Spegelväggar i mitt Fluval Edge, går det att åtgärda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Springboek
    svarade
    Jag tror det är en cabomba! =)

    Vi får väl se hur den klarar sig i mitt Edge för den ska ju vara ganska så ljuskrävande enl beskrivningen här på Zoopet. Den står förvisso där det är som ljusast så det kanske kommer funka.

    Återigen, tack för all hjälp ni gav mig så fort igår. Jag hoppas ni får en fin påsk allihop!

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Det var så lite, kul att det löste sig.
    Gälört, kabomba eller hornsärv kanske det är?

    Lämna en kommentar:


  • Springboek
    svarade
    Faran över!

    När jag kom hem från jobbet hade han lugnat sig. Jag har ganska mycket växter i akvariet men jag köpte faktiskt en stor lummig historia för att täcka upp mer bakåt (ingen aning om vad den heter men den ser ut som en stor dillbuske!) och den verkar ha blivit succe. Han simmar in i den och liksom surfar sig fram över bladen, han ser ut att ha kul och då blir jag glad.

    Tack för all hjälp!

    Lämna en kommentar:


  • VisualDarkness
    svarade
    Inredning (växter etc) runt kanterna skuggar av och minskar synfältet en smula.

    Lämna en kommentar:


  • Azur
    svarade
    Fiskar ser sin spegelbild om omgivningen är mörk; det är samma effekt som när man ser sin reflektion i fönstret på kvällen. Speglingen är alltid där, men bara klart synlig om det är mörkt på andra sidan glaset. Tänd en lampa utanför karet så försvinner spegelbilden.
    Senast redigerad av Azur; 20 April 2011, 13:15.

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    inte för att jag ska vara en viktig petter men om ljus går från en optiskt tunnare element till en optiskt tätare elemen och innfallsvinkeln är (minns inte om det var mer eller mindre) än 48 grader så blir det en spegeleffect. och tvärtom
    vi läste detta i förra terminen på NO:n, men jag är ändå inte helt 100

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Ursprungligen postat av Springboek
    Åhh, tack för ditt snabba svar!

    Då får han bo kvar över påsk i alla fall så hoppas jag att han lugnar ner sig lite grann.
    Säkerligen!

    Lämna en kommentar:


  • freddi36
    svarade
    några av de kampfiskar jag har haft har gjort samma sak. vet inte varför. låt honom vara, han lungnar snart ner sig ska du se, det gjorde mina efter nå´n dag eller så.

    Lämna en kommentar:


  • Springboek
    svarade
    Åhh, tack för ditt snabba svar!

    Då får han bo kvar över påsk i alla fall så hoppas jag att han lugnar ner sig lite grann.

    Lämna en kommentar:


  • ansjo
    svarade
    Spegeleffekt?
    Den är det endast du som ser eftersom du har två rutor som sitter med 90 graders vinkel under vatten. Fisken ser bara ut genom rutorna, ungefär som om du dyker under vatten och tittar genom ett cyklop, eller i en simhall med rutor under ytan som man kan se ut/in genom.
    Att kampfisken är stressad kan vara att den börjar tänka revir, och att bygga ett skumbo är snart prio ett!

    Lämna en kommentar:


  • Spegelväggar i mitt Fluval Edge, går det att åtgärda?

    Efter att ha haft ett akvarieuppehåll på drygt 15 år blev jag lite hipp som happ med kampfiskhane (betta splendens). Han har bott i en gigantisk vas och förefallit trivts bra. Jag har varit i det närmaste religiös med vattenbyten och handmatat honom så det har fungerat över förväntan.

    Häromdagen fick jag ett Fluval Edge som jag hade tänkt han skulle bo i. Jag har modifierat det lite grann så det skulle passa honom, tex har jag inte fyllt det ända upp och mixtrat lite med filterutdroppet så att ytan skulle vara så stilla som möjligt.

    Nu till mitt problem. Väggarna i karet har en spegeleffekt, vilket naturligtvis leder till att han attackerar sin egen spegelbild. Hna flyttade in i karet i går kväll och har knappt ens utforskat omgivningen eftersom han är för upptagen med att slåss.

    Det är främst baksidan han ger sig på. Jag har försökt att testa med att mörklägga på baksidan men det ger inte någon skillnad. Om belysningen är tänd eller släckt hjälper inte heller.

    Karet står mot en vit målad vägg, det är inte i något solljus (varken direkt eller indirekt) och är inrett med svart finkornigt grus och växter.

    Är det någon som har något förslag på hur man eventuellt skulle kunna få bort den här spegeleffekten? Jag hoppades på att det skulle bli bättre under natten men det var lika illa imorse.
    Han har gått från att vara en harmonisk och nyfiken kille som alltid ville ha koll på vad jag gjorde till att vara superstressad så när jag kommer hem från jobbet får han flytta över till sin vas igen för det här vill jag inte utsätta honom för.

    Jag är otroligt tacksam för alla tips om hur jag skulle kunna dämpa spegeleffekten, går det ens tror ni?
Arbetssätt...