Har jag haft för brottom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Steff777
    • August 2010
    • 295

    #16
    Känns överflödigt att skriva mer, Hannes ligger steget före hela tiden
    //Stefan Lindgren

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #17
      aah förlåt steff. ska försöka hålla igen lite på skrivandet

      Kommentar

      • Steff777
        • August 2010
        • 295

        #18
        Lugnt, att vara ditt eko betyder att jag inte är helt ute och cyklar själv
        //Stefan Lindgren

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #19
          poäng o inte jag heller då med andra ord:P

          Kommentar

          • Nasso
            • November 2010
            • 719

            #20
            Många tips här

            Jag och också fått lära mig att inte göra några vattenbyten under första månaden. Det ska inte gå många fiskar i akvariet då, det ska bara gås in. Efter att fått jobbat ostört i en månad med sparsam matning (och inga vattenbyten) så går man över till ett vattenbyte i veckan. Storleken på vattenbytet beror på vad du har i akvariet men 25-30% brukar vara bra.

            Det finns direkta fel och så finns det många olika sätt att göra rätt på i denna världen

            Ett tips angående inkoppning... Häll aldrig något vatten från ett annat akvarie (eller akvarieaffär) direkt ner i ditt eget akvarie. Töm påsens innehåll i en håv och håll en bunke under. I med fiskarna i akvariet och häll ut vattnet från bunken i vasken.
            /Emil Andersson
            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

            Kommentar

            • Steff777
              • August 2010
              • 295

              #21
              Ursprungligen postat av Nasso
              Ett tips angående inkoppning... Häll aldrig något vatten från ett annat akvarie (eller akvarieaffär) direkt ner i ditt eget akvarie. Töm påsens innehåll i en håv och håll en bunke under. I med fiskarna i akvariet och häll ut vattnet från bunken i vasken.
              Jag håller med, men med ett tillägg. I största möjliga mån ska man undvika att hälla påsens vatten direkt i akvariet för att undvika spridning av sjukdomar, penselalger m.m. Men ibland är det faktiskt bättre att låta fiskarna simma ur påsen på egen hand. Det finns annars risk att fiskar med exempelvis vassa fenor kan skada varandra eller sig själva rejält om man först häller dem i en håv. Exempelvis så har malar och botior en tendens att trassla in sig i håven. Påsens vatten kan sprida sjukdomar, men risken finns ändå att fiskarna redan är smittade.
              //Stefan Lindgren

              Kommentar

              • freddi36
                • December 2010
                • 2882

                #22
                du sa att det var en påse som man skulle kunna ha fiskar i länge, då är den nog ganska så stor så då kan du nog håva upp dom ur påsen istället för att hälla ut dom i håven. jag har en liten håv bara för att jag ska kunna göra så.

                om du har möjlighet så köp typ sera nitrivec, en bakteriekultur på flaska som hjälper de naturliga bakterierna på traven. många kanske säger att det inte fungerar och så, men av egen erfarenhet så tycker jag att det är och funkar bra

                Kommentar

                • pikachu

                  • December 2007
                  • 1189

                  #23
                  Jag håller med er om att man inte alltid bör hälla ut fiskarna från påsen till akvariet om man köpt dem på en djuraffär, men från en del affärer kan vattnet faktiskt hjälpa akvariet att komma i balance..
                  När jag köper från en djuraffär (här i stockholm) somheter fridhems akvarier så häller jag alltid ut fiskarna direkt från påsen till akvariet då jag vet att det vattnet från fridhem är riktigt bra vatten, på samma sätt som fiskarna alltid är i utmärkt kondition..
                  PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #24
                    gör samma som pikachu. häller bara ut.

                    Kommentar

                    • pikachu

                      • December 2007
                      • 1189

                      #25
                      Dock så tycker jag inte att man ska öra det om man inte är säker på at vattnet ifrån butiken är bra..
                      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

                      Kommentar

                      Arbetssätt...