    svarade
    Så länge de har gömställen (höga växter, rötter, annan inredning etc) så ska det gå bra.
    Mata mycket försiktigt och köp inga mer fiskar på en månad så ska det gå finemang!

    Lämna en kommentar:


  • Trelleborg
    svarade
    vi köpte oss lite fiskar idag..

    Så får vi se hur de går :P

    De blev 3 guppys.. ska vara 2 honor o 1 hane.. och en Dalmatinermolly
    Men jag börjar bli misstänksam.. För 2 utav dom är "tillsammans" hela tiden.. dom simmar rätt fort o typ känns rätt så stressade - jag vet ju inte hur de ska vara, men dom simmar rätt så fort o mollyn simmar från sida till sida hela tiden o varje gång hon kommer i närheten utav två guppisar så blir den också rent sprallig :o


    Jag är nästan rädd för att vi fått två hanar o en hona...
    de händer nämligen att de simmar fram till varandra o typ nyfsar o då flyr den andra...
    tror inte jag sett om de gett sig på nån fena, men tror inte det...

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Ursprungligen postat av Miliimli
    Ja, det absolut viktigaste är att ha tålamod. Och det finns inget svårare, speciellt inte när man skaffar sitt första kar och helst ville ha det färdigt med all fisk och inredning i förrgår Men låt det ta tid, fråga så fort du undrar något och läs på mycket på egen hand så kommer det att gå fint
    Exakt, det lönar sig också ekonomiskt att veta hur saker fungerar och varför.

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Ja, det absolut viktigaste är att ha tålamod. Och det finns inget svårare, speciellt inte när man skaffar sitt första kar och helst ville ha det färdigt med all fisk och inredning i förrgår Men låt det ta tid, fråga så fort du undrar något och läs på mycket på egen hand så kommer det att gå fint

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Japp, forumets långsammaste skrivare ger sig in i en snabbhatsfajt där tant Agda 87år hade gjort bättre ifrån sig.

    Det finns passande malar (t ex http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=774&SOK=1) men ta dessa när karet gått minst en månad, gärna lite till, med ett litet gäng inkörsfiskar.

    Grundregeler att komma ihåg inom akvaristiken är bl a:
    - Skynda långsamt, tålamod!
    - Läs på och planera om det är något som är nytt.
    - Alla kar är olika och fungerar därför olika.
    - Fiskar, misstag sker och saker går åt skogen. Tänk på att man bygger upp ett helt "ekosystem" och därför får man inte bli förkrossad om något går fel.

    Ps. Reglerna har jag inte hunnit lära mig än på ett och ett halvt år. Fråga bara de på forumet.

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Aha, Darkie ger sig in i snabbskrivartävlingen

    Men ja, bra tips! Nackdelen med levandefödare är att folk kan tröttna på dem ganska snabbt. Ett bra bas-akvarium kan annars vara ett litet SA - med ett par av någon trevlig dvärgciklid, några pansarmalar och kanske någon tetra
    Ett litet asien - kampfiskhane (+ ev honor), några rasboror och kanske kuhliiålar.

    54 l är annars nästan för litet för en vanlig ancistrus.

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    ne inte så jättebajsande fiskar i början. malar skitar ner rätt ordentligt. men platy är bra, eller guppy eller molly kanske.

    du tänker nog på en hederlig ancistrusmal. finns otaliga mängder olika malar. bara kolla i artbeskrivnnig för nån som passar ert kar.
    Håller med, bättre att starta rejält lugnt första gången.

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Beror ju helt på vad ni vill ha Alla de som Hannes nämner är levandefödare, alltså de föder levande ungar, och ger i regel MYCKET yngel (vilket ju brukar vara trevligt för nybörjare )

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Jag skulle ta och leta runt bland projekttrådarna här nu och försöka hitta något liknande man vill uppnå. När när hittat något som faller i smaken kan ni länka dit här i tråden och få tips på hur man uppnår något liknande. Allt blir så mycket enklare om man gör rätt från början!

    Att gå in på artsökningen här på sidan och skriva i storlek på karet, svårighetsgrad och liknande ger många matnyttiga fakta om passande fiskar och en jäkla massa inspiration! Det finns mycket kul göra med och en outömlig potential i ett tomt 54 liters.

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    ne inte så jättebajsande fiskar i början. malar skitar ner rätt ordentligt. men platy är bra, eller guppy eller molly kanske.

    du tänker nog på en hederlig ancistrusmal. finns otaliga mängder olika malar. bara kolla i artbeskrivnnig för nån som passar ert kar.

    Lämna en kommentar:


  • Trelleborg
    svarade
    Åååh, va härligt..

    Men vad är en bra start?
    Jag vet inte varför men jag är typ helt förtjust i malar, tycker dom är fräcka på nått vis :P
    (o med mal tänker jag på dom som brukar sitta mot rutan/gruset, och suger i sig massa partiklar o rengör(de är vad min mamma lärt mig xD))



    Är de *bra* o börja med en sån eller vanliga fiskar är mer lämpade o börja med?

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Håller helt med Freddi och Hannes Sen undrar jag om det är Easylife FFM (fluid filtermedium) som ni köpt? Har funnits en del intressanta diskussioner om det "bara" är ett vattenberedningsmedel eller om det är flytande bakteriekultur. Jag tror på det första, och att det liksom skulle vara flytande "filtermaterial" som ger en bra grogrund för bakterier. Hursomhelst har jag tyckt väldigt bra om det Har använt det i både räk- och yngelkar och efter att jag började med det så började även räklingarna (räkornas bebisar) överleva

    EDIT: Aha, såg nu att det var Easystart

    Lämna en kommentar:


  • hannesc
    svarade
    håller med freddi

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    vill bara tillägga, om du inte har några fiskar i karet så är det inte lönt att du tillsätter bakteriekulturen som du köpte. som skrivits innan så dör bara bakterierna i den eftersom de inte har något att bryta ner. men när ni har köpt fisk så är det (tycker jag, vet att många är emot) bra att ha i bakteriekultur för då får man från början en bra start med bakterier och då minimeras risken att få skadliga ämnen i vattnet.

    Lämna en kommentar:


  • Miliimli
    svarade
    Ursprungligen postat av hannesc
    amen vafaaan mli!

    hannes vs mli: 46-37
    AHahahahahah!

    Men, ja. Läs länken hannes gav. Mycket nyttig info

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...