Varför åt mina guppy upp min skäggmal?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emster
    • April 2011
    • 3

    Varför åt mina guppy upp min skäggmal?

    Jag har sju guppy som är ca 3 cm, skaffade dem för två veckor sedan. Idag köpte jag en skäggmal, också på ca 3 cm, men efter två timmar låg den halvt uppäten på botten!

    Guppy ska ju vara en fredlig fisk, "alla" har ju guppy och skäggmal tillsammans, och i djuraffären sade jag ju att den skulle bo med sju guppy och de trodde malen skulle trivas bra. I alla böcker m.m. jag läst står det att guppy kanske äter upp små yngel, men inte stora fiskar, och malen var ju lika stor som de.

    Har jag fått nån elak form av mördarguppy eller varför käkade de upp malen!? Hur ska jag göra för att de inte ska äta upp nästa, jag vill gärna ha en skäggmal i akvariet. Hur stor ska den vara för att inte bli guppymat?

    /Emster
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Förmodligen dog malen av sig själv av nå´n anledning, och då började de äta på den. De flesta fiskar äter på döda fiskar.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #3
      Malen har med största sannolikhet dött och då passade guppysarna på att käka lite, tyvärr..
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        Hur lång tid har ditt akvarium varit i gång? Ancistrus kan vara känsliga när de är små och den du köpte kanske inte var i så god form eller så var det något annat i ditt akvarium som den inte gillade. Fiskar går på andra fiskar som har dött och äter upp dem, vilket kan vara bra för då är där inget kvar som ruttnar men det ser inte så trevligt ut att se när de andra på den döde. Dina guppys har inte dödat malen, det är jag 100% säker på.
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • macke_fisk
          • December 2005
          • 4442

          #5
          Damn vad jag var seg där . var nära där.
          MVH macke_fisk

          Kommentar

          Arbetssätt...