Går det att flytta skalrer och deras rom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Benny Andersson
    • January 2011
    • 6

    Går det att flytta skalrer och deras rom?

    2 av mina skalarer har bildat par och har nu lagt sin första kaviarsträng (rom ;-).
    Nu funderar jag lite om jag skall låta dem gå kvar i det stora akvariet eller flytta dom till ett privat eget akvarie?
    Det stora är ett 270 liters hörn akvarie medans det "privata" i så fall är ett mindre 45 liters ganska högt akvarie utan innevånare i dag.
    Vad tror ni?
    Chansa att det går bra i det stora tillsammans med ciklider, platysar malar, 1 singel skalar och kungstetror eller knipsa av "ägg bladet" och flytta till nytt akvarie tillsammans med föräldrar?

    Behöver ens föräldrarna följa med?

    Vorre kul med ett gäng unga skalarer!

    I vilket fall, vad skall jag skaffa hem för foder tills dess att äggen kläcks?
    Funkar det med finmald flingor (kör dem i morteln lite) eller är det specialkost som gäller?

    mvh
    Benny
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Det går att flytta bara bladet med rommen. Du behöver metylenblått eller annat antimögelmedel samt syresten alldeles intill rommen. Metylenblått är nog förbjudet att sälja idag (troligen cancerogent). UV-filter kan vara ett alternativ.

    Mycket enklare är att vänta ca 2 dygn till rommen kläcks och flytta bladet då, men risken är stor att föräldrarna har hunnit äta upp rommen innan dess.

    Flyttar du rom och föräldrar äter dom garanterat upp rommen.

    Ännu enklare är att ge lekparet ett eget akvarium. Om en månad eller så leker dom igen.

    Vissa par eller vissa omständigheter gör att föräldrarna ofta blir osams efter ca ett dygn och sedan äter upp rommen. Ibland går det över efter några lekar ibland inte.

    Kommentar

    • Benny Andersson
      • January 2011
      • 6

      #3
      Hmmmmm, i så fall tar jag nog chansen och väntar tills äggen kläckts och flyttar larverna då (om jag fattat det rätt så blir det larver först som föräldrarna sätter fast på bladet igen).
      Det lilla akvariet känns lite för litet till vuxna skalarer så tycker synd om dem att gå där.
      Men till "några" mini skalarer går det nog bra!
      Föräldrarna verkar vara bra på att vakta och håller bra sams (ännu).

      Sedan är frågan om maten till de små....

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        nykläckt artemia, eller som andra option skalade artemiaägg.


        ps....hälsa Björn !!



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Wilhelm
          • October 2002
          • 604

          #5
          Här kan du se hur det går om man flyttar på ägg o larver

          Wilhelm
          Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
          www.ciklid.org www.aquafish.info

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Här kan du se hur det går om man flyttar på ägg o larver

            http://www.ciklid.org/forum/showthre...t=62779&page=2
            Det var en riktig trevlig läsning av den tråden !
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • DaskeN
              • May 2010
              • 76

              #7
              Du lär flytta rommen om du vill ha yngel. för dem kommer få svårt att hålla koll på ynglen, speciellt vid matning då ynglena har en förmåga att följa efter maten och själva bli mat, går att mata med flingor men artemia är att rekommendera! sen kan du köpa nån form av medicine emot ex svamp infektioner o ha i karet så möglar inte rommen. Lycka till!
              540L Tanganyika 250L Malawi.
              160L Malawi Yngel 112L ancistrus yngel
              30L Yngel 20L Yngel

              Kommentar

              Arbetssätt...