Lite frågor från nybliven fiskälskare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Novalie
    • May 2011
    • 2

    Lite frågor från nybliven fiskälskare!

    Hej alla fiskfolk!
    Jag har nyligen blivit biten av akvarie/fiskintresset... Alltid varit djurälskare, men det är och har alltid varit djur med päls. Då min sambo har fiskintresse så har även jag på sista tiden börjat intressera mej... och givetvis blev jag tillslut helt såld! Min sambo har ett stort akvarium på 540 liter där det mest går levandefödare. (vilket många brukar bli förvånade över när man har så stort??) Jag blev helt såld på guramis, och därför införskaffade vi några sånna. Dvärg, och mosaik först... Det är mkt växter osv men dom verkade inte trivas, gömde sej hela tiden och dom andra fiskarna var jätteelaka. Främst svärdbärarna...Har läst att guramis ska gå med andra fredliga/snälla fiskar, trodde inte svärdbärare,platys osv var så hemska? är det vanligt?

    Jag har nu skaffat ett eget akvarium på 200L,Massor av växter och gömställen. flyttade över alla guramis dit och dom verkar STORTRIVAS... Jag har nu några olika sorter, vilket folk brukar säga att man inte ska ha? Men mina verkar trivas jättebra? Det går även några guppys där o lite yngel från dom andra fiskarna i sambons akvarium.

    Har läst lite olika om hur man bör håla guramis, endel säger par.. andra säger några stycken, vad säger ni? Har par av det flesta, men tyvärr strök en guldgurami med i det förra akvariet, och det är ju skitsvårt att se kön?? hur gör man lättast??

    Tillslut har jag en fråga ang. Mollys,platys och guppys.
    Hjälpte en kompis att köpa ett akvarium från blocket åt sin son. Det var på 54 liter, i det gick det en SANSLÖS mängd av ovanstående fiskar. samt två ancistrusmalar och två siamesiskaalgätare (sjukt att ha i så litet eller???) Vi tog hand om det flesta fiskarna eftersom min sambo har så stort akvarium. Det jag blev förvånad över var storleken,både mollysarna,guppysarna och platysarna är GIGANTISKA!!! Dom är större än guramisarna, en av mollyhonorna är säkert 7 cm lång och rejält fed på bredden. Är det normalt?? Dom hade matat sina fiskar minst två gånger om dagen, låter mkt? iofs mkt fisk, men ändå? Har aldrig sett så stora förut..Nu är dom iaf lyckliga i ett större akvarium där dom får plats att simma... krakarna..

    Nåväl, det var otroligt mkt text... om nån ORKAR läsa så är jag tacksam för svar på några av mina virriga frågor hehe... Ha de!
  • Paddy
    • April 2011
    • 166

    #2
    Levandefödare är inte speciellt kända för att vara aggressiva såvitt jag vet, och dom borde absolut inte vara det i ett så stort akvarium - ni kanske har för mycket fisk i det stora, så dom tidigare invånarna helt enkelt såg nykomlingarna som inkräktare på deras revir. Som experiment kan du ju flytta över några av levandefödarna till 200l burken och stoppa ner guramin i 540 burken igen - och se om aggressionerna fortsätter.

    Om man skall ha flera olika arter eller inte beror naturligtvis på akvariets storlek, i ett 200 kar borde du med fördel kunna hålla tre arter av gurami - förutsatt att du endast håller dom i par. Om du vill hålla flera individer av samma art får du nog helt enkelt dra ner på antalet arter. Det finns egentligen inget rätt eller fel vad gäller grupper eller par, gurami går lika bra i par som i grupper, förmånga individer i en grupp är dock inget att rekommendera - jag skulle säga att 4 individer i en grupp är lagom (om man nu inte väljer att ha ett enda par istället - upp till var och en samt akvariestorlek.)

    Könsskillnaden vet jag inte hur man ser på just gurami.

    Att platys och guppys kan bli 7cm har jag aldrig hört talas om - spontant skulle jag säga att maxstorleken på de arterna ligger nånstans mellan 4-5cm. Men så länge inte fisken visar tecken på sjukdom eller beter sig konstigt mår dom väl bra.
    Mvh Matt

    /Ingen regel utan undantag

    Kommentar

    • Novalie
      • May 2011
      • 2

      #3
      Tack för svar!
      Grejjen är att vi vi verkligen inte ALLS har mkt fisk i det stora... jag skulle gissa på att det handlar om ungefär 20-25 fiskar... o några yngel...
      Så plats finns det verkligen... Det som känns lite tråkigt var ju att jag hade velat ha guldguramisarna och marmorguramisarna i sambons stora eftersom dom oxå blir större jämfört med dvärggurami tex.... Men inga av guramisarna verkar trivas i det stora, däremot stormtrivas i mitt... konstigt.. jag får väl höra om vi kan byta akvarium kanske hehe....

      o nä jag har inte heller varit med om så stora varianter av molly,platy o guppy... men dom verkar friska o glada.. har ynglat av sej fruktansvärt mkt... o att dom ynglade av sej så mkt i förra hemmet (på 54 lit) kan väl knappast ha berott på att dom trivts bra utan snarare pga stress??? Det var så mkt fisk i det akvariet så det var i princip mer fisk än vatten.... fruktansvärt...

      Kommentar

      • Paddy
        • April 2011
        • 166

        #4
        Testa ha dom i det stora igen, antagligen behöver dom bara vänja sig med annan fisk - å andra sidan kan jag förstå att du kanske ogärna vill släppa ner dom i 540 baljan igen när en av dom vart ihjäljagad där... men testa kan du ju alltid.

        Om fisken inte trivs eller är stressad blir det definitivt ingen lek.
        Mvh Matt

        /Ingen regel utan undantag

        Kommentar

        Arbetssätt...