Corydoras utan finkornig sand en vecka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miicro
    • April 2011
    • 33

    Corydoras utan finkornig sand en vecka?

    Nu är det såhär var i akvariebutiken idag och skulle köpa mig yttligare ett akvarium. Blev tyvärr lite pålurad 5 st Corydoras till mitt 2 veckor gamla akvarium.
    Nu är det så att jag inte hade läst på om dessa innan utan han sa bara att dem skulle funka utmärkt som städare, skulle gå ihop med mina tidigare 3 guppys och att det inte var för tidigt att slänga i flera.
    Det han dock inte berätta var att deras skäggtömmar kan skadas om man inte har finkornig sand. Vilket jag såg när jag läste på om dem när jag kom hem.

    Han sa även att 5 st skulle räcka bra men nu när jag läser ser jag att man minst bör ha 10-15st men gärna fler.

    Läste även att det är för tidigt att lägga i mer fisk efter bara 2 veckor.

    Och nu till saken!

    Fråga 1. Kommer dessa ta skada av gruset jag har? Tänkte flytta över dem såfort mitt andra akvarium har byggt upp filtret? Kanske finns det något sätt att skynda på det yttligare? Tex. att använda akvarievatten från mitt nuvarande?

    Fråga 2. Har lurat på mig mer fisk även fast det var för tidigt?

    Fråga 3. Är 5st Corydoras för lite?

    tacksam för snabbt svar vänliga hälsningar Micke
  • Getingen
    • August 2010
    • 325

    #2
    1. Det beror storleken på gruset och om det är runt eller har vassa kanter. Finkornigt grus går också till Corydoras. Sand är inget måste även om det är att föredra.

    2. Det var förtidigt med mer fisk enligt mig och du har ingen användning för "städare" såhär tidigt eftersom det inte har hunnit bli skitigt än. Sen kan man ju ha fisken bara för att det är roligt men jag anser fortfarande att det är förtidigt. Men nu har du fiskarna så nu finns det inte så mkt att göra mer än att hoppas att allt går bra. Vilket det också bör göra. Så dock till så att dom får i sig mat. Vad matar du med?

    3. 5st är absolut inte för lite. Hur stort är akvariet? Är akvariet stort kan du utöka med fler sen om du vill, men det är inget som är något måste.

    Tycker det var dåligt gjort av säljaren. Har du finkornigt grus så byt inte till sand utan låt det vara. Att byta bottenmaterial blir som att starta om akvariet vilket bara utsätter fiskarna för påfrestning och risker.

    Kommentar

    • Miicro
      • April 2011
      • 33

      #3
      Tack för snabbt svar!

      Tog kort på gruset och hur akvariet ser ut, Tror du att de kommer trivas med inredningen? Tog bild på gruset vad tror du om det?
      Till guppysarna har jag tre soters flingfoder som jag varierar dag för dag. Supervit, vitality & color och vegetable av märket tropical. Till Corydorasen köpte jag tabbletter vid namn viformo från sera.

      Akvariumet är 54 liter.

      Jag tänkte att jag skulle flytta över dem till andra akvariumet men om gruset nu är ok kanske det är dumt?

      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

      Unlimited space to host images, easy to use image uploader, albums, photo hosting, sharing, dynamic image resizing on web and mobile.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Det där är engelsk sjösten och är rund och skadar inte deras skäggtömmar men fin sand är absolut att föredra eftersom de gärna gräver ner i den fina sanden och silar den genom gälarna i jakt på föda, jag tycker det är viktigt att fiskar man håller får en möjlighet att utöva sina naturliga betéenden!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Miicro
          • April 2011
          • 33

          #5
          Bra då kan jag pusta ut lite Då får de stå ut nån vecka innan de förflyttas till andra akvariumet med finkornig sand.
          Det som oroar mig nu är en kommande nitritspik istället pågrund av förmånga fiskar.
          Har nämligen 6 guppys och 5 condoras nu redan efter 2 veckor pågrund av idioten i butiken.
          Sa till honom att jag var helt ny inom akvarium också, Men men man lär sig av sina misstag ellerhur?

          Men om jag slänger i några extra växter till (har 7 plantor nu), tillsätter lite extra bakterieflora och matar extra sparsamt.

          Kan det hjälpa mig att hindra att jag får nitrit kanske?

          Så undrar jag hur mycket vatten bör jag byta med 9 fiskar i ett 54 liters akvarium egentligen står så mycket olika ju.

          Skönt det känns att ha några att bolla med vad skulle jag om jag inte hittat zoopet?

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Gå tillbaka till butiken med Corysarna och återkom efter några veckor och köp dem!!
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            • solis
              • July 2008
              • 5064

              #7
              Jag tror det går bra om du gör som du skrev, att sätta i extra bakterieflora och mata sparsamt(mata varannan dag ett tag)eller pyttelite varjedag och sen håll koll på nitriten ändå, mät varannan dag så du ser det är ok.
              Även fast man gör rätt så kan man få nitritspik.
              I mitt 54 literskar byter jag bara en spann typ 10 liter i veckan.
              Jag hade fortsatt att ha kvar dom och hoppats på det bästa men hållt extra koll.
              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

              Kommentar

              • Miicro
                • April 2011
                • 33

                #8
                La i lite extra bakterieflora idag och tänkte strunta i att mata dem helt idag.

                Spekulerar endast nu men vad tror ni om att slänga i det nya filtret också i mitt 2 veckor gamla akvarium? Startade upp ett nytt igår men är jag helt ute och cyklar om jag antar att det skulle ge iallafall en liten effekt på det gamla akvariumet trots att filtret är nytt? Om inte så borde det väl påskynda bakteriefloran till det nya filtret istället för att ha det i helt nytt vatten?

                Ber om ursäkt om jag formulerade mig dumt

                Kommentar

                • solis
                  • July 2008
                  • 5064

                  #9
                  Visst påskyndar det ditt nya filter och får en skjuts på vägen.
                  Vet faktiskt inte effekten på nitrit när du har 2 pumpar har aldrig tänkt så långt.
                  Vad har du i det nystartade karet nu då om du skulle ta bort pumpen?
                  Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                  1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                  100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                  56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                  Kommentar

                  • Miicro
                    • April 2011
                    • 33

                    #10
                    endast 2 växter och finkornig sand har inte inrett det än. Växterna kan jag slänga ner i det gamla. Ingen risk med att det blir för syresatt eller något annat om man har fler pumpar? De ligger på 320 l/h

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Hur stort är de nya karet?
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Miicro
                        • April 2011
                        • 33

                        #12
                        båda två är 54 liter

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          #13
                          Varför delar du inte upp fiskarna så att dom kör in varsit kar då så har du inte för många i något av dom?
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • Miicro
                            • April 2011
                            • 33

                            #14
                            kan man göra det då? ena karet har ju bara stått över natten?

                            Kommentar

                            • solis
                              • July 2008
                              • 5064

                              #15
                              Visst kan du det bara tempen är rätt så ska det inte vara några problem.
                              dom goda bakterierna börjar inte byggas i karet innan du har någon som bajsar in det.
                              Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                              1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                              100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                              56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                              Kommentar

                              Arbetssätt...