Vego-platys och vego-tetror samt snäckor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henel321
    • May 2011
    • 1

    Vego-platys och vego-tetror samt snäckor.

    Hej alla...

    Vi skaffade ett 55 l akvarie till vår fyraåring i början av mars och det har hittils gått otroligt bra, nästan lite FÖR bra.

    Vi började med att sätta igång med lite lagom med växter och efter en tid fem platys... De fick yngel några gånger som helt mysteriskt försvann p.g.a. "hajen" som fanns i akvariet på natten. (Detta enligt sonen... Jag såg den aldrig av någon konstig anledning )

    Efter några veckor så köpte vi till 10 st neontetror eftersom sonen älskar dem. Har också fungerat prima och både platys och neontetror trivs som fiskar i vattnet. 5+10 kändes lite lagom med tanke på storleken på akvariet dessutom.

    Anledningen till att vi köpte lite neontetror var för att jag har hört från kollegor att de är väldigt bra på att hålla ynglen i schack, tyvärr verkar det som vi har fått neontetror som är vegetarianer för sedan mitten av mars så har det fullständigt exploderat med platybebisar som överlever. (Vilket ju förstås samtidigt är otroligt kul, men det kanske blir lite för mycket av det goda..)

    Vi har numera - utöver de 15 urinnevånarna - fyra platys som är i neontetrastorlek (ca en månad gamla) och sedan ca 15 mer eller mindre stora platyyngel som är mellan 1-2 veckor gamla. Alla verkar må bra, men det börjar bli alldeles för mycket fisk i detta lilla akvarie??

    Hur mycket är för mycket? När behöver man börja göra något åt problemet? Ska man helt sluta mata i några dagar för att se om de får smak på kött och levande föda igen så att "problemet" löser sig självt?

    Vi verkar även ha fått med en liten snigel/snäcka med någon av växterna. Vad jag förstår så är dessa bara bra att ha i akvariet för att de städar, men finns det även här någon gräns för hur många de bör vara? Tror vi har en stor och 5-6 små som kravlar runt nu - har ju i ärlighetens namn haft noll algtillväxt i akvariet sedan de började städa, så det är knappast så att jag klagar.....

    Tack för ett lysande forum förresten, finns så otroligt mycket läsvärt och var ovärderligt innan vi satte igång!!
Arbetssätt...