Nytt 100L, finkornig vit sand + hålsten - Vilka fiskar passar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Venares
    • May 2011
    • 2

    Nytt 100L, finkornig vit sand + hålsten - Vilka fiskar passar?

    Hej alla, precis kört igång mitt gamla 100L akvarium.. Vattnet har stått 10 dagar nu med beredningsmedel och idag tänkte jag dra och köpa lite fisk yay!

    Jag gillar väldigt cleana akvarium så jag har bara kört me väldigt finkornig korallsand och ett par hålstenar i mitten av akvariumet som bildar lite grottor.. Tänk er ett Malawikar när ni går på ett akvariebutik.. Nu undrar jag vilka fiskar som skulle passa in i detta kar? Vill ju inte att med smak av inredning ska gå ut över fiskarna.. Vill ha ciklider, helst Malawi men inser att det är för litet för det..

    Hjälp gärna med förslag, tack =)
  • Paddy
    • April 2011
    • 166

    #2
    tanganyika kanske?, beror dock lite på hur finkornig sanden är. 0.5 - 1mm räcker för tanganyika.
    Mvh Matt

    /Ingen regel utan undantag

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Ursprungligen postat av Venares
      Hej alla, precis kört igång mitt gamla 100L akvarium.. Vattnet har stått 10 dagar nu med beredningsmedel och idag tänkte jag dra och köpa lite fisk yay!

      Jag gillar väldigt cleana akvarium så jag har bara kört me väldigt finkornig korallsand och ett par hålstenar i mitten av akvariumet som bildar lite grottor.. Tänk er ett Malawikar när ni går på ett akvariebutik.. Nu undrar jag vilka fiskar som skulle passa in i detta kar? Vill ju inte att med smak av inredning ska gå ut över fiskarna.. Vill ha ciklider, helst Malawi men inser att det är för litet för det..

      Hjälp gärna med förslag, tack =)
      Hallå! Ja det som skulle passa i ett 100Liters som har en väldigt sparsam inredning och väldigt finkornig sand och som kommer från Afrika är snäckskals-lekare från Tanganyikasjön, du behöver dock snäckskal och de ska vara ungefär dubbelt så många som antalet fiskar!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Paddy
        • April 2011
        • 166

        #4
        men visst finns det fler tanganyikaciklider än snäcklekare som kan gå i ett 100 liters kar, om man nöjer sig med färre individer. du skulle kunna ha tex 2 arter i 100l - om du inte väljer revirhävdande eller aggressiva arter vill säga, då får du nog nöja dig med 1 art
        Mvh Matt

        /Ingen regel utan undantag

        Kommentar

        Arbetssätt...