För mycket fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • erik_as
    • March 2011
    • 8

    För mycket fisk?

    Hej på er alla,

    Jag och min son har precis gett oss in i akvarievärlden. Kul! Vårt akvarium är 125 l. För tillfället har vi följande fiskar i akvariet:

    20 Kardinaltetror
    10 Röda fantomtetror (som färgat ut röda och fina)
    7 Regnbågsfiskar (Werneri)
    3 Pansarmalar
    3 Molly
    2 Svärdbärare
    2 Ancistrusmalar
    1 algätande rocka

    Vi är sugna på pandapansarmalar och ytterligare en algätande rocka, men jag börjar oroa mig för att akvariet kanske redan har för många fiskar. Kan någon delge mig sin åsikt i ämnet?

    Med vänliga hälsningar,
    Erik
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    Hej och välkommen till zoopet !

    I mina ögon och öron så låter det som det är max av fisk i det karet. Tycker inte att ni ska köpa fler fiskar. Hur länge har det varit igång?
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • erik_as
      • March 2011
      • 8

      #3
      Ursprungligen postat av macke_fisk
      Hur länge har det varit igång?
      Drygt tre månader.

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Okej. Men jag tycker det är nog med fisk i ditt akvarium .
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • erik_as
          • March 2011
          • 8

          #5
          Jag tar gärna emot lite tips om hur jag ska tänka i frågan. Är det erfarenhet, erfarenhet och ytterligare lite erfarenhet eller finns det nåt sätt för nybörjare som oss att förhålla oss till detta?

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Det jag tänker på här är att mollyna och svärdbärarna kommer in sinom tid att spotta ut yngel nät de väl kommer igång och då kommer det på tok bli för mycket fisk och om man kollar artbeskrivningarna för alla dina fiskar så ser man ungefär hur stort akvarium som anges och lite annat smått och gott. kolla in dem.



            kolla denna länk , sök efter dina fiskar så ser du sen. Din rockliknande mal är en typ borneo sucker, tror jag den heter.
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • pikachu

              • December 2007
              • 1189

              #7
              Visst kommer svärdbärarna att spotta ut en hel del yngel, men både svärdbärare och fantomtetror är rätt vassa på att käka yngel och jag tror äen att kardinalerna och regnbågsfiskarna kommer kunna 'hjälpa till' en del de med..
              Så med andra ord kommer inte ynglen att ha en chans att klara sig..
              PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

              Kommentar

              • Jina
                • August 2009
                • 182

                #8
                Jag är nyfiken på rockan

                Kommentar

                • erik_as
                  • March 2011
                  • 8

                  #9
                  Hej igen,

                  Jag har läst nånstans på nätet att man måste ta hänsyn till var fiskarna befinner sig när man avgör om akvariet är fullt och just nu upplever jag min botten som tämligen "tom". Ligger det nåt i ett sånt påstående, eller?

                  Ska jag tolka dig, Pikachu, som om du tror att jag kan stoppa in 3 pandapansarmalar och en algätande rocka till, eller är akvariet fullt som det är utan yngel?

                  Jina, den algätande rockan är en aktiv krabat och den "hoovrar" fram genom akvariet längs med alla dess ytor. De ska enligt källa bli än mer aktiva om de är två. Den är min familjs favorit!

                  Med vänliga hälsningar,
                  Erik - som är mycket tacksam för alla snabba och bra svar
                  Senast redigerad av erik_as; 27 April 2011, 22:53.

                  Kommentar

                  • pikachu

                    • December 2007
                    • 1189

                    #10
                    Jag personligen tycker att du kan stoppa in fler pansarmalar och 'rockor', det du bör tänka på är att det blir merjobb ju fler fiskar du har..
                    Man kan även utöka antalet fiskar med fiskar som är nattlaktiva, på detta sättet kan man ha ännu fler fiskar och man kan ju lyckas få syn på de nattaktiva fiskarna med vid bland annat matningen..
                    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                    Kommentar

                    • robbanbobban
                      • February 2011
                      • 407

                      #11
                      Är inte rockan i fråga en sewellia lineolata? http://www.google.se/search?um=1&hl=...w=1280&bih=862
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                      Kommentar

                      • erik_as
                        • March 2011
                        • 8

                        #12
                        Ursprungligen postat av robbanbobban
                        Är inte rockan i fråga en sewellia lineolata? http://www.google.se/search?um=1&hl=...w=1280&bih=862
                        Jo, den ser mycket bekant ut. Det är nog den.

                        Jag beslutade mig för att köpa in en till ancistrusmal (en gul variant), en till rocka samt fyra pansarmalar för att de andra skulle få lite mer sällskap.

                        Tack för alla råd och tips!
                        Erik

                        Kommentar

                        • robbanbobban
                          • February 2011
                          • 407

                          #13
                          Det är inte en rocka...säkert en albino ancistrus som de matat med mycket spiriluna så den har blivit gul, så tänk på att mata med mycket spiriluna berikat foder för att behålla den gula färgen...bra med fler pansarmalar vilken sort?
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                          Kommentar

                          • erik_as
                            • March 2011
                            • 8

                            #14
                            Jag menar att jag tköpte ytterligare en rocka (utöver den jag hade tidigare). Så nu har jag två rockor och tre ancistrusmalar, där en av ancistrusmalarna är gul. Jag ska kolla efter fodret du rekommenderar.

                            Det är fläckiga pansarmalar jag köpt.

                            Erik

                            Kommentar

                            • Nizzae
                              • April 2011
                              • 14

                              #15
                              Vart fick du tag på¨"rockan" nånstans?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...