Nystart 140l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vimsa
    • November 2008
    • 768

    #16
    Oj, missade det! Men 1+1 bör väl inte vara lika problematiskt

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #17
      Hannar är inte bara arga på varandra, de kan stressa ihjäl honorna lika väl..

      Dessutom så tror jag att makropod-hannarna egentligen bara slåss så hårt om det finns möjlighet till lek..

      Bäst är som med typ alla andra labyrintfiskar att hålla dem antingen ensamma eller i grupp och i ett akvarium på under 200 liter skulle jag inte ha mer än 1 firre..
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #18
        Ursprungligen postat av pikachu
        Hannar är inte bara arga på varandra, de kan stressa ihjäl honorna lika väl..

        Dessutom så tror jag att makropod-hannarna egentligen bara slåss så hårt om det finns möjlighet till lek..

        Bäst är som med typ alla andra labyrintfiskar att hålla dem antingen ensamma eller i grupp och i ett akvarium på under 200 liter skulle jag inte ha mer än 1 firre..
        Jag håller med, de är tyranner Jag gav bort 2 hannar till en kompis och karet var 1,5m lång och det funkade men jävlar vad dem höll koll på var sin halva av karet det var ingen hona i det karet men de var lika aggressiva mot varann ändå!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Vimsa
          • November 2008
          • 768

          #19
          Okej, okej, jag ger mig Trodde makropoderna var realtivt fredliga fiskar efter att ha sett de nervösa hanarna (typ 5 i samma akvarie på typ 50 liter) på Djurmagazinet Drar tillbaka min rekommendation, haha

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #20
            Saken med butiker är att fiskarna går tillfälligt där, i oinredda kar, och sällan får chans att visa sina rätta färger och beteenden, utan de är ofta rätt bleka och nervösa. Min erfarenhet av makropoden är också att det är en grinig typ, faktiskt grinigare än kampfisken, då den, om jag minns rätt, även kan ge sig på andra arter, vilket kampfisken väl oftast låter bli, utom under leken. Kampfisk och makropod är dessutom nära släkt (kolla kroppsformen), så att ha dem tillsammans är ingen bra idé.

            Nå´n nämnde dvärgciklider, och de är trevliga och intressanta, även om nyckelhålscikliden (en av mina favoritciklider) som nämndes inte är en dvärgciklid. Rekommenderar den bolivianska fjärilen (ser mer ut som en Biotodoma eller "miniacarichthys") framför den vanliga, då den är tåligare, lever längre, är lättare att få yngel av, och blir större.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...