Nystart 140l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bellie
    • May 2011
    • 17

    Nystart 140l

    Hej!
    Jag har gått och fått upp mitt intresse för akvaristik och alla dessa fiskar som bara var just fiskar när man var liten. :P
    Hämtar upp ett 140l akvarium imorgon och planerar att starta upp det i helgen eller möjligtvis början på nästa vecka.

    Har suttit och läst om olika fiskarter hela veckan men blir förvirrad av det mesta, särskilt över vilka arter som passar att hålla tillsammans. Vill inte riskera ha någon stackare som vantrivs. ;_;

    Har alltid varit helt såld på Neontetror, men har även ett intresse för kardinaltertra, blåtetra och blödande hjärta. Att höra att dom är känsliga avskräcker mig dock för jag inbillar mig att dom ska krokna inom ett par dagar efter man fått hem dom. :S Men antar att det inte är riktigt så illa.
    Men skulle vilja ha ett gäng av någon av dom arterna och undrar vilken som fungerar bäst, särskilt till nybörjare?

    Har även tittat på kampfisk och mosaikgurmai. Skulle gärna ha båda sorterna men läste att någon ansåg det kan gå dåligt att hålla kampfiskar med andra labyrintfiskar? Kampfiskens fenbitning, är det vad som skulle kunna skapa problem med att ha både kampfisk och gurami? Och hur skulle det gå ihop med neontetror? Har läst om tetror som förlorat både ögon och liv i samband med matning... :S

    Har också funderat på molly's och lär skaffa ancistrus och eventuellt någon annan mal.

    Känner mig rådvill och vill gärna ha råd om hur dessa fiskar skulle fungera ihop, och även hur stor mängd fisk som är lagom i ett 140l.
    Skulle gärna vilja ha råd om bra växter att börja med också. Har kollat lite i info registret men får mest bara huvudvärk av det. @.@

    Och vid uppstart, när man ska börja ha i fiskar, vilken sort är lämpligast att börja med? Några tetror som får gå någon månad?

    Avskyr att ställa frågor för känner mig alltid så dum, men som sagt, bättre fråga än aldrig veta.
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Hej och välkommen till zoopets forum!!

    Visst kan det gå illa om man har kampfisk hannar ihop med annan fisk överlag, vid matning kan tetror och dylikt råka ta fel på kampfiskens fenor och maten och då kampfisk oftast biter tillbaka och har både tänder i munnen och taggar på gälarna (vad jag har hört), så kan nog fisken som bitit förlora både det ena och det andra..
    Mosaik gurami tycket jag personligen blir alldeles för stor för ett akvarium på 140 liter, sålänge du inte har en ensam gurami plus lite fler fiskar..
    Hur pass fort en fisk kroknar beror på hur pass känslig den är, hur länge den generellt sett brukar leva och värderna i akvariet..
    Som första fisk kan du ju alltid ta en mosaik gurami, några barber eller mollys..

    En växt som jag tycker är bra att börja med är anubias, dock så ska den gärna sitta på saker såsom rötter och stenar då den trivs bättre så..
    För att sätta fast en anubias på en sak så kan du ta antingen gummisnod eller fiskelina och fästa anubiasen med, när gummisnoden/fiskelinan är borta så har anubiasen hunnit klamra sig fast så att den sitter av egen kraft..

    Har du fler fågor elelr om det var något jag missade att svara på så är du varmt välkommen att fråga på..

    MVH// Patrik
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • eliyao
      • April 2011
      • 558

      #3
      Hej,

      En växt som är bra att ha när du startar upp är Hygrophila polysperma den växer snabbt och det är bra för att undervika alger, den är sjukt lätt. Sen angånde tetror tycker jag personligen att rödmunnar är jätte fina (dom stimmar fint tycker jag). Jag har neoner och rödmunnar, jag tycker rödmunnar är mycket roligare för dom stimmar bättre. Lycka till.

      Kommentar

      • Bellie
        • May 2011
        • 17

        #4
        Tack för svar.
        Angående mosaikguramin, vad jag läst så är det en gruppfisk, är det fel eller kan dom trivas ensamma också? Tyckte att dom verkade lite stora men hade gärna haft sådana. Iallafall någon lite större fisk som funkar som ger lite mer variation. Visserligen lär jag skaffa en större tank i framtiden så behöver väl inte vara någon större brådska, något att se fram emot bara...
        Tyvärr så är just barber en fisk jag nog aldrig någonsin kommer skaffa. Min familj hade barber i vårat akvarium när jag var yngre och har utvecklat en viss avsky för dom. Fula och jäkliga enligt mig .. :x
        Och ja, tyvärr är jag en aning ytlig med fiskar, vill gärna ha viss estetisk skönhet. :P Vore väl mindre petig om man kände till personligheten hos arterna och kunde knyta an på så vis. Men det är delvis varför jag gillat neontetror, så mycket färg om dom mår bra. Men kollade upp lite om rödmunnar och visserligen ser dom lite tråkigare ut enligt mig men om dom stimmar så mycket bättre så är det ju en bra anledning att ändra åsikt. Men dom verkar känsligare vilket gör mig mer paranoid än jag redan är.

        Känner mig ännu mer vilsen i tankarna nu.(pun:P) Känns som jag bara borde fokusera på vad jag ska börja med för fiskar för att få igång akvariumet, har ju gott om tid att ta reda på mer och fundera kring vad som passar och inte...
        Så vid uppstarten, vad skulle vara bäst? Och hur många? Är rödmunnarna riskabelt? Bättre att välja molly som inkörningsfisk? Och hur länge bör man låta dem gå innan man börjar fylla på med mer fisk?

        Kommentar

        • Bellie
          • May 2011
          • 17

          #5
          Undrar även över vad man kan använda i botten för att undvika att t.ex stenar krossar glaset. Läst att många använder frigolit. Finns det annat som är lämpligt att använda? T.ex. ligg/sittunderlag? Eller kan dom fälla ämnen/färgämnen i vatten?
          Och om man har tillhörande möbel till akvariumet, är det nödvändigt att lägga något mellan bänk och botten?

          Kommentar

          • VisualDarkness
            • February 2010
            • 7417

            #6
            Sitt-/liggunderlag eller frigolit ska gå bra. Jag har någon hård 1cm frigolit i mina och har aldrig testat liggunderlag, men flertalet andra här har det.
            Om det ska vara något mellan bänken och karet står det allt som oftast i manualen. T ex Juwel säger att man inte ska det och då är de bäst att följa med tanke garantier, försäkringar och liknande om någon olycka skulle ske.
            180l Sällskap:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
            60l Asien:
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av Bellie
              Undrar även över vad man kan använda i botten för att undvika att t.ex stenar krossar glaset. Läst att många använder frigolit. Finns det annat som är lämpligt att använda? T.ex. ligg/sittunderlag? Eller kan dom fälla ämnen/färgämnen i vatten?
              Och om man har tillhörande möbel till akvariumet, är det nödvändigt att lägga något mellan bänk och botten?
              Har karet någon form av ram eller står i en ram så ska det inte användas något underlägg!
              Lämpligast lägger du en bit frigolit under stora stenar!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Bellie
                • May 2011
                • 17

                #8
                Tänker passa på att även fråga om filter. Hämtade upp akvariet idag, köpt begagnat. Fick med ett ytterfilter, Eheim 2211. Har ingen erfarenhet alls av ytterfilter och har bara hittat knapphändig information. Har inga instruktioner heller.

                De hade slängt alla slangar då dom blivit så pass nötta. Antar att passande slangar finns att köpa i zoobutikerna?

                Filtermaterial tror jag att jag listat ut vad man ska fylla med och hur. Finns kvar en del material i den sen förre ägaren, sådana keramimakaroner och lite trassel. Det har inte körts på ett bra tag så antar jag bör koka det innan jag återanvänder det... ?

                Lite idiotstämpel har jag också just nu för jag har inte ens lyckats få bort pumphuvudet från behållaren... >.> Vad är knepet?

                Kommentar

                • VisualDarkness
                  • February 2010
                  • 7417

                  #9
                  Voila! Det är inte alltid så lätt att plocka isär filtren innan man vet hur men du kanske hitar något här:



                  Slang hittar du i nästan vilken akvariebutik som helst (om du vill ha originalslang) och jag skulle satsa på att i alla fall byta ut trasslet mot något annat, koka är nog onädigt oavsett då det räcker att skölja om materialet hunnit torka. Köp grov (10PPI) filtermatta att klippa sönder eller kanske Eheims egna Substrat Pro om du känner för att betala en slant extra.
                  180l Sällskap:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                  60l Asien:
                  http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bellie
                    Tack för svar.
                    Angående mosaikguramin, vad jag läst så är det en gruppfisk, är det fel eller kan dom trivas ensamma också? Tyckte att dom verkade lite stora men hade gärna haft sådana. Iallafall någon lite större fisk som funkar som ger lite mer variation. Visserligen lär jag skaffa en större tank i framtiden så behöver väl inte vara någon större brådska, något att se fram emot bara...
                    Tyvärr så är just barber en fisk jag nog aldrig någonsin kommer skaffa. Min familj hade barber i vårat akvarium när jag var yngre och har utvecklat en viss avsky för dom. Fula och jäkliga enligt mig .. :x
                    Och ja, tyvärr är jag en aning ytlig med fiskar, vill gärna ha viss estetisk skönhet. :P Vore väl mindre petig om man kände till personligheten hos arterna och kunde knyta an på så vis. Men det är delvis varför jag gillat neontetror, så mycket färg om dom mår bra. Men kollade upp lite om rödmunnar och visserligen ser dom lite tråkigare ut enligt mig men om dom stimmar så mycket bättre så är det ju en bra anledning att ändra åsikt. Men dom verkar känsligare vilket gör mig mer paranoid än jag redan är.

                    Känner mig ännu mer vilsen i tankarna nu.(pun:P) Känns som jag bara borde fokusera på vad jag ska börja med för fiskar för att få igång akvariumet, har ju gott om tid att ta reda på mer och fundera kring vad som passar och inte...
                    Så vid uppstarten, vad skulle vara bäst? Och hur många? Är rödmunnarna riskabelt? Bättre att välja molly som inkörningsfisk? Och hur länge bör man låta dem gå innan man börjar fylla på med mer fisk?
                    Visst skulle väl mosaiken må bättre om den har fler av den egna arten att leva med, men jag inte att den skulle lida nämnvärt av att bo ensam..
                    Visst kan det väl gå bra att starta upp med rödmunnarna, men jag sklle nog heller kört på mollys om jag vore nybörjare..
                    Antal fiskar som är bra att börja med är runt 4-5 st, sedan vänta ungefär en till två veckor innan man fyller på med mer fisk..

                    Fråga gärna på om du undrar mer..
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • Bellie
                      • May 2011
                      • 17

                      #11
                      Tack för alla svar. Har lyckats komma igång. Dock oroar ytterfiltret mig oerhört, särskilt då jag tappade pumphuvudet i golvet så yttre höljet sprack, så litar inte på att det sitter ordentligt. Det har inte läckt än men skaffar ett innerfilter istället bara för att slippa oroa mig för att bli ersättningsskyldig för en sabbad lägenhet... :/ Lite slöseri på pengar där och nedgradering i effektivitet, men men..
                      I och med det så har jag inte haft i bakteriekulturen än utan väntar en dag till eller så till jag har det filter jag kommer att använda, antar att det inte spelar någon roll...?

                      Kommentar

                      • Bellie
                        • May 2011
                        • 17

                        #12
                        Känns som jag drar ut på saker eller kanske skulle byta avdelning i forum men...
                        Om nu mosaikguramin är för stor, hur skulle det funka med dvärgguramin? Ska tillägga att karet inte alls är 140l som de påstod, skulle inte ens försöka fylla på mer än 120-130l...

                        Kommentar

                        • pikachu

                          • December 2007
                          • 1189

                          #13
                          Visst kan du ha Dvärg gurami, passar även bättre för mindre akvarier..
                          Dock så kan de vara väldigt känsliga.. :/
                          PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                          Kommentar

                          • Vimsa
                            • November 2008
                            • 768

                            #14
                            Det finns även makropoder: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=240&SOK=1, pygméguramis: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=247&SOK=1 (min kompis har precis skaffat såna och de är hur söta som helst! Kommer fram till rutan och tittar och knorrar så att hennes pappa blir irriterad när han ska titta på TV ) och honungsguramis: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=234&SOK=1, om du ändå tittar på guramis Makropoder kan nog funka, de blir inte riktigt lika stora som mosaikguramis, och är inte lika känsliga som dvärgguramis.

                            Annars kan du ju köra på SA, med tetror, malar (ancictrus eller otocinclus), pansarmalar (tex. metallpansarmal, pandapansarmal - rekommenderas varmt - eller fläckig pansarmal) och dvärgciklider, tex. ap. borellii, nyckelhålsciklider, bågfensciklider eller bolivianska fjärilsciklider

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #15
                              Jag vill bara sticka in med en varning om förslaget om Macropod, den är väldigt revirhävdande och hanar slåss outtröttligt med varann!

                              EDIT: ska tillägga att de ser neontertor som nattsnacks! När jag själv upptäckte en macropod med en neonstjärt stickande ur munnen när jag tände akvariet så förstod jag var alla neonens kompisar tagit vägen (ca. 15st). på Dagen visade dem inget inresse what so ever för neonerna men när det var släckt så smög dem sig nära inpå neonerna och snappade upp dem när de låg i dvala
                              Senast redigerad av åheim; 25 May 2011, 20:52.
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...