Har jag haft för brottom?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nizzae
    • April 2011
    • 14

    Har jag haft för brottom?

    hejsan! startade mitt första akvarium i söndags (idag torsdag) och fick snabbare leverans av fiskar än väntat och ska hämta ut dom idag..2 st L malar nr 047(Baryancistrus sp-Magnum pleco). tillsatte bakterie flora medel i tisdags i vattnet . mitt akvarium är ett 100 liters.. kom i kontakt med en som kan lite om malar o sa att de kanske inte kommer funka.. vad tror ni??
    Senast redigerad av Nizzae; 21 April 2011, 11:51.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    du ska nog inte ha de malarna i ditt kar. de blir ca 28cm

    Kommentar

    • Nizzae
      • April 2011
      • 14

      #3
      jo de vet jag men ja ska uppgradera mitt kar innan hösten hade jag tänkt mig så de va därför ja skaffade mig dom

      Kommentar

      • eliyao
        • April 2011
        • 558

        #4
        du har haft för bråttom! bakterierna i filtret har inte börjat arbeta än. Här kan du läsa mer om hur långt tid allt tar http://www.bestfish.com/newtank3.html

        filter bakterierna börjar jobba när fisken skiter och om ingen fisk skiter så finns det inga bakterier i filtret, så köp inga fiskar till tills alla värden är okej ca 30 dagar

        Det bästa skulle ha varit att köpa än lättare fisk men gör så att du matar väldigt lite så borde det gå bra och att du byter vatten regelbundet 1 gång i veckan 30%

        Sen tycker jag att en mal ska man vänta med då du inte har alger än!

        Kommentar

        • eliyao
          • April 2011
          • 558

          #5
          eller egentligen har du kanske inte gått för snabbt men det är fel fisk att köra i ett nystartat akvarium. Jag körde med 5 st neontetror i 1 månad men det är klart det kan ju gå endå!

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            nja håller inte med dig där eliyo. klart TS kan börja med malarna som inköringsfiskar. inga större problem alls faktkist.

            o man kan mata med maltabletter.

            Kommentar

            • Nizzae
              • April 2011
              • 14

              #7
              jo jag har ju också hört att malar kan gå med hyfsat snabbt i akvariet iaf dom flesta råd ja fått. men dessa ska vara lite känsligare. jag funderar på o göra delvatten byte relativt snabbt kanske typ 10% varannan dag i 1 vecka ? med början på 5:e dagens mognad på vattnet kan de vara en ide eftersom nitriten börjar toppa snart ? störs malarna av ett så snabbt delvatten byte ja vill ju gärna låta dom få vara ifred några dagar.

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                men varför massa vatetnbyten?? du överreagerar.

                asså har du ett akvarium med 0 fiskar i finns det INGEN möjlighet att få nitrit!

                man kan stoppa i fiska i karet samma dag som man fyller karet. bara tempen är stabil.

                vattnet mognar inte utan fiskar.

                det man INTE ska göra är att stoppa i för många på engång o mata för mycket. då kommer nitriten som en inslagen julklapp!

                gör du 30% vattenbyte 1 gång i veckan som man ska göra.

                o mata försiktigt,. o sen bara ha de 2 malarna i nån månad så kommer det ingen nitrit ska du se,.

                Kommentar

                • eliyao
                  • April 2011
                  • 558

                  #9
                  okej jag har hört att malar inte är så bra i början men jag kan mycket väl fått fel info jag tycker också att det är bara att kör på med malarna och gör 30% vattenbyten i veckan precis som hannesc skrev så kommer det gå bra!

                  Kommentar

                  • Steff777
                    • August 2010
                    • 295

                    #10
                    Håller med Hannes i allt, fast jag tycker inte ens att du behöver byta så mycket vatten som 30 % i veckan. Det räcker med ett vattenbyte första månaden, sen kan du börja byta oftare när du fyller på med mer fisk. Och slamsug inte botten, utan byt bara vatten, annars försvinner nyttobakterierna i gruset.
                    //Stefan Lindgren

                    Kommentar

                    • Nizzae
                      • April 2011
                      • 14

                      #11
                      okej ni ska ha tack allihopa för o ha komenterat o de e jävligt lätt o bli hispig när folk säger att de kommer bli skit dagen innan man hämtar dom. har läst böcker o forum konstant i 3 veckor nu . dom e hemma nu iaf o får ligga i påsen över natten, koppning påbörjas i morgon

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        nej!!! inte i påsen över natten!! i med dom i dag! vafasen har du läst för böcker om det står att de ska ligga i påsen över natten? kasta den boken,

                        låt påsen ligga i karet io typ en kvart. sen i med nån kopp vatten. 10-15 min till sen nån kopp till. o sen igen. sen häller du ut dom bara.

                        Kommentar

                        • Nizzae
                          • April 2011
                          • 14

                          #13
                          okej de va dom på zoo affären . de är ju en påse som ska klara långa transporter sa dom så

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            äh finns ingen anlednig till att de ska ligga i påsen över natten! risken är väl att de dör av syrebrist isåfall.

                            ut med dom idag

                            Kommentar

                            • Steff777
                              • August 2010
                              • 295

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nizzae
                              okej de va dom på zoo affären . de är ju en påse som ska klara långa transporter sa dom så
                              Nope, i med fiskarna så fort som möjligt. Glöm inte att koppa in dom.
                              //Stefan Lindgren

                              Kommentar

                              Arbetssätt...