otocinclusar- inget för nybörjare??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    otocinclusar- inget för nybörjare??

    Otocinclusar verkar roliga och intressanta men också svåra att sköta om, många säger att de dör väldigt lätt. Vad har ni för erfarenheter och finns det någon av arterna som är lite enklare att hålla vid liv ??
    Senast redigerad av alumini; 05 April 2011, 18:54.
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Har du mycket alger åt dem och bra värden så ska det nog gå utmärkt..
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      Problemet jag har haft med dem är att få dem börja äta. Bara man får dem att äta så är det ok sen.
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • madelajn
        • March 2011
        • 34

        #4
        Jag har 4 st och de tycker jag är jävligt tåliga och eftersom jag själv är nybörjare så tycker jag de är lätta att ta hand om...

        De simmar runt och gör sitt jobb hela tiden och är nästan alltid igång och städar någonstans...

        Kommentar

        • liten_bulle
          • November 2010
          • 28

          #5
          Så länge man tänker på att mata dem om det är dåligt med alger i akvariet så ska det nog gå bra! Just nu har jag en smärre alginvasion och ottosarna är överlyckliga (och rejält runda om magen dessutom). Men tidigare var det i princip algfritt och då matade jag ca 3 ggr/vecka med tex broccoli, zuchini eller algtabletter. De var magrare då, så alger är nog att föredra, men de överlevde och var pigga och glada i alla fall. Jag misstänker att den största fallgropen med otocinclus är just maten, man tror att de klarar sig i och med att de är algätare och ändå har en del mat tillgängligt, men man tänker inte på att man kanske inte har tillräckligt med alger.

          Kommentar

          • eliyao
            • April 2011
            • 558

            #6
            Tycker jätte mycket om dvärg otocinclusar! Jag brukar mata dem med ärtor(tinade utan skal) och gurka. jag försökte ge dom det på dan men det fungerade inte så bra, andra fiskar åt på det innan äns otocinclusar rörde på sig! jag tror man ska ge dom mat när allt är släkt på natten då andra fiskar sover, dom är nattaktiva som jag förstår det.

            Kommentar

            • Vimsa
              • November 2008
              • 768

              #7
              Min uppfattning om ottisar är att de är en av de få fiskar som svälter ihjäl väldigt lätt! Jag hade en hel del oförklarliga dödsfall bland mina ottisar, men de upphörde så fort jag började mata med grönfoder (jag matar med gurka, ärtor och brysselkål, har dessutom en del alger) en gång i veckan. Om de dör de första veckorna är det för att djuraffären eller grossisten har varit slarviga med att ge dem grönfoder, och att de helt enkelt svälter ihjäl när man köpt dem eftersom de är så utmärglade och inte riktigt vill komma igång och äta.

              Slutsats: Om du matar med grönfoder en gång i veckan eller oftare är det bra, lättskötta fiskar!

              Kommentar

              • RozzI
                • February 2007
                • 46

                #8
                Jag köpte 3 st till mitt 37l Evo kar. För 2 veckor sedan, den första dog efter 2 dagar sedan tog det väl 3 dagar så dog nr 2. Igår så dog tyvärr även den tredje. Karet är en månad gammalt. Det finns grön alger i karet, samt att 2 algtabletter åkt i. För övrigt går några Endlers i karet. Hände samma sak för några årsedan. Har även kollat vattenvärderna med sticka. Allt ser riktigt bra ut. Vad kan vara fel.
                Funderar på att skaffa Pitbull Pleco.
                ---Aquatic Nature Evolution 37L--- Endlers Guppy+Elefant Snigel

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Jag har aldrig sett mina käka på maltabletter .
                  De verkar vara väldigt beroende av algproduktionen i akvariumet, beståendet och storleken på dom balanseras med det.
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    De svälter lätt, ja.

                    De äter inte alla typer av alger, så bara för att det finns alger i karet är det inte säkert att de har mat. De äter gärna vanligt fiskfoder men är långsamma på maten så ofta äter andra fiskar i karet upp maten innan ottona får något. Ger man dem grönsaker så brukar de inte börja äta på grönsaken förrän efter ett dygn eller mer, när grönsaken mjuknat.

                    En otto ska ha en liten kulmage, det är deras normala utseende. En otto med inbuktande mage är döende av svält. Otton som svält under en period går inte alltid att få igång igen, det är något man får se upp med när man köper dem eftersom de kan ha gått veckor i affären utan att ha fått mat.

                    Otton som svälter kan få för sig att angripa & äta på slemlagret hos andra fiskar i akvariet, och kan då tillochmed döda små fiskar.

                    De är inte nattaktiva, men kan ändå ha lättare att få tag i mat när det är mörkt, pga mindre konkurrens med de andra fiskarna.

                    Otton äter i naturen kiselalger och ruttnande växtdelar. I akvarium äter de grönsaker (när de mjuknat), vanlig fiskmat (om de hinner fram), och den hinna av bakterier och infusorier som bildas på träbitar och löv (t.ex. eklöv) i akvariet.
                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • JLi
                      • December 2004
                      • 773

                      #11
                      Vill man inte ha grönsaker liggande i akvariet kan man mjuka upp dem i vatten innan man lägger i dem.
                      h. Johan

                      Kommentar

                      Arbetssätt...