lagom mängd fisk till 180 L juwel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • bossep
    svarade
    Jag satt och tittade på ditt fiskval och funderar lite grand.


    Börja med citronerna. Dessa är enligt mitt tycke tåligare.


    Jag skulle nog fundera på att utesluta dolksickstetrorna och köpa 10 citroner till.


    Dessa båda arter är snarlika till form och jag tror det lätt blir lite rörigt.


    Jag skulle också köpa mer än 1 par bågfenor kanske 2 eller 3 par och sedan låta dem para ut sig. Fråga affären om de kan tänka sig att byta in de övriga om det inte funkar med alla. Jag tror det kan gå bra om du inreder så det blir lite olika revir och gömställen.


    Sedan skulle jag nog skaffa ett stim pansarmalar. 6 till 8 stycken.


    Försök få tag på lite flytväxter typ Pistia. Då kommer du att vara älskad av dina tetror som gillar att ha lite tak över huvudet.



    Jag satt och tittade på ditt fisk val och funderar lite grand.
    Börja med citronerna. Dessa är enligt mitt tycke tåligare.
    Jag skulle nog fundera på att utesluta dolksickstetrorna och köpa 10 citroner till.
    Dessa båda arter är snarlika till form och jag tror det lätt blir lite rörigt.
    Jag skulle också köpa mer än 1 par bågfenor kanske 2 eller 3 par och sedan låta dem para ut sig. Fråga affären om de kan tänka sig att byta in de övriga om det inte funkar med alla. Jag tror det kan gå bra om du inreder så det blir lite olika revir och gömställen.


    Sedan skulle jag nog skaffa ett stim pansarmalar. 6 till 8 stycken.


    Försök få tag på lite flytväxter typ Pistia. Då kommer du att vara älskad av dina tetror som gillar att ha lite tak över huvudet.
    Om du har en kamera så ta några bilder och lägg upp innan du släpper i fiskarna. På det viset kan vi kanske hjälpa dig att undvika problem och komma med råd.


    Vad har du för belysning och filter?

    Edit: Såg att det var ett Juwel 180. Då förutsätter jag att du har standard belysning och filter.
    Ta en titt på rekommendationerna i den här tråden.
    Senast redigerad av bossep; 08 April 2011, 04:30.

    Lämna en kommentar:


  • bossep
    svarade
    Ursprungligen postat av alumini
    Efter mycket betänketid har jag bestämt mig för denna fiskkombination,ett 180 L akvarium borde väl räcka till detta:

    Ett par( 1+1) gröna bågfensciklider,10st citrontetror och 10 st falska dolkstickstetror. Slamsugningen och "grovjobbet" får skötas av några neritasnäckor, egentligen är väl vissa av de nya färgerna på äppelsnäckorna snyggare men vill inte att mitt akvarium ska bli invaderat av de slemmiga små liven

    Är det bäst att köpa alla fiskarna på en gång eller är det en dum ide när man startar upp??
    Se till att du köper ett bra lass med växter först. tänk ut hur många du vill ha och dubbla sedan. När du sedan är i affären så köper du dubbelt igen! När vattnet klarnatgå tillbaks och köp den ena gruppen tetror och släpp i. Köp med en bra Nitrit dropptest också vilket du också skall använda. Se också till att koppa in fiskarna ordentligt.
    Det tar ungefär en månad tills dit akvarioum är hyffsat inkört.
    Jag brukar använda alger som måttstock. När du sett alger i en vecka kan du släppa i n♀sta gäng tetror och snäckor under förutsättning att du inte har Nitrit. Vänta sedan en vecka eller mer innan du släpper i cikliderna. Släpp inte i fisk om du har Nitrit. Byt i stället 50% vatten.
    Du kan ha i något bra vattenberedningsmedel som tar bort klor när du fyller på och byter vatten. Strunta i andra grejor.

    Lämna en kommentar:


  • alumini
    startade ett ämne lagom mängd fisk till 180 L juwel?

    lagom mängd fisk till 180 L juwel?

    Efter mycket betänketid har jag bestämt mig för denna fiskkombination,ett 180 L akvarium borde väl räcka till detta:

    Ett par( 1+1) gröna bågfensciklider,10st citrontetror och 10 st falska dolkstickstetror. Slamsugningen och "grovjobbet" får skötas av några neritasnäckor, egentligen är väl vissa av de nya färgerna på äppelsnäckorna snyggare men vill inte att mitt akvarium ska bli invaderat av de slemmiga små liven

    Är det bäst att köpa alla fiskarna på en gång eller är det en dum ide när man startar upp??
    Senast redigerad av alumini; 08 April 2011, 02:09.
Arbetssätt...