Guppyyngel m.m.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AochD
    • February 2011
    • 11

    Guppyyngel m.m.

    Vi har en hel massa guppyyngel i akvariumet.

    De äldsta är ca 1½-2 månader. Men de har bara växt några mm är det normalt att de växer så sakta? De har börjat få lite färg iaf. Min son var med min mamma och köpte lite fisk idag och där sa de att ynglen ska ha olika föda för att växa snabbare. Stämmer detta? Vad är det för mat vi ska köpa då då? Hittills har de enbart fått flingfoder.

    Jag har blivit lurad tidigare så tänkte höra med er här om detta.

    Medan jag ändå skriver så kan jag ju passa på att fråga om mat till praktbotia och kampfisk. Vad funkar?
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Det räcker med söndersmulat flingfoder till ynglen, svårare behöver det inte bli ^^. tror det är rätt så lite, de som föder upp yngel matar rätt så bra typ 2 ggr om dagen och byter vatten ofta för att inte vattnet ska bli dåligt och för att det gynnar tillväxten hos de små liven.

    Mat till praktbotia, typ vad som helst. Sjunkade maltabletter funkar till praktbotia och flingmat till kampfisken.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • AochD
      • February 2011
      • 11

      #3
      Lite oftare vattenbyten får vi köra med då då och mat två gånger per dag.

      Vi har en mal som matas med en fjärdedels maltabletter en gång i veckan. Om jag lägger i en hel tablett en gång per vecka är det okej till praktbotiorna då? Eller ska de ha varje dag nu när vi knappt har några snäckor längre?

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Ge en hel en gång i veckan. Den får i sig mat på ett eller annat sätt med när ni matar de andra fiskarna. Det jag sa med matt 2 ggr om dagen var när ynglen var i egna akvarium. Om du ska mata 2 ggr dagen i det stora så mata inte för mycket. Kan bli mycket mat efter ett tag.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • DaskeN
          • May 2010
          • 76

          #5
          praktbotior älskar Rödamygg larver. så det tipsar jag om!
          540L Tanganyika 250L Malawi.
          160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
          30L Yngel 20L Yngel

          Kommentar

          Arbetssätt...