Hur många fiskar kan man ha i ett 56 liters akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kisekatten
    • January 2011
    • 126

    Hur många fiskar kan man ha i ett 56 liters akvarium?

    Har 4 kardinaltetra,2 svarta neontetra(osäker på namnet),3 malar som börjar på A(fasen vad det ska vara svårt att komma ihåg det namnet ) 3 vuxna guppysar (2 honor o 1 hane)Guppysarna har ynglat av sig i två omgångar,det finns ca 10 halvvuxna yngel o lika många som klarat sig i senaste kullen..Blir lite svettig för jag undrar hur många man kan ha i akvariet?Vill att dom ska trivas o må bra...Min syster ska ev adoptera några guppysar men vill gärna behålla dom flesta själv
  • Simon Wikström
    • January 2011
    • 223

    #2
    Ursprungligen postat av Kisekatten
    Har 4 kardinaltetra,2 svarta neontetra(osäker på namnet),3 malar som börjar på A(fasen vad det ska vara svårt att komma ihåg det namnet ) 3 vuxna guppysar (2 honor o 1 hane)Guppysarna har ynglat av sig i två omgångar,det finns ca 10 halvvuxna yngel o lika många som klarat sig i senaste kullen..Blir lite svettig för jag undrar hur många man kan ha i akvariet?Vill att dom ska trivas o må bra...Min syster ska ev adoptera några guppysar men vill gärna behålla dom flesta själv
    Jag tycker du bör iallafall ha 10 st Kardinaltetror och man bör ha minst 10 st "svarta neontetror" också men då kommer det bli överbefolkat. Kan malarna vara Ancistrus? Isåfall kommer dom att växa ur akvariet ganska snabbt. Hur mycket fiskar du kan ha beror också på om hur mycket du är beredd att sköta akvariet, jag skulle personligen byta 15-30% vatten två gånger i veckan med din uppsättning med fisk beroende på deras storlek.
    Mvh Simon
    720 l med 2 st Hypostomus soniae.
    105 l med VF Poecilia reticulata.

    Kommentar

    • Kisekatten
      • January 2011
      • 126

      #3
      Jo jag vet att tetrorna är stimfiskar,fick adoptera dom när jag startade upp akvariet då en vän som haft ett pyttelitet akvarie skulle göra sig av med detta.Dom verkar dock må prima o är nyfikna av sig.Hörde i djuraffären att dom "stimmar" mest när dom har något "hot" som en större fisk o därför skaffar jag inte större fiskar än guppy.
      Malarna..jo det stämmer så heter dom Det står i artbeskrivningen att dom blir stora..men min syster har en hel del i sitt akvarium o har haft i flera år..dom blir inte så stora utan håller sig ganska små,därför jag tog över några av hennes..Konstigt...
      Oj...jag bytar bara 30 % 1 gång per vecka..dom verkar ju må bra,men å andra sidan så är inte alla guppysar fullvuxna..Det blir inte fel i balansen om man bytar så pass ofta som 2 ggr i veckan?

      Kommentar

      • Simon Wikström
        • January 2011
        • 223

        #4
        Ursprungligen postat av Kisekatten
        Det blir inte fel i balansen om man bytar så pass ofta som 2 ggr i veckan?
        Det beror på hur mycket du matar. Ancistrusmalar kan skita ner rätt mycket så det var därför jag tänkte att det kunde vara bra att byta vatten så ofta.
        720 l med 2 st Hypostomus soniae.
        105 l med VF Poecilia reticulata.

        Kommentar

        • Kisekatten
          • January 2011
          • 126

          #5
          Ja dom får ju så dom inte ska svälta..så det blir 1-2 ggr per dag,så jag ser att alla får sin del,guppysarna är dock galet glupska

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Du har fisk så det räcker, och bör inte stoppa i fler,även om tetrorna för all del är stimfiskar.
            Sen räcker det alldeles utmärkt att mata en gång per dag, är fisken hungrig så håller den sig framme. du behöver inte se att alla får sin del, det fixar de själva. För mycket mat ökar belastingen på karet i onödan.
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            Arbetssätt...