Luddiga växter och slamsuga bajs på botten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miicro
    • April 2011
    • 33

    Luddiga växter och slamsuga bajs på botten?

    Hallå alla akvarienördar!

    Jag har nyss själv inhandlat ett akvarium och slängde i 3 st guppysar för 2 dagar sen.
    Har några nybörjar frågor, Först och främst undrar jag varför mina växter fått något luddliknade svart hår på bladen och hur jag får bort det enklast då jag inte tycker det är vidare snyggt.

    Jag är livrädd för att få nitrit och blir därför lite nojig när jag ser skitkorvarna ligga på botten i akvariumet. Har försökt slamsugit, Gick sådär. Jag har matat dem mycket sparsamt.(enligt mig) Dock har jag aldrig haft fiskar förut men har bara lagt i någon enstaka "flakes" en gång om dagen hur låter det?

    Åter till slamsugen!
    Hur i h*****e ska den fungera egentligen? Håller för slangen med tummen, doppar hela behållaren, släpper tummen från änden på slangen och poof den suger botten.
    Men sen då? hur får jag med mig skiten ur akvariumet? Allt stannar ju nämligen i behållaren.
    Känner mig extremt IQ, Så jag vädjar till er snälla hjälp mig!

    Har egentligen 100 andra frågor men jag börjar lugnt för att känna av atmosvären här på zoopet. Hoppas det inte blev rörigt nu

    Vänliga hälsningar Micke Hast
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    om du slamsuger kommer du få nitrit så sluta med det.

    för att det ska kunna bildas några bakterier som kan kan bryta ner nitrit så måste det finnas något för bakterierna att käka. dvs bajs.
    du förvärrar nästan situationen genom att slamsuga. låt akvariet komma i balans själv. TÅLAMOD. och man behöver inte vara så nojjig över nitrit. det händer mer eller mindra bara om man göra massa fel, dvs matar massor, i med massa fisk från början etc.

    så skippa slamsugen du. jag slamsuger aldrig mina bottnar. o de är tokrena.

    men om du nu måste slamsuga så gör såhär,du doppar ner slamsugen under ytan så att den är full med vatten. sen suger du till i slangen. under vattenspegeln. o sen rinner det ev sig själv.

    Kommentar

    • Miicro
      • April 2011
      • 33

      #3
      Ursprungligen postat av hannesc
      om du slamsuger kommer du få nitrit så sluta med det.

      för att det ska kunna bildas några bakterier som kan kan bryta ner nitrit så måste det finnas något för bakterierna att käka. dvs bajs.
      du förvärrar nästan situationen genom att slamsuga. låt akvariet komma i balans själv. TÅLAMOD. och man behöver inte vara så nojjig över nitrit. det händer mer eller mindra bara om man göra massa fel, dvs matar massor, i med massa fisk från början etc.

      så skippa slamsugen du. jag slamsuger aldrig mina bottnar. o de är tokrena.

      men om du nu måste slamsuga så gör såhär,du doppar ner slamsugen under ytan så att den är full med vatten. sen suger du till i slangen. under vattenspegeln. o sen rinner det ev sig själv.
      Tack för snabbt svar! Var sugandet jag glömt Dåså då kan jag sluta oroa mig över nitrit då. Har endast tre fiskar än så länge så ska kanske inte vara något problem då.

      Men då återstår växt problemet, Du råkar kanske inte också veta varför bladen fått svart tätt ludd?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        låter som nån form av tofs- eller skägg alger.

        vad har du för ljus? o vad är det för växter?

        Kommentar

        • Miicro
          • April 2011
          • 33

          #5
          efter att ha googlat på skägg alger är jag hyffsat säker på att det är skägg alger jag drabbats av, dum som jag var så slängde jag skyltarna på vilka växter jag köpte så jag har faktiskt ingen aning. Angående ljuset vet jag inte vad jag ska berätta det är ett lysrör i locket på akvariumet med ganska start vitt ljus.

          Edit. Lysrör har jag
          Senast redigerad av Miicro; 27 April 2011, 22:28.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            kolla vad som står på det.

            Kommentar

            • Miicro
              • April 2011
              • 33

              #7
              Efter lite läsning var jag och inhandla happyplant och happycarbo. Återstår att se om det hjälper tack för hjälpten

              Kommentar

              Arbetssätt...