100 liter - hur mycket fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MammaLena
    • March 2011
    • 15

    100 liter - hur mycket fisk?

    Nu måste jag fråga en fråga till, känns som om ju mer jag läser och vi försöker lära oss desto mer frågor kommer det. Sonen (vi) har ett akvarium på 100 liter som varit i vår ägo sedan mitten av februari (köpte det begagnat med några fiskar i). Nu har några dött och vi köpt till några så för tillfället bor det:

    1 mal av något slag (rätt så platt med sugmun cirka 10 cm)
    3 svärdbärare (1 hane + 2 honor)
    2 platy (1+1)
    2 guppy (1+1)
    5 koppartetror (har vi letat reda på namnet här på Zoopet)

    Sonen vill gärna ha en ål av nåt slag + några andra fiskar - vad ska vi tänka på och hur många till kan vi ha i akvariet?

    Sen en fråga till - har guppy blivit sönderavlade? När jag var liten för många år sedan hade jag mina första guppysar i en kakburk innan jag efter några månader tjatat till mig ett akvarium, dom levde och förökade sig i den kakburken medan dom guppysar som sonen har/har haft är väldigt känsliga (5 som har dött).
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Malen ni har är säkert en ancitrus, den vanligaste algätaren i affärena. Jag upplever själv att guppyn är känslig i dagens läge och kan bero på att vi har avlat hårt på den för att få fram alla färger och fentyper. Den enda ålen jag kommer på är kuhliålen sån kan vara i små akvarium. Den kan vara väldigt skygg och köp dig 3-4 st av den för de gillar att kura ihop sig typ inne i en växt eller under en sten. De gömmer sig väldigt mycket ni kommer antagligen bara se dem vid matning eller när akvariet är släckt. de kan komma fram under dagen med sen när de har vant sig vid miljön i akvariet ^^.

    Kanske utöka stimmet på koppartetrorna så att kommer upp i antal så att de blir 8 st i stället. Blir ett litet fint stim då .
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • DaskeN
      • May 2010
      • 76

      #3
      3-4 kuhli ålar och några tetror till håller jag med om, går även att fylla på med kanske 2-3 guppys till.
      540L Tanganyika 250L Malawi.
      160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
      30L Yngel 20L Yngel

      Kommentar

      Arbetssätt...