två arter av dvärgciklider i samma akvarium, vilka kan funka??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alumini
    • February 2004
    • 197

    två arter av dvärgciklider i samma akvarium, vilka kan funka??

    Jag ska fixa ett 180 eller 240 l juwel i sommar och funderar som tusan på vad jag ska stoppa ned i detta akvarium, svårt att välja rätt fiskararter som passar ihop. Det finns massor av godbitar men det ska ju funka i praktiken också. Har valt bort svart makropod, magiskt vacker på bild men ovanlig och svår att göra sig en bild av hur de ska skötas, verkar också kunna vara lite väl "aggro", synd

    Gillar färger, dvärgguramis är fina men verkar vara lite småkänsliga så då kanske de går bort med. Dolkstickstetror, snyggt rosa men kräver stora akvarium för att trivas enligt andra forummedlemmar.Nyckelhålsciklider ser charmiga ut även om de är ganska färglösa, problemet är "könsbestämningen", känns taskigt att köpa en handfull för att sedan lämna tillbaka de som blir över efter eventuell parbildning, hade lätt valt nyckelhålsciklid annars...

    Då har jag kvar följande alternativ,olika varianter av äppelsnäckan, citrontetror, kakaduaciklider + en annan mindre ciklid, lite inne på borellii just nu, några andra dvärgciklidtips som kan funka för en nybörjare??
    Senast redigerad av alumini; 02 April 2011, 19:24.
  • Himax
    • March 2011
    • 31

    #2
    Jag sitter själv med kakaduaciklider och fjärilsciklider i samma sällskapskar och detta funkar utmärkt.

    Kommentar

    • Nasso
      • November 2010
      • 719

      #3
      Glöm inte någon corydoras på botten! Bra på att äta matrester och böka runt i bottenmaterialet och hålla rent. Ancistrus för algerna kanske?

      Om du vill ha en lite större par-levande fisk, och inte bara dvärgciklider så kanske guramis, inte dvärg utan vanliga? Mosaikguramis är väldigt vackra!
      /Emil Andersson
      120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

      Kommentar

      • billy.g
        • February 2011
        • 45

        #4
        har också 1kakaduhane 2honor och 3par fjärilar även ett par pallet i mitt mix och det funkar utmärkt
        www.Rovfisk.se

        Kommentar

        • alumini
          • February 2004
          • 197

          #5
          Jo, det finns många fina firrar, vet inte riktigt vad det blir i slutändan(läser på och ändrar mig då och då)...

          Det känns som om det blir 1 eller 2 par dvärgciklider, troligtvis kakadua och grön bågfenciklid. Jag gillar även vissa tetror, citrontetror och eventuellt falsk dolkstickstetra. Bottendelen av akavariet, tja, någon slags av "städare" behövs väl,troligtvis blir det väl några neritasnäckor som får ta hand om detta. Det finns roliga och fina bottenfiskar men vissa snäckor verkar kunna göra ett bra jobb och tar upp mindre plats, vill inte överbefolka akvariet alltför mycket...

          Kommentar

          Arbetssätt...