hjälp önskas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cakejo
    • February 2007
    • 29

    hjälp önskas

    hej ! Jag jobbar i hemtjänsten och har en brukare med akvarium. är kanske på 100 lite knappt. I det simmar det omkring 3 gurami o 1 praktbotia o en mal. har sagt att det är för litet för dessa fiskar men kommer inte på vad hon ska ha istället och inte heller vad hon ska göra med de andra några förslag???? Kunde ju ta de stora till mig men tycker jag har för litet fast det är nästan tomt nu !!! För er som orkar mer har jag en fråga till...Hon har ju väldigt lite fisk i stt blir det mer alger då???? för det blir jättefort i hennes och tips på växter som trivs i hennes väldigt grova grus!!!!
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Praktbotian är helt klart en art som blir för stor ja, vad malen och guramisarna beträffar beror ju på art men du kanske är tillräckligt kunnig på fiskar för att veta hur stora de blir.. :P

    Fiskarna kan hon lämna in till en djuraffär..

    Hon kan ju alltid ha någon mindre art av både mal och gurami, både dvärg och honungs gurami går bra i mindre akvarier.. Sedan finns det större antal tetrasorter och barber, ett antal rasborer och ciklider, sedan även guppy och platy, mollys kan också gå bra, det finns även lite udda fiskar som kan gå..

    Vxter i grovt grus kan vara knepigt, hon kan alltid prova att några anubias på stenar och rötter i akvariet och flytväxter brukar trivas när alger trivs..

    Alger brukar uppstån är man matar för mycket och det kommer massa näring i akvariet, har man bara en mal som käkar alger (och inte den vanliga maten istället) så brukar man kunna hålla algerna under kontroll.. Har man även flytväxter i akvariet så blir det enklare för malen att hålla algerna nere, då flytväxter konkurerar väldigt öppet med algerna om näringen i akvariet..

    Har du fler frågor så är du välkommen att fråga på..

    MVH// Patrik Hammarlund
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • cakejo
      • February 2007
      • 29

      #3
      är 2 blå gurami typ lite över 1dc o en gul 1dc och det med matning vet jag inte hur ofta jag har sagt och fler algätare.......men alla verkar tycka synd om fiskar för de är alltid hungriga
      .................

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Med guramierna hängde jag med, men det övriga hängde jag inte med på.. :/
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          fiskar är alltid hungriga. o de ska de vara. man får inte övermata bara för de ser hungriga ut.

          Kommentar

          Arbetssätt...