Vilka olika typer av foder är bra/hälsosamma för fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    Vilka olika typer av foder är bra/hälsosamma för fiskar?

    Vilka "flingfoder"(tips på märken), grönsaker, levande foder etc funkar bra i ett välskött akvarium??
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Personligen så kör jag aldrig med fing nuförtiden, jag kör mestadels på pellets och tabletter av olika slag..

    Visst ger jag väl röda mygg ibland och räkmix, till små fiskar och yngel är det cyclops som gäller..

    Levande ger jag mygglarver när jag får tag i och (om jag har rovfiskar) även små fiskar lite då och då..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Midde
      • August 2008
      • 250

      #3
      Jag har ancistrus och endlers och ger för tillfället frysta/upptinade bosmider, frysta/upptinade svarta mygglarver, rå squash (zuccini), rå morot, rå gurka - alla grönsaker ekologiska, algsjunktabletter/wafers till malar (innehåller även animaliskt) Har försökt hitta flingfoder utan artificiella färgämnen och utan artificiella konserveringsmedel men inte lyckats.
      Har beställt en del flingfoder och sjunktabletter från Tropical som jag ska ge ibland. Innehåller bl a spirulina och kelpalger.

      Ska även köpa frysta cyclops.

      Sedan kan man ju göra eget frysfoder.
      Det är fult att inte ha akvarium

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Flingfoder som sådant håller hög kvalitet och är betydligt näringsrikare än t.ex. frysfoder och dessutom fördelar det sig bra i akvariet.

        Vilket flingfoder man skall använda beror på vilka fiskar man har.

        Förutom flingor använder jag granulat och fryst cyclops.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Alexia
          • January 2011
          • 509

          #5
          Och jag försöker ge så mycket olika som möjligt, mest för det är kul att se fiskarnas reaktion.

          Så flingfoder som 'stapelföda' (minigranulat till ynglen), och sen skalad artemia, fryst artemia, räkmix när jag får tag i det, skalade smulade räkor, ärtor, gurka, zucchini, broccoli och algwafers. Sen nån pellets som jag fick med till guramisarna, som dock de andra snor med. Neontetrorna ser inte sluga ut när de far omkring med en sån där pellets som en napp i munnen..

          Populärast bland fiskarna är frysfodret (artemia, räkmix) eller räkor. Roligast att titta på är när jag gett ärtor - då spelar de fotboll

          Kommentar

          Arbetssätt...