Svarta "trådar" hänger på växterna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sus
    • May 2003
    • 7

    Svarta "trådar" hänger på växterna

    Hej!

    Jag startade upp mitt akvarium i februari. 110 l med guppy, black molly, svärdbärare, sorgmanteltetror och kardinaltetror. Köpte ganska mycket växter enl rekommendation av försäljaren. Fick ganska snabbt, vad jag tror, skäggalger. I zooaffären fick jag tips om att byta ut ett av lysrören (warm white). Köpte även 4 siamensis. Lysrörsbyte och siamensisinköp var gjordes för ca 1 månad sedan. Efter detta har det börjat bildas svartgråa trådar som hänger från växterna. Trodde att de satt fast, men de går att skaka av. Gör delvattenbyten ca var 14:e dag. Har inte kollat pH eller annat vattentest. Vad ska jag göra? Tätare vattenbyten?

    /Sus
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    ja byt vatten oftare, SPECIELLT om du inte har några tester skulle jag säga. Men sådana bör du också ha speciellt om karet är nystartat (ja annars också iof)

    Om dom går att skaka av så låter det ju itne som alger, kanske bara är smuts? men det är bara en ren gissning
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • Kaviar
      • June 2003
      • 52

      #3
      <font color="navy">Jag tycker att det låter som det är tofsalger.
      Lycka till med ditt akvarium i fortsättningen.</font id="navy">
      <font color="green">Kaviar</font id="green">

      Kommentar

      • Bubblan89
        • November 2002
        • 1220

        #4
        Jag hadde såna alger i mitt 112 liter förut.
        Dom var jättejobbiga att bli av med. Jag köpte 3 siamesiska algätare som dom i zoo affären rekomenderade.
        Och jag tog bort alla blad som hadde såna alger på sig. Sen hadde jag nästan inga blad kvar stack bara upp lite pinnar här och var Men sen växte det ut nya blad och jag fortsatte att plocka bort så fort att det komm nya alger. Och nu har dom försvunnit!

        Kommentar

        • Sus
          • May 2003
          • 7

          #5
          Fast dessa trådar sitter inte fast på växterna. De ramlar lätt av.

          Jag har också plockat bort blad från växter, som hade de andra algerna (tofs- eller skäggalger). Efter bortplock och arbete utfört av siamensiserna har dessa begränsats till nästan obefintlighet. pH ligger på 7. Igår, i samband med delvattensbyte, sög jag upp så mycket jag kunda av detta svart/grå eller mörkgröna kleg, som hänger på växterna. Hur stora och hur ofta kan man/ska man göra delvattensbyten? Ska man göra något extra stort byte någon gång per år?

          Nåja, snart semester och borta i fyra veckor. Någon med bra tips om hur man håller akvariet i någotsånär bra skick under dessa veckor?

          Kommentar

          • klara
            • September 2002
            • 1112

            #6
            Om det är som klegg som bildar mattor så är det blågrönalger du fått. De kommer då det finns för mycket näring i vattnet, ofta pga att man övermatar. Du bytte dessutom lysrör nyligen och de började komma strax därefter. Vilket lysrör har du nu?
            Gör delvattenbyte varje vecka istället för var fjortonde dag, då får du ner nitrathalten. När det börjar bli mycket så har ofta växterna slutat växa också, då blir det ännu mera alger och man är inne i en ond cirkel. Algätande fiskar äter inte dessa alger som egentligen är en bakterie. Sök på blågröna alger för att läsa mer.
            /Klara
            ------------------------
            Min hemsida
            Min zoon

            Kommentar

            Arbetssätt...