Aggresiva palettciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aron16
    • April 2011
    • 6

    Aggresiva palettciklider

    Hej för fyra år sedan fick jag mitt första akvarium (63 l) med typ platy, kardinaltetror och ancistrus. För några månader sedan när jag köpte nya fiskar fick alla fiskarna någon mystisk sjukdom och dog. Så då startade jag om akvariet och ville testa något nytt, så då köpte jag två palettciklider och tre fläckiga pansarmalar. Några veckor senare köpte jag två fjärilsciklider och en ancistrus. Efter ett tag fick palettcikliderna yngel och började jaga alla andra fiskar (speciellt fjärilscikliderna) och fjärilsciklidhonan dog. Då köpte jag en ny fjärilsciklidhona. Nu för ca en vecka sedan fick palettcikliderna yngel igen och den nya fjärilsciklidhonan dog.

    Vad ska jag göra med fjärilsciklidhanen? Vad kan jag ha för fiskar istället för fjärilscikliderna? Fungerar thomasiciklider? eller ska jag ha någon stimfisk?Jag är bara elva så jag har inte råd med någon jättedyr fisk.

    Tack på förhand.
  • Paddy
    • April 2011
    • 166

    #2
    Kan tänka mig att palettciklid-paret tycker att fjärilscikliderna inkräktar på deras revir, och därmed stressar ihjäl dom. Akvariet kan vara i minsta laget för både paletter och fjärilar, beror dock lite på hur du har inrett det, samt akvariets mått. Du kanske kan testa nån mindre tetra av nåt slag? Dock inte thomasiciklider, dels växer dom fort ur ett 63 liters akvarium och skapar sannolikt ännu mer problem..
    Mvh Matt

    /Ingen regel utan undantag

    Kommentar

    • Moving Waves
      • August 2010
      • 1403

      #3
      Ja karet är för litet för ytterligare ciklider.
      - - -
      540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Thomasi är en trevlig ciklid (om än fruktansvärt jobbig att fånga i ett inrett akvarium) som är rätt fredlig av sig, och inte blir särskilt stor, ca 10 cm, men 63 liter är lite i minsta laget även för bara ett palettpar.
        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • Aron16
          • April 2011
          • 6

          #5
          Ursprungligen postat av Paddy
          Kan tänka mig att palettciklid-paret tycker att fjärilscikliderna inkräktar på deras revir, och därmed stressar ihjäl dom. Akvariet kan vara i minsta laget för både paletter och fjärilar, beror dock lite på hur du har inrett det, samt akvariets mått. Du kanske kan testa nån mindre tetra av nåt slag? Dock inte thomasiciklider, dels växer dom fort ur ett 63 liters akvarium och skapar sannolikt ännu mer problem..
          De har två grottor och ganska mycket växter så de kan nog gömma sig

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Du får nog köra på någon tetra. Paletter ka nbli jäkligt tuffa när de får yngel. De backar inte förnågot då.
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            Arbetssätt...