Mina fiskar har fått bebisar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tuvalu
    • April 2011
    • 5

    Mina fiskar har fått bebisar!

    Hej! Är helt grön akvarienybörjare här! Jag startade upp mitt första akvarium i januari, kring den 20 jan hällde jag i fiskar, av sorten Molly. Sedan dess har dom fått bebisar i tre omgångar (så vitt jag vet), dvs. just nu har jag en hel massa småfiskar! Jag hade ingen aning om att dom förökade sig på det här viset! Dom är ju värre än kaniner! Akvariet är på 60 liter och det kommer ju inte att finnas plats för alla när dom blir större.
    Fråga 1: finns det något sätt som man kan förhindra att det blir fler? Jag har nämligen ingen aning om vilka av fiskarna som är honor och vilka som är hanar. Har googlat på det men jag ser verkligen ingen skillad på fenor osv. på mina. Jag har 2 black molly och 3 dalmatinermolly, dom här senare är väldigt tjocka allihopa så är rädd för att det kommer fler bebisar. Jag tror kanske att det är en av dom svarta som är hane för den jagar alla dom andra väldigt mycket, kan man dra sådana slutsatser? Kan dom överhuvudtaget para sig över färgerna, dvs. black med dalmatiner? Av ungarna så är ca. hälften helt svarta och ca. hälften gråa/spräckliga. (Jag hade även 4 silvermolly från början med dom har dött allihopa, men kanske någon av dom är far till dom första bebisarna. Är silvermollysar klenare än andra färger, med tanke på att dom dött alla fyra?)
    Fråga nummer två är hur snabbt fiskarna växer, jag har sett att dom blivit mycket större bara på senaste veckan, hur lång tid tar det innan dom är fullvuxna? Alltså när blir dom könsmogna och kommer dom att para sig med varandra då? Finns det någon risk för inavel?
    Tack för ett bra forum med massa svar, akvarium är ju verkligen världens roligaste hobby! Fattar inte att jag inte skaffat tidigare.
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hej o välkommen!

    det är väldigt lätt att se skillnad på hanar o honor är det kommer till levandefödande. ( dvs molly, guppy, platy etc)

    hanens analfena är bara spetsig ( kan alltså liknas vid ett manligt könsorgan)
    bild nedan

    att förhindra går mer eller mindre inte. om du inte kör på bara ett kön dvs. men levande födande har nått som kallas "förådsbefruktning". dvs att hanen bara behöver befrukta en gång så kan honan få flera kullar av det. Iaf kan guppy det. osäker på hur det är bland molly.

    o ja de kan para sig över "färgerna"
    det är så nya färger kommer till

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      glömde bilden på en hane
      Bifogade filer

      Kommentar

      • tuvalu
        • April 2011
        • 5

        #4
        Tack för det snabba svaret! Det är som jag misstänkte då att dom båda svarta är hanar. Finns det någon risk att dom jagar ihjäl töserna? Dom är väldigt "på", speciellt den ena av dom.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          hur många töser har du? man brukar säga 1+2 eller 1+3 till levande födare.

          Kommentar

          • tuvalu
            • April 2011
            • 5

            #6
            Två pojkar, tre flickor.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              borde inte vara jätteproblem. sen håller du ju på att få fler fiskar med så :P

              Kommentar

              Arbetssätt...